Lemez

Magyar Vonósnégyes: Beethoven összes kvartettje

  • - csk -
  • 2017. augusztus 6.

Zene

Egy felvétel, amelyet elkészülte, 1953 óta etalonnak tartanak. A Magyar Vonósnégyes 1935-ben alakult meg Budapesten, kezdetben még Végh Sándor volt a primárius, majd a Bartókkal is jó kapcsolatot ápoló (1939-ben a Hegedűverseny ősbemutatóját abszolváló) Székely Zoltán vezetésével működtek 1972-ig. Tagcserék persze történtek: az egyetlen muzsikus, aki mindvégig a kvartettben zenélt, a brácsás Koromzay Dénes volt. Hamar megtalálta őket a világhír: először Hollandiába költöztek, majd a II. világháború után Amerikába – ott váltak legendává, egyebek mellett tanárokként is. Az összes Beethoven-vonósnégyest kétszer vették fel: először mono technikával az ötvenes évek elején, majd sztereóban, 1966-ban. A kritika az ötvenes évekbeli bejátszást tartja jobbnak – ekkor jártak pályájuk zenitjén. Előttük csak a Léner Vonósnégyes készített Beethoven-összest 1925-ben, utánuk azonban szinte kötelezővé vált felvenni a bécsi mester valamennyi művét: ezt tette minden magára igazán adó kvartett.

Az együttes játéka a régi nagyok formátumát idézi (Székely még Hubay Jenő növendéke volt), de nincs benne semmi, ami több mint hatvan év múltán lejárt szavatosságúnak tűnne. Ellenkezőleg: minden gesztusuk nagyon friss, lenyűgözően közvetlen és életteli. A négy hangszer hangzása nem áttetsző, ahogy ez ma divatos, inkább sűrű és tömör, erőteljes ez a tónus. A karakterizálás imponálóan bátor, csupa kontraszt, a dallamformálás felszabadultan beszédszerű – mégis tökéletesen együtt játszanak. Nem görcsölnek rá a technikai perfekcióra, megy az nekik különösebb igyekezet nélkül is. A beethoveni műfaj fejlődésvonala bámulatos plaszticitással bontakozik ki a kezük alatt a még haydni mintát követő, op. 18-as hat vonósnégyestől a középső korszak érett és kiteljesedett remekművein át az elvont és kísérletező kései darabokig, amelyekben feloldódnak a klasszikus forma kötöttségei.

Erato, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.