Lemez

Wire: Silver/Lead

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2017. május 27.

Zene

A Wire a brit punk első hullámával bukkant fel 1977-ben, de a zenekar radikális minimalizmusa, kompromisszummentes művészi hozzáállása, határtalan popérzékenysége és kielégíthetetlen kísérletező kedve (valamint ezek szikrázó kölcsönhatása) okán már a kezdet kezdetén kilógott a kortársak közül. ’77 és ’79 között született három nagylemezével a Wire megelőlegezte, majd csúcsra járatta a posztpunkot, megalkotta az elkövetkező évtizedek független gitárzenéjének formanyelvét, emellett pedig (és ez még fontosabb) mai füllel is érvényes, friss hangzású és semmi máshoz nem hasonlítható dalokat írt. Ugyanakkor persze jogos a kérdés, hogy mennyire lehet érdekes egy negyven éve működő (illetve többnyire működő) zenekar tizenhatodik (de ha az egész családfát nézzük, akkor inkább mondjuk az ötvenedik) nagylemeze. Pláne, hogy még csak nem is valami hosszan érlelt, jelentőségteljes visszatérésről van szó, hiszen az évtizedforduló óta ez már az ötödik album.

De a Silver/Lead második dala igen előzékenyen és elegánsan oszlat el minden kétséget. Hirtelen nem is tudnánk megmondani, mikor írt utoljára bárki ennyire jó számot ebből a generációból; legfeljebb talán a Damned vagy Julian Cope az előző évtized vége felé. A csodás Short Elevated Period sodró, motorikus tempója, puha, összefolyó gitárzúgása és mézédes énekdallamai tényleg a legnagyszerűbb formájában mutatják a zenekart; ugyan a többi dal öregesebb-komótosabb, és inkább a zenekar kezdetektől meglévő pszich-popos oldalát erősíti, azért erős és ihletett a produkció. Hatvan év feletti popzenészektől már aligha várható, hogy a század eleji izmusok legformabontóbb és legmeghökkentőbb törekvéseit öntsék másfél perces, szikáran zakatoló vagy teljesen elvarázsolt punk- és popdalokba, ahogy azt tették négy évtizeddel ezelőtt. Nem fontos lemez, tétje sincs már talán, de jó, hogy megszületett.

Pinkflag, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.