Lemez

Wire: Silver/Lead

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2017. május 27.

Zene

A Wire a brit punk első hullámával bukkant fel 1977-ben, de a zenekar radikális minimalizmusa, kompromisszummentes művészi hozzáállása, határtalan popérzékenysége és kielégíthetetlen kísérletező kedve (valamint ezek szikrázó kölcsönhatása) okán már a kezdet kezdetén kilógott a kortársak közül. ’77 és ’79 között született három nagylemezével a Wire megelőlegezte, majd csúcsra járatta a posztpunkot, megalkotta az elkövetkező évtizedek független gitárzenéjének formanyelvét, emellett pedig (és ez még fontosabb) mai füllel is érvényes, friss hangzású és semmi máshoz nem hasonlítható dalokat írt. Ugyanakkor persze jogos a kérdés, hogy mennyire lehet érdekes egy negyven éve működő (illetve többnyire működő) zenekar tizenhatodik (de ha az egész családfát nézzük, akkor inkább mondjuk az ötvenedik) nagylemeze. Pláne, hogy még csak nem is valami hosszan érlelt, jelentőségteljes visszatérésről van szó, hiszen az évtizedforduló óta ez már az ötödik album.

De a Silver/Lead második dala igen előzékenyen és elegánsan oszlat el minden kétséget. Hirtelen nem is tudnánk megmondani, mikor írt utoljára bárki ennyire jó számot ebből a generációból; legfeljebb talán a Damned vagy Julian Cope az előző évtized vége felé. A csodás Short Elevated Period sodró, motorikus tempója, puha, összefolyó gitárzúgása és mézédes énekdallamai tényleg a legnagyszerűbb formájában mutatják a zenekart; ugyan a többi dal öregesebb-komótosabb, és inkább a zenekar kezdetektől meglévő pszich-popos oldalát erősíti, azért erős és ihletett a produkció. Hatvan év feletti popzenészektől már aligha várható, hogy a század eleji izmusok legformabontóbb és legmeghökkentőbb törekvéseit öntsék másfél perces, szikáran zakatoló vagy teljesen elvarázsolt punk- és popdalokba, ahogy azt tették négy évtizeddel ezelőtt. Nem fontos lemez, tétje sincs már talán, de jó, hogy megszületett.

Pinkflag, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.