Lemez

Kylesa: Ultraviolet

  • Soós Tamás
  • 2013. július 27.

Zene

A mai metal olyan, mint Mefityisztó sokseggű állatai a South Parkban. Minden műfaj keveredik minden másikkal, csak éppen a zsánerorgia sokszor életképtelen hibrideket fial. A punkos hardcore-ral koszolt, néhol progosra gondolt mocsári sludge azonban nem ilyen.

Ez a papíron kimódoltnak tűnő, valójában felajzott rozsomákként őrjöngő zsigerzene Georgiában őshonos, ahol már a Mastodon és a Baroness is csúcsra járatta, mielőtt 2006-ban a Kylesa hozzátoldotta a maga ápolatlan remekművét. A Time Will Fuse Its Worth nemcsak a két dobos által rommá ritmizált törzsi jammelést, hanem a három karchangú énekessel elővezetett, mocskos metálba fűzött progos huncutságokat is bevéste a banda hangképletébe.

De míg a pályatársak a művésziesebb mainstream irányába terelték munkásságukat, addig a Kylesa inkább pszichedelikus textúrákat fűzött dühös dalaiba. A 2009-es Static Tensions perfekt fúzióját a rákövetkező Spiral Shadow dallamosította tovább, és a 70-es évek mosdatlan ősrockjába gyökeret eresztő trend az Ultravioleten is folytatódik. Ugyan a Cope-Pleasents gitárosduó most is feltolt jó pár messziről bűzlő sludge-riffet a lemezre, ezúttal az elszállásokat és a masszív melankóliát hangsúlyozzák. A Low Tide egyenesen úgy hangzik, mintha egy kiadatlan Joy Division-slágert szabtak volna át, de még a banda albumain ritkán látott vendégnek számító gitárszólók és elektronikus színezések, illetve a bánatdús tiszta énektémák sem csorbítják a Kylesa ázsióját.

Hiába pengetik azonban érdekfeszítően a zajos psych-rockot, mindez nem pótolja a zabos féktelenséget. A legmélyebbre így azok a dalok harapnak, amikben sikerül ösz-szefésülni a zömök, érdes gitárjátékot az álmodozós pszichedéliával. Az Ultraviolet experimentális hangulatfestészete garantálja, hogy a Kylesa most se toporzékoljon egy helyben - más kérdés, hogy a delejes, meditatív lebegésnél sokkal jobban áll nekik, ha minden vehemenciájukkal a földet túrják.

Season Of Mist, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.