Lemez

Mark Lanegan & Duke Garwood: With Animals

  • Soós Tamás
  • 2018. október 13.

Zene

Bár Mark Lanegant a ’94-es, megismételhetetlenül zseniális Whiskey for the Holy Ghost óta a grungegeneráció Tom Waitseként szokás emlegetni, most inkább egy olyan meghitten minimalista lemezt készített, amire az istennel és halállal bizalmasan társalgó, aggkorú Leonard Cohen biccentene a legbüszkébben. A With Animals mintha egy koszos kocsmapult mellett keresné fel a magát őszintére ivó énekest, hogy végre kitárulkozzon a szerelmi csalódásait és vallási kételyeit illetően. Igaz, hogy mást, mint szokott, így se mond, de viharvert baritonja sem tűnt még soha ilyen sebezhetőnek. „Ha megvágsz, vérzem” – borong az éjsötét romantikus, aki ezúttal a szólózenekarában is megfordult Duke Garwooddal mártja magányos elektronikába a nevével összenőtt posztbluest és dark countryt. Ambient tónusokkal festenek, de a lecsupaszított dalokat ezúttal feszesebbre szerkesztik és izgalmasabban kigondolják, mint az első, még kifejtetlennek ható közös lemezükön (Black Pudding, 2013). Kába dobgépek, kísérteties torzítások, szuggesztív mellotronok kísérik Lanegan hipnotikusan izzó, sőt forrongó dallamait, a drone-zajokkal megnyomott hangulatot pedig mindig a legjobbkor oldja fel Garwood bársonyosan puha akusztikus gitárja. Üresjárat csak egy-kettő, csúcspont viszont négy-öt is akad ezen a hűs elektronikát meleg, analóg hangzásba burkoló lemezen: a Feast to Famine kietlen bánatával, a Ghost Stories éteri tisztaságával magaslik ki, a With Animals pedig egy 10-ből 10-es állatvédő s egyben szerelmes halálballada – egy szebb világban akár a Greenpeace címerdala is lehetne.

Heavenly Recordings, 2018

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."