Korrekt (Madách: Az ember tragédiája, Szegedi Szabadtéri Színpad)

  • Koren Zsolt
  • 2000. augusztus 10.

Zene

Bár Korognai Károly nevéből a Szegedi Kortárs Balettre szakosodott gonosz, déli boszorkányra asszociálunk csípőből, nem szabad elfelejteni, hogy mint színidirektor prózai tekintetben mindenképp sikeres évadot zárt, melyre most méltó koronaként helyezte fel Madách rímképes alap- és sorsvetését.

Színház

Bár Korognai Károly nevéből a Szegedi Kortárs Balettre szakosodott gonosz, déli boszorkányra asszociálunk csípőből, nem szabad elfelejteni, hogy mint színidirektor prózai tekintetben mindenképp sikeres évadot zárt, melyre most méltó koronaként helyezte fel Madách rímképes alap- és sorsvetését.

Korognai Károly olyan színész, aki néha rendez, és nem elhanyagolható, amivel elő szokott állni. Amikor hazaérkezett az Egyesült Államokból, ottani élményeit a Szabadon foglak című írásában összegezte, melyet a Vígszínház házi színpadán rendezett meg úgy négy éve. A múlt hét végi Tragédia-rendezés volt második találkozásom színházi fantáziájával, melyhez meghatározóan társul egyfajta írói, de legalábbis irodalmi véna is (aminek nem a Barátok közt forgatókönyvírása jelenti a maximumát). Az ugyanis ebben az esetben hangsúlyosan kevés, ha a rendező érti a művet, és jó színészei vannak. A klasszikus értelemben vett nagyérdemű a millenniumi Tragédia-értelmezések közül elsőként itt fogadhatta be helyesen Madách töprengéseit és igazságait, egyedül a szegedi verzió volt képes produkálni az evidens közérthetőséget, melynek alapja egy eseti gesztusrendszer és tartalmi szelekció kidolgozása volt. A nézőnek tehát minden egyes pillanatban megadták a lehetőséget arra, hogy pontosan tudja, melyik színész melyik szerepben szólal meg, és ez egy hasonló mélységű műnél testvérek között is praktikus. Korognai (végre valaki) bebizonyította, hogy nem kell, sőt nem szabad a hányingert keltő gagyi szintjére süllyedni ahhoz, hogy még a vidéki népek is tömegesen vegyék az akár több ezer forintos jegyeket. Az igényes közönség, amely nem átallott száz kilométereket utazni az előadásért, a nagyon igényes mű szintén igényes, ugyanakkor sematikus előadását láthatta.

Ez a feldolgozás ugyanis sok újat nem hozott, nem jelent egyetemes fordulatot a műértelmezésben, de feladatát mindenképp és kimerítően teljesítette. Minden fárasztó művészkedéstől mentesen, a körülményekhez maximálisan igazodva mutatta be a Tragédia jól szerkesztett szerkezetét, köznapian értelmezett értelmét. Nem volt formabontó, nem hordozott Kossuth-díjas alakításokat, nem írt színháztörténelmet, és mindez (most!) senkinek nem is hiányzott. Volt viszont egészséges íve, az elején kezdődött, és a végéig ért, ami általában nem olyan evidens, mint e helyütt leírva. Ami gegnek indult, az poénná érett, ami ötlet volt, az struktúra lett. Természetesen Korognai sem felejtette el, hogy a népnek kenyér és cirkusz kell, ilyen vígszínházi háttérrel mit is várnánk, ám egzakt egyensúlyérzékkel érte el azt, hogy a hárommázsás ökör, amely veseügyileg szentelte fel a színpadot, az iszonyú lángoszlop, ami még jó, hogy leégette a korlátokat, csupán kelléknek, elemnek, afféle tanyasi effektnek hatnak, és nem emelik befolyással az előadás show-jellegét. Mellesleg az utóbbi ellenpontozása éppen a színészeken múlott, akik vagy nem tudták, vagy nem voltak hajlandók (esetleg kénytelenek) alátámasztani, hogy itt mégiscsak egy fülledt nyáresti, szabadtéri, tehát viszonylag tabloid produkció készült.

A Vígszínház szája ízét erősítendő, ősszüleink szerepében Oberfrank Pál és Szabó Gabi állt elő, akiket érdemben még soha senki nem titulált kulturális örökségünk részének (és nem is fog). Most lett világos számomra, hogy háromcsillagos tehetségük, középszerű karrierjük ellenére miért szeretik rendezni őket: nem tűnik úgy, mintha színházban, netán műhelyben, alkotásban gondolkodnának, inkább iparos jelleggel vállalnak és végeznek el munkákat, feladatokat, mikor milyet kínálnak nekik. Éppen olyan báboknak tűnnek a színházi hierarchiában, mint amilyen bábja Lucifernek Ádám és Éva, ekképp ebben a konstellációban igen szerencsésnek minősíthető a direktor - nyilván baráti alapú - szereposztása, melynek feltételezhetően története is van. Lucifert eredetileg az év színészének választott Gálffi László játszotta volna, ám helyette Szalma Tamás (eredetileg Ádám) vezette a filozofikus utazást. Szalma alkalmi frizurája (0,0 cm), fekete trapéznacija és tépett-foszlott, szuperfakó kabátja éppen olyan Lucifer-hatást keltett, mint Mácsai Pál az egyszínű menedzseröltönyben, ám jelentett éppen akkora intellektuális hányadot is. Az ő munkájában elsősorban a már említett gesztusnyelv dominál, ami egyébként roppant kézenfekvő és logikus, mégsem láttam még ehhez hasonlót. Illetve a mondatok közti tartalmi és értelmi válogatás, melynek eredményeként arányosan hangsúlyosabbak a fontosabb közlések. A rendező egyértelműen tanúsította tehát, hogy érti a nyelvét, és érti a darabot, és túl mindezen megértetni is képes azt, tartva egy kitűzött és tekintélyes színvonalat. Hogy pontosan belátta a Dóm tér pluszlehetőségeit és korlátait, az a produktum hasznára vált, így játszódhatott például az űrjelenet húsz méter magasan, a harangtoronyban. Példásan tartotta kordában a statisztahadat, arányban a viccet és filozófiát. Olyan előadás született, melyben sok minden együtt volt, így egyszerre nevelt és szórakoztatott. Kár, hogy csak kettő volt belőle.

Koren Zsolt

Madách Imre: Az ember tragédiája, Szegedi Szabadtéri Játékok; rendezte: Korognai Károly; díszlet: Szlávik István; jelmez: Papp János; világítás és effekt: Mórai Ernő; mozgás és akció: Pintér Tamás; zene: Bátonyi György; főszereplők: Gregor József, Szalma Tamás, Oberfrank Pál, Szabó Gabi, Király Levente, Juhász Róza, Mátyássy Szabolcs, Hunyadkürti István

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.