Lemez

Kylesa: Ultraviolet

  • Soós Tamás
  • 2013. július 27.

Zene

A mai metal olyan, mint Mefityisztó sokseggű állatai a South Parkban. Minden műfaj keveredik minden másikkal, csak éppen a zsánerorgia sokszor életképtelen hibrideket fial. A punkos hardcore-ral koszolt, néhol progosra gondolt mocsári sludge azonban nem ilyen.

Ez a papíron kimódoltnak tűnő, valójában felajzott rozsomákként őrjöngő zsigerzene Georgiában őshonos, ahol már a Mastodon és a Baroness is csúcsra járatta, mielőtt 2006-ban a Kylesa hozzátoldotta a maga ápolatlan remekművét. A Time Will Fuse Its Worth nemcsak a két dobos által rommá ritmizált törzsi jammelést, hanem a három karchangú énekessel elővezetett, mocskos metálba fűzött progos huncutságokat is bevéste a banda hangképletébe.

De míg a pályatársak a művésziesebb mainstream irányába terelték munkásságukat, addig a Kylesa inkább pszichedelikus textúrákat fűzött dühös dalaiba. A 2009-es Static Tensions perfekt fúzióját a rákövetkező Spiral Shadow dallamosította tovább, és a 70-es évek mosdatlan ősrockjába gyökeret eresztő trend az Ultravioleten is folytatódik. Ugyan a Cope-Pleasents gitárosduó most is feltolt jó pár messziről bűzlő sludge-riffet a lemezre, ezúttal az elszállásokat és a masszív melankóliát hangsúlyozzák. A Low Tide egyenesen úgy hangzik, mintha egy kiadatlan Joy Division-slágert szabtak volna át, de még a banda albumain ritkán látott vendégnek számító gitárszólók és elektronikus színezések, illetve a bánatdús tiszta énektémák sem csorbítják a Kylesa ázsióját.

Hiába pengetik azonban érdekfeszítően a zajos psych-rockot, mindez nem pótolja a zabos féktelenséget. A legmélyebbre így azok a dalok harapnak, amikben sikerül ösz-szefésülni a zömök, érdes gitárjátékot az álmodozós pszichedéliával. Az Ultraviolet experimentális hangulatfestészete garantálja, hogy a Kylesa most se toporzékoljon egy helyben - más kérdés, hogy a delejes, meditatív lebegésnél sokkal jobban áll nekik, ha minden vehemenciájukkal a földet túrják.

Season Of Mist, 2013

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.