Lágy örvény - Bernát András kiállítása

  • Hajdu István
  • 2007. március 29.

Zene

Bernát András a nyolcvanas évek közepén indult generáció egyik legkiválóbb művésze, akinek pályája - ezt az elmúlt évtizedek hektikus művészeti fejleményeit valamelyest ismerve nyugodtan kimondhatjuk, meglepő módon és ellentétben kortársaiéval - egyenes vonalú, töretlen.

Bernát András a nyolcvanas évek közepén indult generáció egyik legkiválóbb művésze, akinek pályája - ezt az elmúlt évtizedek hektikus művészeti fejleményeit valamelyest ismerve nyugodtan kimondhatjuk, meglepő módon és ellentétben kortársaiéval - egyenes vonalú, töretlen. Másképpen fogalmazva: meghatóan konok és következetes; apró, lassúdad moccanásokkal módosul. Ugyanakkor, a szó minden értelmében, természetesen érintkezik az elmúlt két, két és fél évtized hazai és nemzetközi tendenciáinak eredményeivel, annak ellenére is, hogy a posztmodern irodalmiassága sohasem érintette meg.

Új festményeivel is azt a Turner festészetében és a francia posztimpresszionisták hagyományaiban gyökerező, a fényhez mint a természet metaforájához már-már panteisztikusan kötődő absztrakciót folytatja, melynek alapmotívumát a viszonylag kis felületről kiáradó, végtelenbe futó, plasztikus hullámok, gyűrődések, ráncok gomolygása adja. Absztrakció és végül is - az első benyomással szemben - szigorú tárgyszerűség nyilatkozik meg a munkákon. Szándékolt félreértéssel, mely talán nem egészen terméketlen, Bernát sajátos, száraz és kemény ecsetkezelése, "fésülős" technikája megidézheti a néző tekintetében a hatvanas évek fiatalon meghalt olasz festőzsenijét, a monomániásan hajválasztékokat festő Domenico Gnolit is.

Bernát mozgást idéző festményei egy sajátos paradoxont is rögzítenek: éterivé stilizált tájképek, melyekbe valamifajta turneri vihar feszül, kitörhetetlenül, megbéklyózva a viszonylag erős monokromitás által. Örvénylő turbulencia, kavargó erők dúlnak a kereten belül, ám a korlátot, a vászon határait nem hágják át, csak jelzik a kitörés irányait. Ellipszisek és hiperbolák ölelkeznek már-már barokkos eksztázisban, a hisztéria, az ajzottság legcsekélyebb nyoma nélkül. Hannes Böhringertől kölcsönözve és Bernát képeire értve: "...a turbulencia fenséges valami. Mint minden fenséges, valamiképpen rettenetes, félelemkeltő és tiszteletre méltó is; valami, ami kivonja magát számításaink, a felsőbb matematika köréből. Ennek a kaotikus turbulenciának a közelében (...) rend uralkodik a fluktuáció révén."

Az elmúlt években Bernát képei több szempontból is határhelyzeteket "ábrázolnak", miközben önmaguk is - mint megformált tárgyak - egy jó értelemben vett ambivalencia megtestesülései.

A festmények monokrómok, vagyis egyszínűek, ám ez a látszat, s nem csak azért, mert nincs tiszta monokrómia, hanem mert Bernát András egyrészt színeket rejt a fény által a színbe, másrészt fémszemcséket kever a szerves pigmentek közé, s ennek révén a felület selymes-irizáló, gyakran opálos-színváltó, élő testté válik. Testté válik tehát a sík (persze ez a festészet egyik örök dilemmája: miként lehet síkon testet "fogni"), ám ezeken a festményeken ez anélkül esik meg, hogy a művész a perspektívával kezdene mechanikusan bíbelődni; az első pillantásra pusztán a fény és a nézőpont váltásából lírai-testi illúzió keletkezik, de ha szigorúbban nézzük a színjátékot, rá kell csodálkoznunk, hogy konstruálatlan, kiíratlan geometriai helyzetek teremtik meg a megtestesülést. Dinamikus, izgékony és izgató, gyakran kifejezetten erotikus, plasztikusnak, testszerűnek tetsző formák derengenek elő a színből, anélkül, hogy az egyik fontosabbá válna a másik rovására. Vagyis Bernát nem törekszik az asszociációra, nem igyekszik esélyt adni semmiféle történetnek, de nem is gátolja az értelmezést. Festményei lágy szerkezetükkel, a klasszikus tájképekére még mindig gyakran utaló kompozíciós elvek nyomaival (talán némi öniróniával is) fölidézik ugyan a tradicionális látványelvűséget, ám a festői én teljes szétáradása a naturális - vagy annak tűnő - formákat tökéletesen föloldja, s az érzékelhető és az érzékelhetetlen határa hallatlanul érzéki megfogalmazást kap.

A mozgás - a határoltban a végtelenre utalva - a festményeken fényből keletkezik, s a fény a nézőtől egyszerre függ és független. A szemlélő pozíciójának változtatásával - önmozgásával - megmoccan a vásznon rögzített képi hely és helyzet. Az ecsetnyomok nyüzsgéséből kibontakozik a kinetizmus és illuzionizmus egyfelől, a véletlen puha játéka másfelől. A mozdulat, a moccanás a képek sorozatában azután zenei formákra emlékeztető alakot ölt: kromatika és a fúga szerkesztésmódját idéző struktúra nyilatkozik meg a téma, a motívum föl- és elcsendülésével, s a színek alig észrevehető, rebbenő vibrációjával.

K. Petrys Galéria, április 13-ig

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.