Közös jövő: Folkestra

  • m. l. t.
  • 2001. július 26.

Zene

Az talán túl szép volna, ha a Szigetre kijönne a lemeze, de azért melegen ajánlott majd érdeklődni, van rá egy kis esély. Bármiként is, nincs mese, kint kell lenni, hiszen soha jobbat, mint egy új zenekarba belehabarodni. Márpedig a Folkestra egy új zenekar, ugyan volt már neki három koncertje, épp befejezte a Mamikám felvételét, és ha számít, én nettó odáig lettem. Ugyanis végre arról van szó, amiről a legritkábban: üdítően, frissen, változatosan és vérprofin lett megérintve a magyar népzenei hagyomány. Semmi lihegés és mélyenszántás, hanem olyan szívderítés, amely mögött rengeteg tudás halmozódott fel.
Az talán túl szép volna, ha a Szigetre kijönne a lemeze, de azért melegen ajánlott majd érdeklődni, van rá egy kis esély. Bármiként is, nincs mese, kint kell lenni, hiszen soha jobbat, mint egy új zenekarba belehabarodni. Márpedig a Folkestra egy új zenekar, ugyan volt már neki három koncertje, épp befejezte a Mamikám felvételét, és ha számít, én nettó odáig lettem. Ugyanis végre arról van szó, amiről a legritkábban: üdítően, frissen, változatosan és vérprofin lett megérintve a magyar népzenei hagyomány. Semmi lihegés és mélyenszántás, hanem olyan szívderítés, amely mögött rengeteg tudás halmozódott fel.

Ezen persze nem csodálkozunk. Noha a Folkestra új, a tagjait jól ismerjük vagy tíz-tizenöt zenekarból; én legalábbis Palya Beát (ének) a Vándor vokálból, Monori Andrást (kaval, trombita, gadulka) a Tin Tinből, Ágoston Bélát (szaxofon, klarinét, fuvola) a Dél-alföldi Szaxofonegyüttesből és az Odessa Klezmer Bandből, Árkosi Szabolcsot (harmonika, saz) a Rece-Ficéből, és most már Nagy Pétert (bőgő), Pusztai Gábort (dobok) és Kovács Tamást (dobok) a Folkestrából. Tessék összeadni ezeket a hangszereket, tessék összeadni ezeket a stílusokat, és akkor máris be lehet lőni, amit a változatosságról és profizmusról bátorkodtam...

Az alapító Palya és Monori Szőke Szabolcs Hólyagcirkuszában dolgozott együtt először, és két évvel ezelőtt gondolták úgy, hogy időszerű lenne egy saját zenekar. Lukáts Andor Portugál című filmjében még csak kettejüket hallhattuk, aztán jöttek-mentek körülöttük a népek, majd végül, úgy egy éve, kialakult az imént részletezett felállás. Ha isten is úgy akarja, most már pont jó lesz nekik így, elvégre kirívó árnyaltsággal osztozkodnak az arányokon: ebben a társaságban vállvetve fújnak, pengetnek és ütnek, miközben, nem mellesleg, énekközpontú dalokat adnak elő. Magyart, bolgárt, törököt meg amit maguk, és azok szépen összecsengnek, a Folkestrának megvan a magához való stílusa. Ugyanazt a nyelvet beszéli a népzene és a dzsessz, a kötöttség és az improvizáció, és ez még csak a kezdet, a középkor zenéje még előttük áll.

Komolyan mondom, előttük a jövő.

m. l. t.

Világzenei nagyszínpad, augusztus 5., 17 óra

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.