Könyv: Nem antiszemita (Martin Walser: Egy kritikus halála)

  • Bogár Zsolt
  • 2002. augusztus 8.

Zene

A frankfurti Suhrkamp kiadó egy hónapja végre piacra dobta Martin Walser Tod eines Kritikers című, már megjelenés előtt hatalmas vihart kavart regényét. A skandalumról korábban Kritikus botrány címmel közöltünk beszámolót (Magyar Narancs, 2002. június 13.). Most magát a kötetet ismertetjük.

A frankfurti Suhrkamp kiadó egy hónapja végre piacra dobta Martin Walser Tod eines Kritikers című, már megjelenés előtt hatalmas vihart kavart regényét. A skandalumról korábban Kritikus botrány címmel közöltünk beszámolót (Magyar Narancs, 2002. június 13.). Most magát a kötetet ismertetjük.Nem dobott háryjánosnyit Frank Schirrmacher, a Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) szigorú szerkesztője, amikor arra hivatkozva tagadta meg lapjában Martin Walser új regényének előzetes közlését, hogy a Tod eines Kritikers (Egy kritikus halála) a gyűlölet dokumentuma és antiszemita klisékkel operál. Céltáblája Marcel Reich-Ranicki kritikusatyaúristen, a lap egykori rovatvezetője, akinek a német kettesen (ZDF) nemrég megszűnt Irodalmi kvartett című műsora a könyvpiac újdonságait magasztalta égig és tiporta földbe.

A könyv június végén jelent meg, az FAZ elutasító levele addigra a sajtóban úgy interpretálódott, hogy a könyv és az író antiszemita. Szakmabeliek hülyézték és nácizták le Walsert, noha még bele se pillanthattak a könyvbe. Az FAZ és a sztorit visszhangzó média valójában figyelmen kívül hagyta Walser epikájának intencióját és hagyományait: a főhős, Hans Lach tipikus "Walser-kalandor", aki felkapaszkodóban a müncheni Rózsadombra, Bogenhausenba, akár boldog íróként is élhetne, ha. De ez a Lach is kétségbeejtően béna lúzer, "grandiózus önbéklyózó", aki úgyszintén nem tud kiteljesedni, mert valami (valaki) végzetszerűen megakadályozza ebben. Ezúttal nem a munkahelyi főnök (Seelenarbeit, magyarul Lélekedzés címmel) vagy a nagypolitika (Dorle und Wolf) él vissza végtelen hatalmával, mint a korábbi Walser-regényekben, hanem egy ünnepelt showman, az irodalom ügyében moralista, napszámos és Napkirály, aki elállja a siker (a halhatatlanság) felé vezető utat. Már a neve is sokatmondó: Ehrl-König (értsd: a "becsület királya"), akinek tekintélye a televízió korában Goethéével vetekszik. (Erlkönig magyarul - két fordításban -: Tündér-/Rémkirály.) A walseri alakok általában tehetetlenségük miatt képtelen figurák, pusztító indulataikat frusztrációjuk generálja, de - mint a Die Verteidigung der Kindheitben - legfeljebb magukat nyírják ki. Gyűlölködésüket szégyenérzet palástolja, ami előbb-utóbb a hőst felemészti, vagy - mint a kései művekben - egy valószerűtlenül giccses fordulattal happy endben oldódik fel. Lach kinőhetne közülük, de akkor nem lenne Walser-alak. A főhős tehát

nem leszámol a kritikussal,

ahogy Schirrmacher állította, épp erre nem képes, bárhogy szeretné. Ártatlan, csak nem tudja bebizonyítani: a tettet ezért legfeljebb magára vállalhatja. A helyzet kafkai. A sokat citált mondatot ("egy alak, akinek a halálát teljesen indokoltnak tartják, realizmus volna" - kiemelés: B. Zs.) nem az elfojtott gyilkolási ösztönök tüntetik ki, hanem (irodalmi) képtelenségük. A regény műfajilag a szatírát súrolja - abszurd és morbid túlzások a főhős defektje és a tollirigy irodalmi közeg ábrázolásában. Walser valószínűleg arra játszott, hogy az utóbbi hihető, bármennyire visszataszító is. Erre érezhetett rá Schirrmacher, amikor a művet nyilvánosan diszkreditálta - mindamellett morális alapon.

Pedig a Tod eines Kritikers nem erkölcsisége miatt rossz könyv. Elég a szüzsét kicsit megkapirgálni: miután a sztárkritikus show-jában lealázta a Lábujjkörmök nélküli lány című regényt, az író az after partyn Goethével tanít móresre, és úgy fenyegetőzik, ahogy csak a Führer tudott Lengyelország lerohanásakor. ("Nulla órától kezdődik a visszavágás.") Ekkor talpig hős, pedig különben érzékenyke: ha ehrl-königi modorban beszélnek vele, úgy érzi, egyszerre tíz centivel megrövidül, és csak akkor regenerálódik, ha jól kialussza magát. Barátjáról, aki nyomozásba kezd Lach ártatlanságának bebizonyítására, kiderül, hogy az író alteregója, Ehrl-Königről pedig, hogy nem halt meg, csak átmenetileg visszavonult egy nagy reményű, ifjú költőnővel. Közben mindenki (beleértve a rendőr-főfelügyelőt) Lach előző regényében, a Vágy, hogy bűnöző legyekben keresi a bűnügy megoldását. Mintha a fikció a delirium tremens állapotában fogant volna. Futkároznak a kisegerek is: a nagybeteg kiadóvezető, a semmibe vett író, a lekoptatott hintermann és a megalázkodó underdog mind a német irodalmi színpad szereplőit idézik. A Pilgrim kiadó erősen emlékeztet a Suhrkampra, vezetője pedig Siegfried Unseldre. A véleményformáló "DAS Magazin" a liberális Der Spiegel és Die Zeit együttes karikatúrája, "kórista fiúcskái" pedig az egyedül legitim vélemény szajkói. A testvérpár, akik elvitatják a kritikustól, hogy sikereit magának (és nem a háttérből nekik) köszönheti, azonosítható Inge és Walter Jensszel, akik pár éve szakítottak Reich-Ranickival. Az antiszemita klisé nem kap nagyobb hangsúlyt más pointírozó eszköznél, csak egyike azoknak a formáknak, amelybe a zsigeri gyűlölet belebújik. A sztárkritikus portréját megrajzoló intrikák némelyike viszont hasonlóan gusztustalan. A mű jobb pillanataiban keményfedelű klasszikusok vagy

szentimentális lányregények

nyelvén szólal meg, ekkor visz színt a függő beszédet preferáló üzemi protokollba. Biztosan így akar hatni: aki olvassa, az is megcsömörlik vagy a falat kaparja, együtt szenved a hőssel, magán méri a tehetetlenséget. A regény csak akkor elevenedik meg, amikor a kritikuspápa audienciái, uralkodásának beszédes epizódjai kerülnek sorra, vagy amikor a testvérpár hosszasan ecseteli, hogyan alapozták meg Ehrl-König legendáját. Ilyenkor a regény még szórakoztató is, ami lehet, hogy nem fontos, hiszen az ehrl-königi karakterológiát igazolja. Noha Walser a regényt kollégáinak ajánlotta, a kritikusi önkénynek kiszolgáltatott Hans Lacht a tévéshow-ban walseri sérelmek érik: Reich-Ranicki a Die Verteidigung der Kindheitről jegyezte meg, hogy azért olyan hosszú, mert száznál több szereplő sorsát kellett valahogy elrendezni, és Walserral kapcsolatban hangzott el ama szállóige, hogy amennyire sikeres a rövid műfajokban, olyan gyakran nyúl mellé a regényeivel.

A könyv utóélete tökéletesen igazolja a regényben megjósoltakat: a sokadik díszdoktori címét nyerő Reich-Ranicki köszöntőbeszédében utalva a regényre, "hátborzongató német gyilkolási fantáziálásról" beszélt, Walser pedig egy interjúban leszögezte: "Az író örök vesztes."

Bogár Zsolt

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.