Lázár sose akarta - Nick Cave & The Bad Seeds: Dig, Lazarus, Dig!!! (lemez)

  • Kovács Bálint
  • 2008. március 13.

Zene

A Tom Waits, Iggy Pop és Jim Morrison legjobb tulajdonságaiból összegyúrt ausztrál (anti)ikon végre visszatért, mondhatnánk - de szerencsére nem is tűnt el egy percre sem. Hiába múlt el ötvenéves, hiába adott ki megszámlálhatatlan projekttel és szólóban tengernyi lemezt és írt meg egymaga egy (nálunk legalábbis) méltatlanul ismeretlen és végtelenül hangulatos filmet (The Proposition, 2005), a kortárs irodalom egyik legmesteribb regényéről (És meglátá a szamár az Úrnak angyalát) már nem is beszélve, ez a termékenység nem okozott semmiféle negatív változást sem vitalitásában, sem másban - hacsak a frissiben növesztett, az Ádám-kosztümben a Síparadicsomban 2. című hangalámondásos bajor pornófilm főszereplőit idéző, idióta tömött bajuszt nem soroljuk ebbe a kategóriába.

A Tom Waits, Iggy Pop és Jim Morrison legjobb tulajdonságaiból összegyúrt ausztrál (anti)ikon végre visszatért, mondhatnánk - de szerencsére nem is tűnt el egy percre sem. Hiába múlt el ötvenéves, hiába adott ki megszámlálhatatlan projekttel és szólóban tengernyi lemezt és írt meg egymaga egy (nálunk legalábbis) méltatlanul ismeretlen és végtelenül hangulatos filmet (The Proposition, 2005), a kortárs irodalom egyik legmesteribb regényéről (És meglátá a szamár az Úrnak angyalát) már nem is beszélve, ez a termékenység nem okozott semmiféle negatív változást sem vitalitásában, sem másban - hacsak a frissiben növesztett, az Ádám-kosztümben a Síparadicsomban 2. című hangalámondásos bajor pornófilm főszereplőit idéző, idióta tömött bajuszt nem soroljuk ebbe a kategóriába.

Noha Mr. Cave bizonnyal úgy gondolta, új imázsáról nem az alpesi jódlimesterek, hanem a hetvenes évek Amerikája jut majd eszünkbe, s ha rápillantunk az új lemez csiricsáré, diszkófényes borítójára, miközben az első kislemeznótát, a Dig, Lazarus, Dig!!!-et hallgatjuk, kijelenthetjük: bejött neki. S ezt nem is csak a lemez kezdetén még egyszerű (posztpunkos, illetve kissé indie-rockos) gitárzene miatt mondjuk, de az eddigieknél most valamivel poénosabbra vett szöveg okán is, melyben Lázár, aki egyébként sose akarta, hogy feltámasszák, átkufircolja az említett évtizedet és pár államot, hogy aztán visszaássa magát gödrébe.

Bár nevezhető e szám éppen programadónak is, összességében olyan hatalmas változás azért nem regisztrálható. Jóllehet most valamivel kisebb hangsúly van a Bad Seeds kiváló muzsikusain (ám figyelmesen hallgatva az eddigieknél is gazdagabbnak tűnik a hangszerelés: furulya, tamburin, tizenkét húros lant és társaik), s több az éneken, jobban mondva Cave jellegzetes, a szónoklat, a baráti csevej és a füstös kocsmák bluesbeszédének határain mozgó előadásmódján. Így a Dig, Lazarus, Dig!!! inkább hallgatandó egyben, mint számonként - de hogy nincs a lemezen egy újabb Tupelo, legfeljebb annyit jelent, hogy nem tökéletes, csak igen szorosan megközelíti azt.

Cave már a legendás és zseniális, immár negyedszázados From Her To Eternity óta úgy tud szerelmes szövegeket írni, hogy tán nincs is olyan férfi, aki ne mutatta volna már meg a meghatottság könnyeit nyelve aktuális szívügyének valamelyik számát - ha mást nem, hát a Kylie Minogue-gal együtt énekelt Where The Wild Roses Grow-t. Ez mit sem változott: az olyan tökösen rakendrollos, a koncertközönséget majd nyilván alaposan beindító gitáralapú nóták mellett, mint az Albert Goes West, most is ott vannak az olyan keserves hegedűszólamokkal és zongorával kísért remek balladák, mint a Jesus Of The Moon. Nincs is pompásabb annál, ha az ember már-már irreálisan magas elvárásokkal közelít egy új lemezhez, s aztán mégsem kell csalódnia. Ez most ilyen.

Kovács Bálint

EMI, 2008; Nick Cave és a Bad Seeds május 26-án a Petőfi Csarnokban lép fel.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.