Közös jövő: Folkestra

  • m. l. t.
  • 2001. július 26.

Zene

Az talán túl szép volna, ha a Szigetre kijönne a lemeze, de azért melegen ajánlott majd érdeklődni, van rá egy kis esély. Bármiként is, nincs mese, kint kell lenni, hiszen soha jobbat, mint egy új zenekarba belehabarodni. Márpedig a Folkestra egy új zenekar, ugyan volt már neki három koncertje, épp befejezte a Mamikám felvételét, és ha számít, én nettó odáig lettem. Ugyanis végre arról van szó, amiről a legritkábban: üdítően, frissen, változatosan és vérprofin lett megérintve a magyar népzenei hagyomány. Semmi lihegés és mélyenszántás, hanem olyan szívderítés, amely mögött rengeteg tudás halmozódott fel.
Az talán túl szép volna, ha a Szigetre kijönne a lemeze, de azért melegen ajánlott majd érdeklődni, van rá egy kis esély. Bármiként is, nincs mese, kint kell lenni, hiszen soha jobbat, mint egy új zenekarba belehabarodni. Márpedig a Folkestra egy új zenekar, ugyan volt már neki három koncertje, épp befejezte a Mamikám felvételét, és ha számít, én nettó odáig lettem. Ugyanis végre arról van szó, amiről a legritkábban: üdítően, frissen, változatosan és vérprofin lett megérintve a magyar népzenei hagyomány. Semmi lihegés és mélyenszántás, hanem olyan szívderítés, amely mögött rengeteg tudás halmozódott fel.

Ezen persze nem csodálkozunk. Noha a Folkestra új, a tagjait jól ismerjük vagy tíz-tizenöt zenekarból; én legalábbis Palya Beát (ének) a Vándor vokálból, Monori Andrást (kaval, trombita, gadulka) a Tin Tinből, Ágoston Bélát (szaxofon, klarinét, fuvola) a Dél-alföldi Szaxofonegyüttesből és az Odessa Klezmer Bandből, Árkosi Szabolcsot (harmonika, saz) a Rece-Ficéből, és most már Nagy Pétert (bőgő), Pusztai Gábort (dobok) és Kovács Tamást (dobok) a Folkestrából. Tessék összeadni ezeket a hangszereket, tessék összeadni ezeket a stílusokat, és akkor máris be lehet lőni, amit a változatosságról és profizmusról bátorkodtam...

Az alapító Palya és Monori Szőke Szabolcs Hólyagcirkuszában dolgozott együtt először, és két évvel ezelőtt gondolták úgy, hogy időszerű lenne egy saját zenekar. Lukáts Andor Portugál című filmjében még csak kettejüket hallhattuk, aztán jöttek-mentek körülöttük a népek, majd végül, úgy egy éve, kialakult az imént részletezett felállás. Ha isten is úgy akarja, most már pont jó lesz nekik így, elvégre kirívó árnyaltsággal osztozkodnak az arányokon: ebben a társaságban vállvetve fújnak, pengetnek és ütnek, miközben, nem mellesleg, énekközpontú dalokat adnak elő. Magyart, bolgárt, törököt meg amit maguk, és azok szépen összecsengnek, a Folkestrának megvan a magához való stílusa. Ugyanazt a nyelvet beszéli a népzene és a dzsessz, a kötöttség és az improvizáció, és ez még csak a kezdet, a középkor zenéje még előttük áll.

Komolyan mondom, előttük a jövő.

m. l. t.

Világzenei nagyszínpad, augusztus 5., 17 óra

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.