Lemez

Lazerpunk!: Nightcrawler

  • Lang Ádám
  • 2017. február 12.

Zene

„Valóság vagy fantázia? Ez a virtuális valóság, a hely, ahol szabad lehetsz” – szól a második Lazerpunk!-lemez második száma, a Virtual Reality. A gyakorlatilag a semmiből néhány év alatt az ország egyik legkarakteresebb színterévé formálódó synthwave-szcéna élharcosa – ha részleteiben fontos eltolódásokkal is, de – ugyanazt folytatja a Nightcrawleren, mint amit a Game Over című bemutatkozásán megkezdett. A kiindulópont most is a nyolcvanas évek popesszenciáját zeneileg legjobban konzerváló szintetizátoros zsáner: innen indul a neonfényekkel szegélyezett virtuális éjszakai száguldozás. De másféle zörejek is vannak: az alaphangot megadó The Message-ben nyolcbites betét bukkan fel, a Level One-ban mintha gitárriff sodorna, a Wonderland darkwave-es ipari zakatolását pedig töltényhüvelyek csörömpölése díszíti.

A lemez első fele olyan, mintha egy retró akció-videójátékban lennénk, ahol Lazerpunk! zenéje kíséri a küldetéseket. A második felében viszont az érzelmesebb, finomabb témákkal egészen új oldalát ismerhetjük meg ennek a popkulturális utalásokkal sűrűn operáló univerzumnak. Ennek az ívnek a csúcspontjára a Radio Towers kába nosztalgiája után a melankolikus This Is Not The Enddel jutunk el. Majd két újabb sodró menet és a napfelkeltét megidéző, epikus Endgame után egy furcsa, tájidegen zárótrekk vet ki minket ebből a sosemvolt, de a nem is olyan távoli jövőben talán már lehetséges világból – melynek a zenéje bár a nyolcvanas években fogant, a Nightcrawler-féle lemezek miatt a mai napig frissnek hat.

Szerzői kiadás, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.