Lemez

Laurel Halo: Raw Silk Uncut Wood

  • - minek -
  • 2018. október 13.

Zene

A székhelyét a michigani Ann Arborból Berlinbe áthelyező Halo példamutató szorgalommal készíti friss hangzású, érdekfeszítő zenei anyagait. Míg a tavalyi Dust sok tekintetben az emberi hang újbóli előtérbe kerüléséről, a dalszerű formák dekonstrukciójáról szólt, addig e frissebb (és a Hyperdubtól egy kisebb kiadóhoz delegált) anyag sokkal inkább a hatáskeltő eszközökkel és formákkal való, korántsem öncélú kísérletezésről. Nem is az ambient, jazz és experimentális zenei hatások együttese a különleges (mindig is ezek ihlették meg az itt kevéssé jelen lévő technohagyomány mellett), hanem a minden szempontból nyitott zenei formák iránti elköteleződés. A Lao-ce Tao Te Kingjéből merített cím is utal arra, hogy ez inkább a belső utazás, a kontempláció lemeze, ugyanakkor már-már klasszikusan szép részleteiben módfelett gazdag és izgalmas.
A cím­adó szám rögtön egy lassan áramló, tízperces ambient hangfolyam, amely szinte simogat, miközben organikusan fonódnak egybe Halo mindent elnyelő szintiszőnyegei, billentyűfutamai és Oliver Coates csellójátéka. Ehhez képest a Mercury jazzes tónusai, benne Eli Keszler remek ütős játéka vagy a rákövetkező absztraktabb számok (The Sick Mind) egészen más irányban tapogatóznak. Az albumot záró, mindezt szintetizáló Nachbar­keit egyenesen az egyik legszebb Laurel Halo-darab. A kozmikus hatású, lassan bontakozó és szélesen áramló elektronikus hangok, az élő dob és a cselló összjátéka metafizikus élménnyel ajándékozza meg a befogadót.

Latency, 2018

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."