Közös jövő: Folkestra

  • m. l. t.
  • 2001. július 26.

Zene

Az talán túl szép volna, ha a Szigetre kijönne a lemeze, de azért melegen ajánlott majd érdeklődni, van rá egy kis esély. Bármiként is, nincs mese, kint kell lenni, hiszen soha jobbat, mint egy új zenekarba belehabarodni. Márpedig a Folkestra egy új zenekar, ugyan volt már neki három koncertje, épp befejezte a Mamikám felvételét, és ha számít, én nettó odáig lettem. Ugyanis végre arról van szó, amiről a legritkábban: üdítően, frissen, változatosan és vérprofin lett megérintve a magyar népzenei hagyomány. Semmi lihegés és mélyenszántás, hanem olyan szívderítés, amely mögött rengeteg tudás halmozódott fel.
Az talán túl szép volna, ha a Szigetre kijönne a lemeze, de azért melegen ajánlott majd érdeklődni, van rá egy kis esély. Bármiként is, nincs mese, kint kell lenni, hiszen soha jobbat, mint egy új zenekarba belehabarodni. Márpedig a Folkestra egy új zenekar, ugyan volt már neki három koncertje, épp befejezte a Mamikám felvételét, és ha számít, én nettó odáig lettem. Ugyanis végre arról van szó, amiről a legritkábban: üdítően, frissen, változatosan és vérprofin lett megérintve a magyar népzenei hagyomány. Semmi lihegés és mélyenszántás, hanem olyan szívderítés, amely mögött rengeteg tudás halmozódott fel.

Ezen persze nem csodálkozunk. Noha a Folkestra új, a tagjait jól ismerjük vagy tíz-tizenöt zenekarból; én legalábbis Palya Beát (ének) a Vándor vokálból, Monori Andrást (kaval, trombita, gadulka) a Tin Tinből, Ágoston Bélát (szaxofon, klarinét, fuvola) a Dél-alföldi Szaxofonegyüttesből és az Odessa Klezmer Bandből, Árkosi Szabolcsot (harmonika, saz) a Rece-Ficéből, és most már Nagy Pétert (bőgő), Pusztai Gábort (dobok) és Kovács Tamást (dobok) a Folkestrából. Tessék összeadni ezeket a hangszereket, tessék összeadni ezeket a stílusokat, és akkor máris be lehet lőni, amit a változatosságról és profizmusról bátorkodtam...

Az alapító Palya és Monori Szőke Szabolcs Hólyagcirkuszában dolgozott együtt először, és két évvel ezelőtt gondolták úgy, hogy időszerű lenne egy saját zenekar. Lukáts Andor Portugál című filmjében még csak kettejüket hallhattuk, aztán jöttek-mentek körülöttük a népek, majd végül, úgy egy éve, kialakult az imént részletezett felállás. Ha isten is úgy akarja, most már pont jó lesz nekik így, elvégre kirívó árnyaltsággal osztozkodnak az arányokon: ebben a társaságban vállvetve fújnak, pengetnek és ütnek, miközben, nem mellesleg, énekközpontú dalokat adnak elő. Magyart, bolgárt, törököt meg amit maguk, és azok szépen összecsengnek, a Folkestrának megvan a magához való stílusa. Ugyanazt a nyelvet beszéli a népzene és a dzsessz, a kötöttség és az improvizáció, és ez még csak a kezdet, a középkor zenéje még előttük áll.

Komolyan mondom, előttük a jövő.

m. l. t.

Világzenei nagyszínpad, augusztus 5., 17 óra

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.