mi a kotta?

Tavalyi hó

  • mi a kotta
  • 2017. február 12.

Zene

„Első zongoraversenyemet 1926-ban írtam. Ez a mű szándékom ellenére kissé – sőt, mondhatni, nagyon – nehézre sikeredett mind a zenekar, mind a közönség számára. Néhány év múlva, 1930–31-ben ezért akartam megírni 2. zongoraversenyemben az elsőnek mintegy ellendarabját: olyan művet, amely a zenekar számára kevésbé nehéz, tematikus anyagai pedig tetszetősebbek. Ez a szándék magyarázza utóbbi versenymű legtöbb témájának népszerűbb és könnyedebb jellegét. […] Megjegyzem még, hogy két zongoraversenyemnek egyikét sem zenekarral kísért zongorára, hanem zongorára és zenekarra írtam; szólistának és együttesnek teljesen egyenrangú szerepet szántam mindkettőben.” 1939-ből visszatekintve ekképpen jellemezte 2. zongoraversenyét (és egyszersmind addigi mindkét zongo­rás versenyművét) Bartók Béla, aki a mű 1933. januári 23-i, tehát Hitler kancellári kinevezését pontosan egy héttel megelőző frankfurti ősbemutatójáról írván lakonikusan még ezt is odabiggyesztette: „(Ez volt utolsó németországi szereplésem.)”

Bartók középső zongoraversenyét most az Óbudai Danubia Zenekar koncertjén hallhatjuk majd: Balázs János szólójával és a hazánkban sokat szereplő japán karmester, Izaki Masahiro vezényletével (Zeneakadémia, január 20., fél nyolc). Ugyanitt a fiatal Ligeti György bartókias versenyműve, az 1951-es Concert romanesc, Dohnányi Ernő 2. szimfóniája, valamint – Jordán Tamás előadásában – A Dunánál is elhangzik.

Ugyanezen az estén még egy nagy huszadik századi zongoraverseny, méghozzá a műfaj egyik legboszorkányosabbika is megszólal majd, de immár a Müpában, a Pannon Filharmonikusok esedékes koncertjén (Nemzeti Hangversenyterem, január 20., fél nyolc). Szergej Rahmanyinov 3. zongoraversenye lesz ez a mű, amelynek művészt próbáló magánszólamára ezúttal Andrej Gavrilov fog vállalkozni, hogy azután a program második felében meghallgathassuk a Bartókot irritáló VII. „Leningrád” szimfóniát is Dmitrij Sosztakovicstól (képünkön főcsővezető tűzoltó gyanánt beállítva, Leningrád ostroma idején).

Két jeles zongorista után következzen egy nem kevésbé méltatandó hegedűs: Baráti Kristóf, aki most éppen a Liszt Ferenc Kamarazenekar soros koncertjén játszik majd (Nemzeti Hangversenyterem, január 18., fél nyolc). Ő Haydn, Vivaldi, Sibelius és Saint-Saëns kompozíciói mellett még az épp zeneszerzői rehabilitálás alatt álló hegedűvirtuóz, Eugène Ysaÿe egyik darabját is elő fogja adni, mely szerzemény címével Villont juttathatja az eszünkbe: Les Neiges d’antan, azaz a tavalyi hó.

Végezetül jöjjön egy boszorkányszombat – kedden! A Goethe által megverselt Harz-hegységi Walpurgis-éj Felix Mendelssohn 1831-es világi kantátája révén vonul, lovagol és szánkázik majd elénk a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar közös zeneakadémiai estjén (január 17., fél nyolc). A karmester Hamar Zsolt lesz, aki mind­azon­által nemcsak dirigensként, de átírói-társszerzői minőségében is szerepelni fog ezen a koncerten, elvégre Robert Schumann Esz-dúr zongoraötöse az ő zenekari átiratában hangzik majd fel, méghozzá e változat ősbemutatója gyanánt.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.