Könyv: Kicsinek látszol innen (Paul Johnson: értelmiségiek)

  • Para-Kovács Imre
  • 1999. május 13.

Zene

A szerző, akit a fülszöveg konzervatív történészként definiál, nagyon utálhatja a baloldali értelmiségieket, illetve a baloldaliakat, függetlenül attól, hogy értelmiségiek-e vagy sem, és az értelmiségieket is, csak úgy, mert vannak, de legjobban a zseniket utálja, a középszerűek minden gyűlöletével és szenvedélyével, egy egész könyvet szentelt a témának.
A szerző, akit a fülszöveg konzervatív történészként definiál, nagyon utálhatja a baloldali értelmiségieket, illetve a baloldaliakat, függetlenül attól, hogy értelmiségiek-e vagy sem, és az értelmiségieket is, csak úgy, mert vannak, de legjobban a zseniket utálja, a középszerűek minden gyűlöletével és szenvedélyével, egy egész könyvet szentelt a témának.

Az Értelmiségiek című könyv - szögezzük le - nagyon szórakoztató olvasmány. Szerzője Paul Johnson neves konzervatív brit történész és újságíró, ami hát finoman fogalmazva is legalább gyanús így együtt, mert a két foglalatosság eltérő hozzáállást feltételez. Nos, ebből a könyvből az újságírót ismerjük meg, méghozzá a bulvárszerzőt, aki olvasmányosan és gördülékenyen vezeti le frusztrációját egy hatszáz oldalas műben, ami első pillantásra komoly könyvnek látszik (fehér, kemény fedelű, Európa Kiadó, 2500 forint, kitűnő fordítógárda, szép borító), mégis a színes és tahó napilapok - egyébként kitűnő - stílusában fogant: szisztematikusan szelektált tények, turkálás a híres emberek alsónadrágjában, elfogultan levont következtetések.

Paul Johnson nem állít mást, mint hogy a felvilágosodás kora óta az értelmiségiek (mármint az általa kiválogatott értelmiségiek) élete cáfolja gondolataikat, pontosabban gondolataik cáfolják írásaikat: nagyjából és egészében kurvázós, alkoholista, narkós, felelőtlen szemétládák, akik arra sem érdemesek, hogy Paul Johnson jegyzeteit rendezgessék. Paul Johnson minden bizonnyal egy erényes, becsületes fasz, aki epilepsziás rohamot kap, ha nincs időben befizetve a telefonszámla, és minden este, a közös vacsoránál kikérdezi a gyermekeit, akik persze katonaiskolába járnak, és magázzák a szüleiket, ha engedélyt kérnek, hogy elmehessenek a vasárnapi misére.

A szerző Rousseau-val kezdi, majd Shelley, Marx, Ibsen, Tolsztoj, Hemingway, Brecht (ő vajon hogy került ide?), Russell, Sartre, Edmund Wilson, Victor Gollancz, Lillian Hellman érintésével eljut Chomskyig, akit mi is jól leteremtettünk a legutóbbi Dekóderben.

Nem lenne könnyű végigszaladni a termetes művön, de Tolsztojnál mindenképpen el kell hogy időzzek kicsit, mivel a róla írott fejezet mutatja meg Paul Johnson sajátos látásmódját leginkább, itt derül fény a szerző egyedi értékrendjére.

Tolsztojról ugyanis kiderül, hogy imádott kefélni, mindegy volt, hogy jobbágy asszony vagy hivatásos, ő csak ment, és tette, amit a test ördöge megkövetel, trippert kapott és lelkiismeret-furdalást, de aztán megnősült, és arra gondolt, hogy őszinte lesz feleségével, azaz betekintést engedett neki naplójába. Ezt Paul Johnson mélységesen elítéli mint "a leghatékonyabb módszer(t) a kölcsönös gyanakvás és szenvedések kiváltására"; azonban itt nem áll meg, hozzáteszi, hogy "a tolsztoji nemi élet, amelyet oly élénken ecsetelnek a naplók, (Szonya, a feleség) elméjében most már összekapcsolódott férje rémes szexuális igényeinek kielégítésével, aminek eredménye számtalan fájdalmas terhesség volt".

Nos, nem tudom, mikor mesélt ezekről az élményekről Szonya Paul Johnsonnak, de az általam ismert "rémes szexuális igények" egyike sem vezet terhességhez, de amennyiben igen, mindezek fájdalmas voltáról az író (mármint Tolsztoj) nem nagyon tehet. Természetesen lehet, hogy a "rémes szexuális igények" nem minőségre, hanem mennyiségre utalnak, ilyeténképpen Tolsztoj szeretett dugni, a felesége pedig nem, de akkor kicsit más a helyzet.

Nem mondom mindezekkel persze azt, hogy a Johnson által vizsgált személyiségek annyira jó fejek lettek volna, nem, sőt kifejezetten elviselhetetlen, vagy/és anyagias vagy/és pszichopátiába vagy/és szociopátiába hajló, vagy/és egomániás barmok voltak, ennek azonban semmi köze sincs műveikhez, mint ahogy egy magasugró világbajnok aranyérmét sem veszik el, csak mert lopott a közértben. Szóval az Értelmiségiek egy nagyon jó könyv, amit egy szorongó csupor alkotott, és amiből olyan dolgokat tudhatunk meg, amit eddig még nem mertünk megkérdezni.

Para-Kovács Imre

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.