Lemez

Wire: Silver/Lead

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2017. május 27.

Zene

A Wire a brit punk első hullámával bukkant fel 1977-ben, de a zenekar radikális minimalizmusa, kompromisszummentes művészi hozzáállása, határtalan popérzékenysége és kielégíthetetlen kísérletező kedve (valamint ezek szikrázó kölcsönhatása) okán már a kezdet kezdetén kilógott a kortársak közül. ’77 és ’79 között született három nagylemezével a Wire megelőlegezte, majd csúcsra járatta a posztpunkot, megalkotta az elkövetkező évtizedek független gitárzenéjének formanyelvét, emellett pedig (és ez még fontosabb) mai füllel is érvényes, friss hangzású és semmi máshoz nem hasonlítható dalokat írt. Ugyanakkor persze jogos a kérdés, hogy mennyire lehet érdekes egy negyven éve működő (illetve többnyire működő) zenekar tizenhatodik (de ha az egész családfát nézzük, akkor inkább mondjuk az ötvenedik) nagylemeze. Pláne, hogy még csak nem is valami hosszan érlelt, jelentőségteljes visszatérésről van szó, hiszen az évtizedforduló óta ez már az ötödik album.

De a Silver/Lead második dala igen előzékenyen és elegánsan oszlat el minden kétséget. Hirtelen nem is tudnánk megmondani, mikor írt utoljára bárki ennyire jó számot ebből a generációból; legfeljebb talán a Damned vagy Julian Cope az előző évtized vége felé. A csodás Short Elevated Period sodró, motorikus tempója, puha, összefolyó gitárzúgása és mézédes énekdallamai tényleg a legnagyszerűbb formájában mutatják a zenekart; ugyan a többi dal öregesebb-komótosabb, és inkább a zenekar kezdetektől meglévő pszich-popos oldalát erősíti, azért erős és ihletett a produkció. Hatvan év feletti popzenészektől már aligha várható, hogy a század eleji izmusok legformabontóbb és legmeghökkentőbb törekvéseit öntsék másfél perces, szikáran zakatoló vagy teljesen elvarázsolt punk- és popdalokba, ahogy azt tették négy évtizeddel ezelőtt. Nem fontos lemez, tétje sincs már talán, de jó, hogy megszületett.

Pinkflag, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.