mi a kotta?

Tavalyi hó

  • mi a kotta
  • 2017. február 12.

Zene

„Első zongoraversenyemet 1926-ban írtam. Ez a mű szándékom ellenére kissé – sőt, mondhatni, nagyon – nehézre sikeredett mind a zenekar, mind a közönség számára. Néhány év múlva, 1930–31-ben ezért akartam megírni 2. zongoraversenyemben az elsőnek mintegy ellendarabját: olyan művet, amely a zenekar számára kevésbé nehéz, tematikus anyagai pedig tetszetősebbek. Ez a szándék magyarázza utóbbi versenymű legtöbb témájának népszerűbb és könnyedebb jellegét. […] Megjegyzem még, hogy két zongoraversenyemnek egyikét sem zenekarral kísért zongorára, hanem zongorára és zenekarra írtam; szólistának és együttesnek teljesen egyenrangú szerepet szántam mindkettőben.” 1939-ből visszatekintve ekképpen jellemezte 2. zongoraversenyét (és egyszersmind addigi mindkét zongo­rás versenyművét) Bartók Béla, aki a mű 1933. januári 23-i, tehát Hitler kancellári kinevezését pontosan egy héttel megelőző frankfurti ősbemutatójáról írván lakonikusan még ezt is odabiggyesztette: „(Ez volt utolsó németországi szereplésem.)”

Bartók középső zongoraversenyét most az Óbudai Danubia Zenekar koncertjén hallhatjuk majd: Balázs János szólójával és a hazánkban sokat szereplő japán karmester, Izaki Masahiro vezényletével (Zeneakadémia, január 20., fél nyolc). Ugyanitt a fiatal Ligeti György bartókias versenyműve, az 1951-es Concert romanesc, Dohnányi Ernő 2. szimfóniája, valamint – Jordán Tamás előadásában – A Dunánál is elhangzik.

Ugyanezen az estén még egy nagy huszadik századi zongoraverseny, méghozzá a műfaj egyik legboszorkányosabbika is megszólal majd, de immár a Müpában, a Pannon Filharmonikusok esedékes koncertjén (Nemzeti Hangversenyterem, január 20., fél nyolc). Szergej Rahmanyinov 3. zongoraversenye lesz ez a mű, amelynek művészt próbáló magánszólamára ezúttal Andrej Gavrilov fog vállalkozni, hogy azután a program második felében meghallgathassuk a Bartókot irritáló VII. „Leningrád” szimfóniát is Dmitrij Sosztakovicstól (képünkön főcsővezető tűzoltó gyanánt beállítva, Leningrád ostroma idején).

Két jeles zongorista után következzen egy nem kevésbé méltatandó hegedűs: Baráti Kristóf, aki most éppen a Liszt Ferenc Kamarazenekar soros koncertjén játszik majd (Nemzeti Hangversenyterem, január 18., fél nyolc). Ő Haydn, Vivaldi, Sibelius és Saint-Saëns kompozíciói mellett még az épp zeneszerzői rehabilitálás alatt álló hegedűvirtuóz, Eugène Ysaÿe egyik darabját is elő fogja adni, mely szerzemény címével Villont juttathatja az eszünkbe: Les Neiges d’antan, azaz a tavalyi hó.

Végezetül jöjjön egy boszorkányszombat – kedden! A Goethe által megverselt Harz-hegységi Walpurgis-éj Felix Mendelssohn 1831-es világi kantátája révén vonul, lovagol és szánkázik majd elénk a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar közös zeneakadémiai estjén (január 17., fél nyolc). A karmester Hamar Zsolt lesz, aki mind­azon­által nemcsak dirigensként, de átírói-társszerzői minőségében is szerepelni fog ezen a koncerten, elvégre Robert Schumann Esz-dúr zongoraötöse az ő zenekari átiratában hangzik majd fel, méghozzá e változat ősbemutatója gyanánt.

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egzaltált Dürer

A monumentális kiállítás középpontjában egyetlen mű, egy 1506-os dátummal jelölt, Selmecbányáról származó gótikus szárnyas oltár áll, amelynek az egyik táblaképével (helyesebben reprodukciójával) mindenki találkozott már. A kollektív emlékezetünkbe beégett a Vizitáció (Mária találkozása Erzsébettel), ám ez nem mondható el a nyolcból megmaradt hét táblaképről – amelyek most először láthatók együtt.

0–24

A hétköznapi és ünnepnapi fasizmus letagadásának megvannak a magyarban is a kulcsmondatai, közbeszédbéli szállóigéi. Kivétel nélkül önleleplező mondatok, melyek igen gyakran egyeznek is a közlő szándékaival.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

Szivárgás

Tavaly szeptemberben a kuruc.info közzétett egy olyan párbeszédet tartalmazó hangfelvételt, amelyen többek között ez hallható: „Nekem a Viktor azt mondta, hogy azért jöjjek be, hogy beszéljük meg, hogy ki fenyegetett meg.”

Szép, új, szintetikus világ

  • Váradi András

Egy jó kép többet mond, mint ezer szó. Közhelyes, de attól még igaz bon mot. Robert Capa még rá is duplázott, amikor azt mondta: el tud képzelni egy olyan képet (fotót), amely akkora hatással van az emberekre, hogy soha többé nem lesz háború.

Közös pont híján

Hosszú ideig az évszázad üzleteként hirdették a német fegyvergyártásra alapozó hazai védelmi ipari fejlesztéseket. Ám a pénz elfogyott, exporttal nem számolhatunk, ráadásul a Merz-kormány nem lesz olyan elnéző Orbán Viktor bomlasztó politikájával szemben, mint amilyen Angela Merkel volt.

„Itt írd alá, Gergő!”

A fideszes ifjúságból indulva, minisztériumokon és államtalanított állami cégeken át vezető úton került Böszörményi-Nagy Gergely, az Orbán-rendszer egyik hivatásos szabadgondolkodója a MOME-t fenntartó alapítvány élére, ahol aztán nem kívánt ismertséget szerzett.

„Végre ellazultunk”

Tizenöt éve alakult meg az Ivan & The Parazol, de fontosabb, hogy a klasszikus rock ihletettségű zenekar a minap jelentette meg hatodik nagylemezét Belle Époque címmel. Az új album mellett ambiciózus tervekről és a köz­életről is beszélgettünk Vitáris Ivánnal, az együttes énekesével és Simon Bálint dobossal.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.