Lemez

Mozart: Zongoranégyesek

  • - csk -
  • 2018. október 13.

Zene

Daniel Barenboim első nevezetes Mozart-lemezei fiatalkorában készültek, amikor a pályakezdő zongoraművész az idős Otto Klemperer vezényletével játszotta el a zeneszerző versenyműveit. Azok a felvételek sokak körében máig etalonnak számítanak. Hetvenhat évesen a Berlinben élő argentin-izraeli muzsikus visszatért a kezdetekhez: nemrég ismét Mozart-CD-je jelent meg, de ezúttal nem versenyműveket szólaltat meg, hanem a két zongoranégyest (K. 478, g-moll; K. 493, Esz-dúr).

Ezek a zongorára, hegedűre, brácsára és csellóra komponált, tömör hangzású művek sokáig magukban álltak a zeneirodalomban, mígnem Brahms – minden bizonnyal éppen Mozart igézetében – megalkotta három páratlan tökéletességű zongoranégyesét, amelyek közül az első, mintha csak nyíltan hódolni akarna, ugyanúgy g-moll hangnemű, mint Mozart első zongorás kvartettje.

Barenboim nemcsak Mozarthoz tér vissza, de önmaga fiatalkori játékának tökéletességeszményéhez is. A pálya lekerekítése ez a remek CD, amelyen meghatározó a hangzás tisztasága, az egyensúly, a muzsikálásból sugárzó időtlen bölcsesség. Makulátlan minden, pedig koncertfelvételekről van szó, amelyek a spontaneitást sem nélkülözik. Megkapó, hogy az idős zongorista fiatalokkal társul: a hegedűs saját fia, Michael, akinek játékát tavaly a Zeneakadémián is élvezhettük, a brácsás az orosz Yulia Deyneka, a csellista a nemrég kitűnő önálló lemezzel előrukkolt, perzsa származású osztrák művész, Kian Soltani, akit nemsokára az Európai Koncerttermek Szervezete (ECHO) Rising Stars sorozata keretében a Müpában hallhatunk.

Deutsche Grammophon, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.