Lemez

Közel a táncparkett

Belle And Sebastian: Girls In Peacetime Want To Dance

Zene

A közel húsz éve tevékenykedő (egy francia gyerekkönyvről, illetve az abból készült film­sorozatról elnevezett) Belle And Sebastiant 2000-ben ismerte meg a nagyobb közönség a Pop, csajok, satöbbi című filmből – abban a jelenetben, amikor Jack Black egy hanyag mozdulattal kiszedi őket a lejátszóból, hogy a náluk jóval vidámabb Katrina & The Wavest hallgassa.

Pedig a Stuart Murdoch vezette barokkpopzenekar már akkor is jól csengő névnek számított indie-berkekben – a folyamatosan bővülő rajongótábor a 96-os If You’re Feeling Sinister albumot tekintette a B&S csúcsművének.

Azóta kaptunk még jó pár lemezt, melyek közül leginkább a 2006-os The Life Pursuit emelkedett ki: ez tele volt jobbnál jobb dalokkal, amelyek szinte mind más és más stílusban szólaltak meg. Nem is csoda, hogy egy akkortájt tartott szavazáson őket választották meg minden idők legjobb skót együttesének a Simple Mindsot és a Franz Ferdinandot is megelőzve. A 2010-es Write About Love után aztán már Amerika is leborult a zenekar előtt (volt telt házas koncert a Hollywood Bowlban), így igen sokan várhatták izgatottan, hogy mit gurítanak legközelebb a derék glasgow-iak. A lassan elkészült új albumot hallgatva pedig szembesülhetünk néhány masszív meglepetéssel.

A B&S már 2003-ban is próbált váltani egy nagyot, a Dear Catastrophe Waitressre ugyanis azt a Trevor Hornt kérte fel producernek, aki korábban a Frankie Goes To Hollywoodból és a t.A.T.u. nevű orosz kamuleszbikus duóból is nagy nevet faragott. Most a Girls In Peacetime-on is van egy szokatlan név: Ben H. Allen az Animal Collective-vel és különböző hiphop-előadókkal dolgozott, így már a név hallatán is borítékolni lehetett az újabb stílusváltást. Egyszer mindegyik rockzenekar megcsinálja a maga elektronikus lemezét, a Belle And Sebastiannél pedig most érkezett el ez a pillanat. Igaz, csak nagyjából a dalok felében dominál a szintetikus hangzás, a többiben a jól bevált barokkpopos, aranyos, szomorkás hangulatot kapjuk. A régi hangzásért rajongók valószínűleg az Ever Had A Little Faitht és a dreampopos, albumzáró Todayt fogják szeretni, de nem okoz csalódást a Nobody’s Empire és az Allie sem. Aki meg táncolni akar, és nem egy sarokban búslakodni, valamint nyitott az újdonságokra, annak a Party Line, a Perfect
Couples
vagy a kifejezetten Pet Shop Boys-os Enter Sylvia Plath ajánlott.

 

Matador/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.