Lemez

Laura Marling: Semper Femina

  • - minek -
  • 2017. május 27.

Zene

A 27 éves, amúgy főrendi származású angol folkénekesnő szupertehetségként alig 18 évesen jelentette meg első lemezét (Alas, I Cannot Swim, 2008). Azóta csaknem szabályos időközönként, kétévente érkezett újabb albuma, idén tavasszal immár a hatodik, a Semper Femina, ami a legerősebbek közé tartozik.

A hibátlan ízlés, a jó kompozíciós készség, a dalszerzői véna mellett Marling kivételes érzékkel találja meg azt a pontos és szívbe markoló tónust is, amivel a dalok rendre célba érnek. A Vergilius Aeneisének egyik sorából kölcsönzött, és a Nouel című dalban kibontott Semper Femina („mindig nő”) árulkodó: a szerepjátékra mindig kész, a dalait a legjobb értelemben megkomponáló, de magától néha finom, kétértelmű iróniával el is távolító énekesnő egy dalos poéta szenzibilitásával járja körül a témát. Most nyugodtan kiemelhetjük a szinte kötelezően szép, lefegyverző, de épp ezért sokszor megtévesztő énekhangot, mivel Marling tökéletesen életre is kelti a dalaiban rejtőző, csavarokat sem nélkülöző mini történeteket. A kilenc egyaránt erős szerzemény azonban nem ütne úgy, ha a finoman bontogatott, ritkán elektromosan torzított gitárakkordokhoz nem társulna némi dob, sok helyütt hangsúlyos és erős bőgőjáték, pontosan elhelyezett vonósok, sőt néha még némi minimalista elektronika is.

Laura Marling/Deep Distribution 2017

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.