Lemez

Mr. Oizo: The Church

  • - minek -
  • 2015. február 28.

Zene

Quentin Dupieux egy varázsos hangulatú, hipnotikus tracknek köszönheti a hírnevét: az 1999 januárjában kiadott Flat Beatet két óra alatt gyártotta le egy Korg szintin, jórészt a The Fatback Band Put Your Love In My Tender Care című dalocskája basszus- és dobmeneteinek felhasználásával. A francia azóta sem szűkölködik a sikerekben. Rendezett például öt játékfilmet – közülük a Rubber és a Wrong (nálunk: Gázos) vívott ki nagyobb ismertséget. De a zenéléssel sem hagyott fel: számos maxit, két normál és több filmzenei albumot jegyzett a french electro vezérhajójának számító Ed Banger kiadónál, és rendszeresen dolgozott együtt Uffie néven alkotó kolleginájával. Némi alkotói szünet után most a Flying Lotus-féle Brainfeedernél tért vissza egy bő félórányi saját szerzeménnyel, ám a The Church több mint zavarba ejtő hallgatnivaló. Először is Dupieux látnivalóan igyekezett szintetizálni a most már szinte ósulisnak ható, funkban alaposan megfürdetett francia elektrót house-zal, technóval, glitch hoppal, trappel, footworkkel. Ez papíron (túlságosan is) izgalmasnak tűnik, pláne, ha koherens zeneanyagot szeretnénk elő­állítani belőle. Az a benyomásunk, hogy Dupieux nem is törte magát efféle badarságokkal – ő pusztán hangulatokból, nyers emóciókból és hatásosnak szánt hangokból gyúrt össze egy széria beteg rajzfilmzenét. Akad, amelyik megragadja a hallgatót, azután gyorsan elereszti (iSoap), mások – legyen bármily rövid a terjedelmük – egészen átmozgatnak (Mass Doom/Machyne). Egy jó EP biztosan kijött volna belőlük.

Brainfeeder/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.