Lemez

Mr. Oizo: The Church

  • - minek -
  • 2015. február 28.

Zene

Quentin Dupieux egy varázsos hangulatú, hipnotikus tracknek köszönheti a hírnevét: az 1999 januárjában kiadott Flat Beatet két óra alatt gyártotta le egy Korg szintin, jórészt a The Fatback Band Put Your Love In My Tender Care című dalocskája basszus- és dobmeneteinek felhasználásával. A francia azóta sem szűkölködik a sikerekben. Rendezett például öt játékfilmet – közülük a Rubber és a Wrong (nálunk: Gázos) vívott ki nagyobb ismertséget. De a zenéléssel sem hagyott fel: számos maxit, két normál és több filmzenei albumot jegyzett a french electro vezérhajójának számító Ed Banger kiadónál, és rendszeresen dolgozott együtt Uffie néven alkotó kolleginájával. Némi alkotói szünet után most a Flying Lotus-féle Brainfeedernél tért vissza egy bő félórányi saját szerzeménnyel, ám a The Church több mint zavarba ejtő hallgatnivaló. Először is Dupieux látnivalóan igyekezett szintetizálni a most már szinte ósulisnak ható, funkban alaposan megfürdetett francia elektrót house-zal, technóval, glitch hoppal, trappel, footworkkel. Ez papíron (túlságosan is) izgalmasnak tűnik, pláne, ha koherens zeneanyagot szeretnénk elő­állítani belőle. Az a benyomásunk, hogy Dupieux nem is törte magát efféle badarságokkal – ő pusztán hangulatokból, nyers emóciókból és hatásosnak szánt hangokból gyúrt össze egy széria beteg rajzfilmzenét. Akad, amelyik megragadja a hallgatót, azután gyorsan elereszti (iSoap), mások – legyen bármily rövid a terjedelmük – egészen átmozgatnak (Mass Doom/Machyne). Egy jó EP biztosan kijött volna belőlük.

Brainfeeder/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.