Visszhang: lemez

Bonnie ’Prince’ Billy: The Purple Bird

Visszhang

Johnny Cash karrierje az utolsó éveiben új lendületet kapott.

Ennek az időszaknak a legismertebb lemezén szerepelt az I See a Darkness című dal, amelyet egy akkor viszonylag ismeretlen dalszerző, Will Oldham írt. Oldham akkor már egy évtizede adott ki anyagokat különböző nevek alatt (Palace Music, Palace Brothers), míg a 90-es évek végén megalkotta Bonnie ’Prince’ Billy nevű alteregóját, amelyet azóta is szinte folyamatosan használ. Most megjelent harmincadik stúdióalbumának története a Cash-felvételig nyúlik vissza, mert ugyan általában maga vezényli le stúdiómunkálatait, most kivételesen úgy döntött, hogy rábízza magát arra a David R. Fergusonra, aki annak idején a countrylegenda lemezeinek hangmérnöke volt.

És ezúttal nem is Oldham akusztikus gitárja kapja a főszerepet, hanem „Nashville legjobb zenekara” kíséri őt. Ez az énekesre is hallható hatással volt: előző albumának (Keeping Secrets Will Destroy You, 2023) fojtogatóan intim hangulatához képest egészen önfeledtnek tűnik a The Purple Bird dalaiban. Néha már-már a hagyomány­őrző country területére is átlép bendzsókkal és hegedűkkel, ami kissé groteszken hat ettől az excentrikus, örök kívülálló figurától, de szerencsére ez az anyag kisebb részét teszi ki, és a végén sokkal emlékezetesebbek lesznek az olyan kiváló dalok, mint a London May vagy a Sometimes It’s Hard to Breathe. Ha a korai csúcslemezek mélységét nem is éri el, de biztosan ez az egyik legkönnyebben fogyasztható albuma, úgyhogy az ismerkedést érdemes lehet itt kezdeni Bonnie ’Prince’ Billyvel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.