La Compagnie Du Hanneton: Au Revoir Parapluie (neocirkusz)

  • - sisso -
  • 2008. június 12.

Zene

La Compagnie Du Hanneton: Au Revoir Parapluie James Thiérrée a boldog békeidők cirkuszának gyermeke, szülei, Jean-Baptiste Thiérrée és Victoria Chaplin Cirque Imaginaire nevű cirkuszában nőtt fel, de ma már független színházi vagabund. Legújabb neocirkusz-produkciója mágikus-szürreális darab, minden megtörténhet benne, amit el bírunk képzelni a színpadon.

La Compagnie Du Hanneton: Au Revoir Parapluie James Thiérrée a boldog békeidõk cirkuszának gyermeke, szülei, Jean-Baptiste Thiérrée és Victoria Chaplin Cirque Imaginaire nevû cirkuszában nõtt fel, de ma már független színházi vagabund. Legújabb neocirkusz-produkciója mágikus-szürreális darab, minden megtörténhet benne, amit el bírunk képzelni a színpadon.

Emberek repülnek tova, kötelek változnak veszélyes vízinövényekké, kék bársony drapéria emelkedik fel a földrõl, mint haragos tenger, és érdekes lények kísérik a fõhõst a nem létezõ országokon át, ahol a szerelmét keresi. Mégsem operett, színes-szélesvásznú díszletekkel, hanem makulátlan színpadi technika biztos tudású táncos-mímesekkel, sajátos zenével, korrekt dramaturgiai érzékkel. A színész-akrobaták keltik életre a teret, miközben olyan hanyag eleganciával mûködnek együtt a fizika törvényeivel, mintha nem is élõk volnának, hanem digitális technika. Thiérrée Charlie Chaplin unokája, és ahogy a híres nagyapa a kortárs burleszk fenegyereke volt annak idején, õ jó eséllyel pályázik a kortárs cirkusz-színház élharcosa címre. A vezetõ szerep az övé, de a kitûnõ atléta-bohóc, tétova színházi díszletmunkást játszó Magnus Jakobssonnal jól kiegészítik egymást a színpadon. Együtt követik az elveszett Euridikét, akit Satchie Noro táncos és artista alakít. Kaori Ito koreográfus és vulkanikus-komikus táncos az árva gyereket játssza, így finoman megidézik zenével és szöveggel is Chaplin Csavargóját. A kegyetlen rezonõr, a gonosz anyós, illetve a díva a színész-énekes Maria Sendow, aki egészen különleges, fojtott-latinos technikával dalol, miközben óriási szerkezeteket mozgat, és Victoria Thiérrée meghökkentõen élõ jelmezeiben járja be a színpadot.

Kunsthalle Wien, június 1.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.