Könyv: Királyság (Szent István és az államalapítás)

Zene

Mint tudjuk, Magyarország írott történelmének monumentális épülete nagyjából száz éve áll, s azóta is folyamatosan a felújítás állapotában leledzik - ami rendjén is való, elvégre a történettudomány, ha hagyják, végzi a dolgát, s nem eredménytelenül. A múlt átértelmezésének nagy munkája során végül úgyszólván egyetlen történeti figura maradt a maga változatlan helyén: Szent István, az Alapító Atya, akinek historiográfiai helyét alighanem Szörényi-Bródy népfrontos rockoperája betonozta be véglegesen. Vagy mégsem?

Most előttünk a szívós történészi munka gyümölcse, a Szent István és az államalapítás című vaskos, több mint hatszáz oldalas, lenyűgöző tanulmánykötet, benne azon kutatások eredményei, melyek Györffy György legendás Szt. István-monográfiájával kezdődően jelentősen átértelmezték az államalapító királyról alkotott képet. A Veszprémy László által hihetetlen alapossággal megszerkesztett, amúgy jó vaskos-sarkos kötet sorra közli az első királyunk működéséről fennmaradt (gyér számú) korabeli forrásokat, majd ezt követően az emlékezet forrásait, az utólag keletkezett szövegeket (mint például István király kisebbik, nagyobbik, továbbá Hartvik püspöktől való legendáját). Tudván, hogy a történésztársadalom más, egyértelműbb forrásanyaggal bíró témákban sem szokott egyezni, elképzelhető, micsoda polémiák zajlanak a középkorászok között az István-kor egyes részterületei felett. Nos, ebből nyújt például ízelítőt az a fejezet, melyben három történész (Zsoldos Attila, Solymosi László és Kristó Gyula) vitázik egymással Somogy vármegye és általában a vármegyerendszer kialakulásáról.

Ha lehet, még izgalmasabbak azon dolgozatok, melyek a középkori Szent István-kép kialakulását elemzik - más korabeli államalapító szent királyok legendáriumainak kontextusában. Klaniczay Gábor élvezetes tanulmányából például kiderül, hogy az államalapító szentek legendaírói bőven merítettek a már meglévő motívumkincsből - például Szent Olaf norvég és Szent Edmund angolszász királyoknak holtukban is nőtt a körmük és a hajuk, továbbá mindkettejük sírhelyét fényoszlop jelzi -, ami rögvest közelebb is visz az államalapítókról szóló rockoperák formavilágához. Annyi azonban már Klaniczay, továbbá Gerics József tanulmányaiból is kiderül, hogy az Istvánhoz tapadó képzetek (a pápa által apostoli jogkörrel felruházott, az önálló magyar államot és egyházat megalapító szent, ám harcos király képe) nem véletlenül születtek meg a pápa-császár konfliktus, továbbá a kezdődő keresztes háborúk idején. Más kérdés, hogy ez az István-portré azután túlélt korokat és politikai kurzusokat, pontosabban számos, egymással is szemben álló

korszak, kurzus és irányzat

is fel tudta belőle építeni a maga saját elő- és önképét.

Az István-kép nem csupán átvitt, de konkrét értelmében is érdekes lehet - mivel hiteles ábrázolás nem maradt fenn, így minden kor a maga aktuális szükségleteinek megfelelően alakította ki a maga Szt. István-képét. Ebből a szempontból kifejezetten szemléletes példát nyújt közelmúltunk, amikor az ún. millenniumi ünnepségek ürügyén gyanús esztétikai állagú Szt. István-ábrázolások árasztották el köztereinket, tartós extraprofithoz juttatva az öntödék szerencsés tulajdonosait.

A szerkesztő számos, már korábban is megjelent tanulmányt, tanulmányrészletet is újraközöl, ám nem ok nélkül: az újrapublikált szövegrészek az újonnan született szaktanulmányok mellé helyezve új értelmet nyerhetnek, ráadásul jócskán segítik az egyes kutatási területek áttekintését. Ennek megfelelően olvashatjuk Szűcs Jenő értekezését Szent István intelmeiről, Györffy György tanulmányát Szent István egyéniségéről, melyhez jól kapcsolódik Kristó Gyula tanulmánya a kedves papa, Géza fejedelem - a források tükrében legalábbis ellentmondásos - megítéléséről.

Az utolsó fejezet, mely a Szent István-kép politikumával foglalkozik, leginkább azok számára lehet izgalmas, akiket komolyan érdekel, hogyan működik (mint kézhezálló eszköz) a jelenben mitológiává merevült múlt. Az itt közölt, igencsak változatos színvonalú szövegek híven mutatják be, hogy az államalapító szent király neve és állítólagos eszméi néhány évtized leforgása alatt hány és hány

rezsim, ideológus,botcsinálta politikus

kezében szolgáltak bokszer és bikacsök gyanánt. Rögvest ajánlanánk a becses olvasók figyelmébe Prohászka Ottokár 1914-es stílbravúrját, melyből kibontakozik István, a szenvedve is tűrő frontkatona képe, aki helytáll egy oly világban, ahol az "orosz rabszolgaszellem, francia hisztéria, angol alávalóság, szerb vadság küszködik a joggal s igazsággal". Ezzel szemben Szabó Dezső 1928-ban Orbánhegyen írt értekezésében bátran jelenti ki: az eltelt ezer év, egyes szép pillanatokat leszámítva, átok és pusztulás volt a magyarság számára (a Koppány-hívők nagy örömére). A tanulmánykötet csúcspontja kétségtelenül a Turáni Mozgalom 1936-ban keletkezett egy flekkje Szt. Istvánról: e szövegrészben a nagy uralkodó rendre párban jár Mussolinivel, akihez hasonlóan kell fent nevezett mozgalomnak eljárnia és "Turán eszméjét a kettőskereszt erejével megszentelni". Révai 1938-as, továbbá Molnár Erik 1945-ös tanulmánya bizonyítja, hogy a komancsok tetszőleges történelmi személyiséget bírtak a maguk elasztikusan dogmatikus történelemképébe besuvasztani - ehhez képest Németh Károly ópusztaszeri emlékbeszéde jó példa arra, milyen sötét elemek irányították e szerencsétlen országot évtizedeken át. Természetesen Csurka István sem hiányozhat: 1989-es Szent István szomorúsága című példabeszédéből világosan kiolvasható az a forgatókönyv, melynek megvalósításán O. V. vagy egy évtizede munkálkodik, a stílvirágok pedig (például "sok csalafinta dudva nő most itt ezen a magyar televényen, a virágja álliberális, de a töve bolsevista") örök érvényűek.

A fenti szövegek színvonala után valósággal felüdülés a kötetzáró Gyáni Gábor-tanulmány, mely meggyőző analízis a történelmi emlékezet konstrukciójáról, a hivatalos és a magánemlékezet kollíziójáról, az állami mitológia- és emlékezetgyártás törvényszerű kudarcáról.

Barotányi Zoltán

Osiris Kiadó, 2002, 617 oldal, 7980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.