Lemez

Mozart: Zongoranégyesek

  • - csk -
  • 2018. október 13.

Zene

Daniel Barenboim első nevezetes Mozart-lemezei fiatalkorában készültek, amikor a pályakezdő zongoraművész az idős Otto Klemperer vezényletével játszotta el a zeneszerző versenyműveit. Azok a felvételek sokak körében máig etalonnak számítanak. Hetvenhat évesen a Berlinben élő argentin-izraeli muzsikus visszatért a kezdetekhez: nemrég ismét Mozart-CD-je jelent meg, de ezúttal nem versenyműveket szólaltat meg, hanem a két zongoranégyest (K. 478, g-moll; K. 493, Esz-dúr).

Ezek a zongorára, hegedűre, brácsára és csellóra komponált, tömör hangzású művek sokáig magukban álltak a zeneirodalomban, mígnem Brahms – minden bizonnyal éppen Mozart igézetében – megalkotta három páratlan tökéletességű zongoranégyesét, amelyek közül az első, mintha csak nyíltan hódolni akarna, ugyanúgy g-moll hangnemű, mint Mozart első zongorás kvartettje.

Barenboim nemcsak Mozarthoz tér vissza, de önmaga fiatalkori játékának tökéletességeszményéhez is. A pálya lekerekítése ez a remek CD, amelyen meghatározó a hangzás tisztasága, az egyensúly, a muzsikálásból sugárzó időtlen bölcsesség. Makulátlan minden, pedig koncertfelvételekről van szó, amelyek a spontaneitást sem nélkülözik. Megkapó, hogy az idős zongorista fiatalokkal társul: a hegedűs saját fia, Michael, akinek játékát tavaly a Zeneakadémián is élvezhettük, a brácsás az orosz Yulia Deyneka, a csellista a nemrég kitűnő önálló lemezzel előrukkolt, perzsa származású osztrák művész, Kian Soltani, akit nemsokára az Európai Koncerttermek Szervezete (ECHO) Rising Stars sorozata keretében a Müpában hallhatunk.

Deutsche Grammophon, 2018

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."