Könyv: Szép irodalom (Szív Ernő: Hogyan csábítsuk el a könyvtáros kisasszonyt?)

  • 1997. június 19.

Zene

A téma az utcán hever, ám sajnos többnyire vagy részeg az illető, és ebben az esetben testét, már ami megmaradt belőle, rút stigmák és fekélyek borítják, lelkét maga mellett hordja polietilén tasakban; vagy épp talmimód rikít az ebadta, silány és sóvár, de még a sóvársága is silány, ám kiröhögni sem érdemes, mert egyrészt banális, másrészt lőfegyver van nála, és sokan van. Témaként azonban az utcán hever ő is, ahogy a többiek, csak beléjük kell botlani, aztán vagy dühösen, lábat rázva iszkolni tovább, vagy szomorúan konstatálni, hogy ez van, ezt kell szeretni, mert anélkül nem lehet megírni.

A téma az utcán hever, ám sajnos többnyire vagy részeg az illető, és ebben az esetben testét, már ami megmaradt belőle, rút stigmák és fekélyek borítják, lelkét maga mellett hordja polietilén tasakban; vagy épp talmimód rikít az ebadta, silány és sóvár, de még a sóvársága is silány, ám kiröhögni sem érdemes, mert egyrészt banális, másrészt lőfegyver van nála, és sokan van. Témaként azonban az utcán hever ő is, ahogy a többiek, csak beléjük kell botlani, aztán vagy dühösen, lábat rázva iszkolni tovább, vagy szomorúan konstatálni, hogy ez van, ezt kell szeretni, mert anélkül nem lehet megírni.

Legalábbis nem úgy, ahogy a beszédes nevű Szív Ernő teszi, ez az ódivatú tárcadalnok, az empátia nevű hangszer (ez a szimbolával rokon, csak több részből kell összerakni) virtuóza, vagy jó, azért ne túlozzunk, elégedjünk meg egy avatott mesterével. Merthogy az ő, avatott mester, szomorú szava szépen szól, gondolatai tempósan hömpölyögnek, tekintetének tükrében aranyfényű viránnyá nemesedik a kietlen táj, meg még a jó ég tudja, mi minden. Szép, na, maradjunk ennyiben, és ha ennyi szépség láttán, amennyit ezek a kötetbe gyűjtött tárcák jelentenek, arckifejezésünk az alapjáraton is túlmutatva torzulni kezdene, zsebünkből nyíló bicska nyasszanását vélnénk hallani, és egyáltalán, úgy éreznénk magunkat, mint Szent Karácsony másnapján, mikor is görcsbe rándul ideg és gyomor minden nagymamasóhaj és gyermekzsivaj hallatán, mit előző nap még angyalszárny suhanásának véltünk, magunkra vessünk akkor.

Mert amúgy Szív Ernő nemcsak szépen, de jól is ír, történetei üdítően mellőzik a kerekdedséget, bokán, na jó, térden felül sose merül önnön könnyeinek amúgy nyilván csábító ingoványába, arányérzéke tiszta, úriemberi mivoltát ügyesen mixeli némi vásott machismóval, és ami talán a legfontosabb, a kérdései is adekvátak. Utóbbi erényét nyilván partikularitásra való hajlamának is köszönheti, amellyel képes felfedezni és megjeleníteni az egyes világtájak égetett szeszes italainak jelentéstartalma közt megbúvó apró különbségeket, márpedig az efféle hajlam elejét veszi a túlzott magabiztosságnak. Jöhetnek tehát a kérdések. Például a könyvtáros kisasszony elcsábításának módozatjairól, vagy akár a német nők külső megjelenésének bizonyos hiányosságairól.

Hogy aztán ezek a kérdések és a rájuk adott, ha egyáltalán, akkor is több mint bizonytalan, válaszok nagyjából hasonló súllyal szerepelnek a kötetben, mint az egyébként hasonlóképpen bízvást bagatellnek tekinthető, miszerint pimf ügyek, élet-, születés- és haláléi, összemosódnak valami, ha még oly tetszetős is, de mégiscsak masszába, nos, az már más kérdés. A tárca nehezen kötetesíthető műfaj, ezért a Szív Ernő könyvét sem tanácsos egyhuzamban elolvasni. Naponta egy bőven elég, aztán néhány nap kihagyás, mely idő során dühöngjünk, utálkozzunk, undorodjunk idegenkedve nyugodtan, ahogyan szoktunk, aztán megint egy írás, aztán néhány hét múlva talán már arra döbbenünk, hogy kevésbé utáljuk, vagy legalábbis kevésbé idegenkedve utáljuk a körülöttünk fertelmeskedő világot. Vagy épp nem, de erről már nem Szív Ernő tehet, a tárcaírók általában nem tehetnek semmiről.

Ami persze roppant kétségessé teszi magát a műfajt is, legalábbis ami a létjogosultságát illeti. De szépnek szép, annyi szent.

- kk -

Jelenkor, 210 oldal, 990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.