mi a kotta?

Tavalyi hó

  • mi a kotta
  • 2017. február 12.

Zene

„Első zongoraversenyemet 1926-ban írtam. Ez a mű szándékom ellenére kissé – sőt, mondhatni, nagyon – nehézre sikeredett mind a zenekar, mind a közönség számára. Néhány év múlva, 1930–31-ben ezért akartam megírni 2. zongoraversenyemben az elsőnek mintegy ellendarabját: olyan művet, amely a zenekar számára kevésbé nehéz, tematikus anyagai pedig tetszetősebbek. Ez a szándék magyarázza utóbbi versenymű legtöbb témájának népszerűbb és könnyedebb jellegét. […] Megjegyzem még, hogy két zongoraversenyemnek egyikét sem zenekarral kísért zongorára, hanem zongorára és zenekarra írtam; szólistának és együttesnek teljesen egyenrangú szerepet szántam mindkettőben.” 1939-ből visszatekintve ekképpen jellemezte 2. zongoraversenyét (és egyszersmind addigi mindkét zongo­rás versenyművét) Bartók Béla, aki a mű 1933. januári 23-i, tehát Hitler kancellári kinevezését pontosan egy héttel megelőző frankfurti ősbemutatójáról írván lakonikusan még ezt is odabiggyesztette: „(Ez volt utolsó németországi szereplésem.)”

Bartók középső zongoraversenyét most az Óbudai Danubia Zenekar koncertjén hallhatjuk majd: Balázs János szólójával és a hazánkban sokat szereplő japán karmester, Izaki Masahiro vezényletével (Zeneakadémia, január 20., fél nyolc). Ugyanitt a fiatal Ligeti György bartókias versenyműve, az 1951-es Concert romanesc, Dohnányi Ernő 2. szimfóniája, valamint – Jordán Tamás előadásában – A Dunánál is elhangzik.

Ugyanezen az estén még egy nagy huszadik századi zongoraverseny, méghozzá a műfaj egyik legboszorkányosabbika is megszólal majd, de immár a Müpában, a Pannon Filharmonikusok esedékes koncertjén (Nemzeti Hangversenyterem, január 20., fél nyolc). Szergej Rahmanyinov 3. zongoraversenye lesz ez a mű, amelynek művészt próbáló magánszólamára ezúttal Andrej Gavrilov fog vállalkozni, hogy azután a program második felében meghallgathassuk a Bartókot irritáló VII. „Leningrád” szimfóniát is Dmitrij Sosztakovicstól (képünkön főcsővezető tűzoltó gyanánt beállítva, Leningrád ostroma idején).

Két jeles zongorista után következzen egy nem kevésbé méltatandó hegedűs: Baráti Kristóf, aki most éppen a Liszt Ferenc Kamarazenekar soros koncertjén játszik majd (Nemzeti Hangversenyterem, január 18., fél nyolc). Ő Haydn, Vivaldi, Sibelius és Saint-Saëns kompozíciói mellett még az épp zeneszerzői rehabilitálás alatt álló hegedűvirtuóz, Eugène Ysaÿe egyik darabját is elő fogja adni, mely szerzemény címével Villont juttathatja az eszünkbe: Les Neiges d’antan, azaz a tavalyi hó.

Végezetül jöjjön egy boszorkányszombat – kedden! A Goethe által megverselt Harz-hegységi Walpurgis-éj Felix Mendelssohn 1831-es világi kantátája révén vonul, lovagol és szánkázik majd elénk a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar közös zeneakadémiai estjén (január 17., fél nyolc). A karmester Hamar Zsolt lesz, aki mind­azon­által nemcsak dirigensként, de átírói-társszerzői minőségében is szerepelni fog ezen a koncerten, elvégre Robert Schumann Esz-dúr zongoraötöse az ő zenekari átiratában hangzik majd fel, méghozzá e változat ősbemutatója gyanánt.

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.