Lemez

Laurel Halo: Raw Silk Uncut Wood

  • - minek -
  • 2018. október 13.

Zene

A székhelyét a michigani Ann Arborból Berlinbe áthelyező Halo példamutató szorgalommal készíti friss hangzású, érdekfeszítő zenei anyagait. Míg a tavalyi Dust sok tekintetben az emberi hang újbóli előtérbe kerüléséről, a dalszerű formák dekonstrukciójáról szólt, addig e frissebb (és a Hyperdubtól egy kisebb kiadóhoz delegált) anyag sokkal inkább a hatáskeltő eszközökkel és formákkal való, korántsem öncélú kísérletezésről. Nem is az ambient, jazz és experimentális zenei hatások együttese a különleges (mindig is ezek ihlették meg az itt kevéssé jelen lévő technohagyomány mellett), hanem a minden szempontból nyitott zenei formák iránti elköteleződés. A Lao-ce Tao Te Kingjéből merített cím is utal arra, hogy ez inkább a belső utazás, a kontempláció lemeze, ugyanakkor már-már klasszikusan szép részleteiben módfelett gazdag és izgalmas.
A cím­adó szám rögtön egy lassan áramló, tízperces ambient hangfolyam, amely szinte simogat, miközben organikusan fonódnak egybe Halo mindent elnyelő szintiszőnyegei, billentyűfutamai és Oliver Coates csellójátéka. Ehhez képest a Mercury jazzes tónusai, benne Eli Keszler remek ütős játéka vagy a rákövetkező absztraktabb számok (The Sick Mind) egészen más irányban tapogatóznak. Az albumot záró, mindezt szintetizáló Nachbar­keit egyenesen az egyik legszebb Laurel Halo-darab. A kozmikus hatású, lassan bontakozó és szélesen áramló elektronikus hangok, az élő dob és a cselló összjátéka metafizikus élménnyel ajándékozza meg a befogadót.

Latency, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.