Lemez

Laurel Halo: Dust

  • - minek -
  • 2017. augusztus 6.

Zene

A ravaszul kifundált elektronikus zenében utazó, kissé öntörvényű amerikai szerző-előadónő már a harmadik albumát készítette el a remek Hyperdub kiadónál. Az Ann Arborból (Michigan) idővel Berlinbe származó Halo örökségként hozta magával a detroiti technót, bár ez inkább csak a némileg táncorientáltabb maxijain fedezhető fel. Kollázsokból és hangszerfutamokból építkező albumait sokkal inkább a jazz, az ambient, a kísérleti/IDM elektronika, a filmzenék és a poézis inspirálták, de a Duston ismét fontos szerephez jut jócskán torzított, néha szinte felismerhetetlenné effektezett énekhangja is. De a csoda minden elidegenítő effekt ellenére, vagy talán éppen ezért megtörténik: a kántálásból, dallamtöredékekből, hangfoszlányokból, kolompolásból és szaxofonfutamokból (utóbbiért Diamond Terrifiert illeti dicséret) többnyire a szó szoros értelmében vett szép kompozíciók bontakoznak ki. Vagy valami nagyon izgalmas: a Moontalk afro-latin groove-jától nehéz szabadulni. Ráadásul Halo nem is egyedül viseli a terhet, néha Lafawndah és Klein kollégák is együtt énekelnek vele, például a Jelly című számban. A lemez második felét Craig Clouse vintage billentyűs játéka uralja, de a Do U Ever Happenben Julia Holter is csellózik. Halo a gondosan dirigált színes társasága élén a maguk absztrakt módján tökéletes, helyenként kissé nyugtalanító, felzaklató, de alapvetően színes álmokba oltott kompozíciókat rakott össze, amelyek tökéletesen érvényesülnek még egy nyári naplemente idején is.

Hyperdub, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.