La Compagnie Du Hanneton: Au Revoir Parapluie (neocirkusz)

  • - sisso -
  • 2008. június 12.

Zene

La Compagnie Du Hanneton: Au Revoir Parapluie James Thiérrée a boldog békeidők cirkuszának gyermeke, szülei, Jean-Baptiste Thiérrée és Victoria Chaplin Cirque Imaginaire nevű cirkuszában nőtt fel, de ma már független színházi vagabund. Legújabb neocirkusz-produkciója mágikus-szürreális darab, minden megtörténhet benne, amit el bírunk képzelni a színpadon.

La Compagnie Du Hanneton: Au Revoir Parapluie James Thiérrée a boldog békeidõk cirkuszának gyermeke, szülei, Jean-Baptiste Thiérrée és Victoria Chaplin Cirque Imaginaire nevû cirkuszában nõtt fel, de ma már független színházi vagabund. Legújabb neocirkusz-produkciója mágikus-szürreális darab, minden megtörténhet benne, amit el bírunk képzelni a színpadon.

Emberek repülnek tova, kötelek változnak veszélyes vízinövényekké, kék bársony drapéria emelkedik fel a földrõl, mint haragos tenger, és érdekes lények kísérik a fõhõst a nem létezõ országokon át, ahol a szerelmét keresi. Mégsem operett, színes-szélesvásznú díszletekkel, hanem makulátlan színpadi technika biztos tudású táncos-mímesekkel, sajátos zenével, korrekt dramaturgiai érzékkel. A színész-akrobaták keltik életre a teret, miközben olyan hanyag eleganciával mûködnek együtt a fizika törvényeivel, mintha nem is élõk volnának, hanem digitális technika. Thiérrée Charlie Chaplin unokája, és ahogy a híres nagyapa a kortárs burleszk fenegyereke volt annak idején, õ jó eséllyel pályázik a kortárs cirkusz-színház élharcosa címre. A vezetõ szerep az övé, de a kitûnõ atléta-bohóc, tétova színházi díszletmunkást játszó Magnus Jakobssonnal jól kiegészítik egymást a színpadon. Együtt követik az elveszett Euridikét, akit Satchie Noro táncos és artista alakít. Kaori Ito koreográfus és vulkanikus-komikus táncos az árva gyereket játssza, így finoman megidézik zenével és szöveggel is Chaplin Csavargóját. A kegyetlen rezonõr, a gonosz anyós, illetve a díva a színész-énekes Maria Sendow, aki egészen különleges, fojtott-latinos technikával dalol, miközben óriási szerkezeteket mozgat, és Victoria Thiérrée meghökkentõen élõ jelmezeiben járja be a színpadot.

Kunsthalle Wien, június 1.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.