rés a présen

Közéleti halandók

Kardos Horváth János zenész

  • rés a présen
  • 2012. augusztus 12.

Zene

rés a présen: A Kaukázus hirtelen felívelése után hirtelen húzódtál vissza a popzenei színtérről. Miért? Kardos Horváth János: Öt év siker után úgy éreztük, hogy - bár közhely - a csúcson kell abbahagyni. Szinte 14-15 éves korom óta gitározom, ez a "gyermekbetegség" engem is elkapott, a popszakmát már csak a Kaukázus tatabányai indulásakor kezdtem tanulgatni. A főiskolán klubjelleggel egy Csá-show című zenés beszélgetős műsort szerveztem, vezettem, az is jó tanuló időszaknak bizonyult.

rap: Különböző akusztikus formációkban mégis tovább élt a Kardos-féle közéletiség. Mi a lényege?

KHJ: Mindannyian közéleti halandók vagyunk, legyen szó kis vagy nagy közéletről. A popzene - ha tényleg jó - kézenfogva jár a közélettel. Sziámi, Lovasi, Bérczesi, korábban Cseh Tamás, Hobo, Bródy, Zorán - hogy csak néhány klasszikust említsek. Leginkább közlésvágy és együttműködési vágy, a kísérletezés végső soron a zeneszerzés és szövegírás evidens velejárója.

rap: Miből indult a Földlakók projekt, és miről szól?

KHJ: A Kaukázus-időszak után úgy gondoltam, hogy - s ebbe a gyerekeim szerencsésen "besegítettek" - a műfajon belül egy más közönséget keresek meg. AFöldlakók című CD-nek nagy sikere lett (óvodásoktól kezdve diákklubokon át, egészen a szülőkig). Ezek a visszajelzések adták az ötletet a folytatásra-továbblépésre, vagyis a projekt beindítására, egy uniós pályázat megvalósítására.

rap: Hol lehet látni téged mostanában, mik a terveid?

KHJ: Hál' istennek nincs sok időm unatkozni, a VOLT után most jön az EFOTT, majd a Sziget (Magyar Dal Napja - Presser Pici bácsi kedves meghívására), és ősszel folytatódik a tavasszal indult Földlakók-turné. A K2 (azóta már Kákettők) sikeresen debütált a Millenárison, jelen vagyunk a neten, a Petőfin, és dolgozunk az első nagy Kákettők-anyagon. Sokaknak ismerős a KafKaz név is, ez egy akusztikus felállást jelent, jó kapcsolatban vagyok egy lengyel-magyar multicéggel, ez generálja a fellépéseket, és elképzelhető, hogy meglepetésként egy kortárs megoldással hozzáférhetők lesznek az új KafKaz-dalaim.

rap: Mi az, ami a legjobban foglalkoztat most, illetve hoszszabb távon hogy képzeled el az alkotói életedet?

KHJ: Többen emlékezhetnek a Tartós béke jópofa klipjére, jó néhány dalomban is jelentkeznek az ökológiai témák (Mentes víz, Pingvin). A zene mellett erősen meghatározó számomra ez a kérdéskör: úgymint klímaváltozás, energetika, életmód. A zeném és gondolkodásom kapcsán szorosabb együttműködést szeretnék kiépíteni a hazai színházi élettel: egyik kezdő lépésként nagy örömmel tölt el, hogy a Vígszínház megtisztelt kérésével, hogy az egyik sikeres darabjukat (A lovakat lelövik, ugye?)Teszkó című nótámmal indítják. Addig szeretnék a pályán maradni, amíg úgy érzem, van üzenetem az erre "hallékonyaknak", amelyet a már említett közélet szerencsére még sokáig táplálhat.

rap: Milyennek tartod a jelenlegi rockzenei szcénát, és hol a te helyed benne?

KHJ: A rockzenei szcéna, mint maga az egész rockuniverzum, egyre tágul. Megyek az utcán, és valamiféle lovas-betyáros rockoperaplakátot látok - már ilyen is van... A szöveg sokszor automatikusan jön, szerintem ez így természetes, rendelésre nehezen születhet jó mondanivaló.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.