rés a présen

Közéleti halandók

Kardos Horváth János zenész

  • rés a présen
  • 2012. augusztus 12.

Zene

rés a présen: A Kaukázus hirtelen felívelése után hirtelen húzódtál vissza a popzenei színtérről. Miért? Kardos Horváth János: Öt év siker után úgy éreztük, hogy - bár közhely - a csúcson kell abbahagyni. Szinte 14-15 éves korom óta gitározom, ez a "gyermekbetegség" engem is elkapott, a popszakmát már csak a Kaukázus tatabányai indulásakor kezdtem tanulgatni. A főiskolán klubjelleggel egy Csá-show című zenés beszélgetős műsort szerveztem, vezettem, az is jó tanuló időszaknak bizonyult.

rap: Különböző akusztikus formációkban mégis tovább élt a Kardos-féle közéletiség. Mi a lényege?

KHJ: Mindannyian közéleti halandók vagyunk, legyen szó kis vagy nagy közéletről. A popzene - ha tényleg jó - kézenfogva jár a közélettel. Sziámi, Lovasi, Bérczesi, korábban Cseh Tamás, Hobo, Bródy, Zorán - hogy csak néhány klasszikust említsek. Leginkább közlésvágy és együttműködési vágy, a kísérletezés végső soron a zeneszerzés és szövegírás evidens velejárója.

rap: Miből indult a Földlakók projekt, és miről szól?

KHJ: A Kaukázus-időszak után úgy gondoltam, hogy - s ebbe a gyerekeim szerencsésen "besegítettek" - a műfajon belül egy más közönséget keresek meg. AFöldlakók című CD-nek nagy sikere lett (óvodásoktól kezdve diákklubokon át, egészen a szülőkig). Ezek a visszajelzések adták az ötletet a folytatásra-továbblépésre, vagyis a projekt beindítására, egy uniós pályázat megvalósítására.

rap: Hol lehet látni téged mostanában, mik a terveid?

KHJ: Hál' istennek nincs sok időm unatkozni, a VOLT után most jön az EFOTT, majd a Sziget (Magyar Dal Napja - Presser Pici bácsi kedves meghívására), és ősszel folytatódik a tavasszal indult Földlakók-turné. A K2 (azóta már Kákettők) sikeresen debütált a Millenárison, jelen vagyunk a neten, a Petőfin, és dolgozunk az első nagy Kákettők-anyagon. Sokaknak ismerős a KafKaz név is, ez egy akusztikus felállást jelent, jó kapcsolatban vagyok egy lengyel-magyar multicéggel, ez generálja a fellépéseket, és elképzelhető, hogy meglepetésként egy kortárs megoldással hozzáférhetők lesznek az új KafKaz-dalaim.

rap: Mi az, ami a legjobban foglalkoztat most, illetve hoszszabb távon hogy képzeled el az alkotói életedet?

KHJ: Többen emlékezhetnek a Tartós béke jópofa klipjére, jó néhány dalomban is jelentkeznek az ökológiai témák (Mentes víz, Pingvin). A zene mellett erősen meghatározó számomra ez a kérdéskör: úgymint klímaváltozás, energetika, életmód. A zeném és gondolkodásom kapcsán szorosabb együttműködést szeretnék kiépíteni a hazai színházi élettel: egyik kezdő lépésként nagy örömmel tölt el, hogy a Vígszínház megtisztelt kérésével, hogy az egyik sikeres darabjukat (A lovakat lelövik, ugye?)Teszkó című nótámmal indítják. Addig szeretnék a pályán maradni, amíg úgy érzem, van üzenetem az erre "hallékonyaknak", amelyet a már említett közélet szerencsére még sokáig táplálhat.

rap: Milyennek tartod a jelenlegi rockzenei szcénát, és hol a te helyed benne?

KHJ: A rockzenei szcéna, mint maga az egész rockuniverzum, egyre tágul. Megyek az utcán, és valamiféle lovas-betyáros rockoperaplakátot látok - már ilyen is van... A szöveg sokszor automatikusan jön, szerintem ez így természetes, rendelésre nehezen születhet jó mondanivaló.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.