Lemez

Közel a táncparkett

Belle And Sebastian: Girls In Peacetime Want To Dance

Zene

A közel húsz éve tevékenykedő (egy francia gyerekkönyvről, illetve az abból készült film­sorozatról elnevezett) Belle And Sebastiant 2000-ben ismerte meg a nagyobb közönség a Pop, csajok, satöbbi című filmből – abban a jelenetben, amikor Jack Black egy hanyag mozdulattal kiszedi őket a lejátszóból, hogy a náluk jóval vidámabb Katrina & The Wavest hallgassa.

Pedig a Stuart Murdoch vezette barokkpopzenekar már akkor is jól csengő névnek számított indie-berkekben – a folyamatosan bővülő rajongótábor a 96-os If You’re Feeling Sinister albumot tekintette a B&S csúcsművének.

Azóta kaptunk még jó pár lemezt, melyek közül leginkább a 2006-os The Life Pursuit emelkedett ki: ez tele volt jobbnál jobb dalokkal, amelyek szinte mind más és más stílusban szólaltak meg. Nem is csoda, hogy egy akkortájt tartott szavazáson őket választották meg minden idők legjobb skót együttesének a Simple Mindsot és a Franz Ferdinandot is megelőzve. A 2010-es Write About Love után aztán már Amerika is leborult a zenekar előtt (volt telt házas koncert a Hollywood Bowlban), így igen sokan várhatták izgatottan, hogy mit gurítanak legközelebb a derék glasgow-iak. A lassan elkészült új albumot hallgatva pedig szembesülhetünk néhány masszív meglepetéssel.

A B&S már 2003-ban is próbált váltani egy nagyot, a Dear Catastrophe Waitressre ugyanis azt a Trevor Hornt kérte fel producernek, aki korábban a Frankie Goes To Hollywoodból és a t.A.T.u. nevű orosz kamuleszbikus duóból is nagy nevet faragott. Most a Girls In Peacetime-on is van egy szokatlan név: Ben H. Allen az Animal Collective-vel és különböző hiphop-előadókkal dolgozott, így már a név hallatán is borítékolni lehetett az újabb stílusváltást. Egyszer mindegyik rockzenekar megcsinálja a maga elektronikus lemezét, a Belle And Sebastiannél pedig most érkezett el ez a pillanat. Igaz, csak nagyjából a dalok felében dominál a szintetikus hangzás, a többiben a jól bevált barokkpopos, aranyos, szomorkás hangulatot kapjuk. A régi hangzásért rajongók valószínűleg az Ever Had A Little Faitht és a dreampopos, albumzáró Todayt fogják szeretni, de nem okoz csalódást a Nobody’s Empire és az Allie sem. Aki meg táncolni akar, és nem egy sarokban búslakodni, valamint nyitott az újdonságokra, annak a Party Line, a Perfect
Couples
vagy a kifejezetten Pet Shop Boys-os Enter Sylvia Plath ajánlott.

 

Matador/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.