mi a kotta?

Tavalyi hó

  • mi a kotta
  • 2017. február 12.

Zene

„Első zongoraversenyemet 1926-ban írtam. Ez a mű szándékom ellenére kissé – sőt, mondhatni, nagyon – nehézre sikeredett mind a zenekar, mind a közönség számára. Néhány év múlva, 1930–31-ben ezért akartam megírni 2. zongoraversenyemben az elsőnek mintegy ellendarabját: olyan művet, amely a zenekar számára kevésbé nehéz, tematikus anyagai pedig tetszetősebbek. Ez a szándék magyarázza utóbbi versenymű legtöbb témájának népszerűbb és könnyedebb jellegét. […] Megjegyzem még, hogy két zongoraversenyemnek egyikét sem zenekarral kísért zongorára, hanem zongorára és zenekarra írtam; szólistának és együttesnek teljesen egyenrangú szerepet szántam mindkettőben.” 1939-ből visszatekintve ekképpen jellemezte 2. zongoraversenyét (és egyszersmind addigi mindkét zongo­rás versenyművét) Bartók Béla, aki a mű 1933. januári 23-i, tehát Hitler kancellári kinevezését pontosan egy héttel megelőző frankfurti ősbemutatójáról írván lakonikusan még ezt is odabiggyesztette: „(Ez volt utolsó németországi szereplésem.)”

Bartók középső zongoraversenyét most az Óbudai Danubia Zenekar koncertjén hallhatjuk majd: Balázs János szólójával és a hazánkban sokat szereplő japán karmester, Izaki Masahiro vezényletével (Zeneakadémia, január 20., fél nyolc). Ugyanitt a fiatal Ligeti György bartókias versenyműve, az 1951-es Concert romanesc, Dohnányi Ernő 2. szimfóniája, valamint – Jordán Tamás előadásában – A Dunánál is elhangzik.

Ugyanezen az estén még egy nagy huszadik századi zongoraverseny, méghozzá a műfaj egyik legboszorkányosabbika is megszólal majd, de immár a Müpában, a Pannon Filharmonikusok esedékes koncertjén (Nemzeti Hangversenyterem, január 20., fél nyolc). Szergej Rahmanyinov 3. zongoraversenye lesz ez a mű, amelynek művészt próbáló magánszólamára ezúttal Andrej Gavrilov fog vállalkozni, hogy azután a program második felében meghallgathassuk a Bartókot irritáló VII. „Leningrád” szimfóniát is Dmitrij Sosztakovicstól (képünkön főcsővezető tűzoltó gyanánt beállítva, Leningrád ostroma idején).

Két jeles zongorista után következzen egy nem kevésbé méltatandó hegedűs: Baráti Kristóf, aki most éppen a Liszt Ferenc Kamarazenekar soros koncertjén játszik majd (Nemzeti Hangversenyterem, január 18., fél nyolc). Ő Haydn, Vivaldi, Sibelius és Saint-Saëns kompozíciói mellett még az épp zeneszerzői rehabilitálás alatt álló hegedűvirtuóz, Eugène Ysaÿe egyik darabját is elő fogja adni, mely szerzemény címével Villont juttathatja az eszünkbe: Les Neiges d’antan, azaz a tavalyi hó.

Végezetül jöjjön egy boszorkányszombat – kedden! A Goethe által megverselt Harz-hegységi Walpurgis-éj Felix Mendelssohn 1831-es világi kantátája révén vonul, lovagol és szánkázik majd elénk a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar közös zeneakadémiai estjén (január 17., fél nyolc). A karmester Hamar Zsolt lesz, aki mind­azon­által nemcsak dirigensként, de átírói-társszerzői minőségében is szerepelni fog ezen a koncerten, elvégre Robert Schumann Esz-dúr zongoraötöse az ő zenekari átiratában hangzik majd fel, méghozzá e változat ősbemutatója gyanánt.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.