Interjú

„Legalább félnek egy picit”

Lil Frakk rapper

Zene

Hat év alatt hat lemeze jelent meg, de zenei műsora, a Sávlekötő is már a negyedik évadában jár a YouTube-on. A 25 éves Babaitisz Jorgosz, azaz Lil Frakk írt már dalt Gyurcsány Ferenchez, a közszolgálati csatornához és a BKK-hoz is, most pedig úgy érzi, új albumával a karrierjében is új fejezet kezdődött.

 

Magyar Narancs: Gyerekkorod óta verseket írsz, a rapperkedés viszont egyfajta viccként indult – ezt bizonyítja művészneved is. Hol fordult komolyra a dolog?

Lil Frakk: Sokáig próbáltam szétválasztani az életemet Jorgoszra és Lil Frakkra, de mára el kellett fogadnom, hogy a kettő teljesen egybeforrt. Frakk vagyok a 45-ös buszon utazva vagy itt ülve is – a legjobban viszont akkor vagyok Frakk, amikor a szövegeimet írom és zenélek. A Universallal kötött első kiadói szerződésem, azaz 2019 óta érzem, hogy ez tényleg komoly. Azelőtt valóban csak egy poén volt, a haverokkal rappeltünk, meg hugyos pincékben koncerteztünk, aminek megvolt a maga bája, egyikünk sem gondolta, hogy ebből meg lehet élni. A hiphop akkoriban még egy underground dolog volt itthon, szerencse is kellett ahhoz, hogy a hazai újhullámos trap felívelésével egyfajta zászlóvivővé váltam. De az ajtót Krúbi rúgta be, ő az, aki új ízt hozott. Vele megérkeztek azok az arcok, akik a Soundcloudra feltöltött zenéikkel kezdték – ilyen voltam én is.

MN: Több interjúdban elmondtad, hogy az első mixtape-ed még Fluornak adtad oda egy közönségtalálkozón. Az emberek többsége viszont az Írj már vissza Gyurcsány Feri című, 2018-as számoddal találkozott először. Mi történt a kettő között?

LF: Leginkább suliba jártam. Általános iskolásként találtam rá a zenére, azon belül is a hiphopra. Eminemet és Dr. Drét hallgattam, miközben anyám rendszeresen elvitt koncertekre, többek közt Fluor Tomi-koncertekre vitt az Aréna Plázába és hasonló helyekre. Nagyon szerettem a zenéit és nagy hatással volt rám, átírtam a szövegeit, esténként pedig néztem őt a VIVA tévében, arról álmodozva, hogy én is a színpadon állok majd. Elkezdtem otthon, kamerával felvenni a saját zenéimet, a VirtualDJ-ben pedig összerakni a számokat. A zuglói Liszt Ferenc Általános Iskolába jártam, de annak zenei tagozatára nem vettek fel. Az iskolai kórusba is csak azért jutottam be, mert diákönkormányzatos voltam, viszont mondta az énektanár, hogy én inkább csak tátogjak – tisztára, mint a Mindenki című rövidfilmben. Nem nagyon láttak bennem muzikalitást. Minden a gimnáziumban változott meg: felvettek az álomsulimba, a Vörösmartyba média tagozatra. Végre engem is befogadtak, azt éreztem, hasonszőrű emberek között vagyok.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.