Visszhang: lemez

Bonnie ’Prince’ Billy: The Purple Bird

Visszhang

Johnny Cash karrierje az utolsó éveiben új lendületet kapott.

Ennek az időszaknak a legismertebb lemezén szerepelt az I See a Darkness című dal, amelyet egy akkor viszonylag ismeretlen dalszerző, Will Oldham írt. Oldham akkor már egy évtizede adott ki anyagokat különböző nevek alatt (Palace Music, Palace Brothers), míg a 90-es évek végén megalkotta Bonnie ’Prince’ Billy nevű alteregóját, amelyet azóta is szinte folyamatosan használ. Most megjelent harmincadik stúdióalbumának története a Cash-felvételig nyúlik vissza, mert ugyan általában maga vezényli le stúdiómunkálatait, most kivételesen úgy döntött, hogy rábízza magát arra a David R. Fergusonra, aki annak idején a countrylegenda lemezeinek hangmérnöke volt.

És ezúttal nem is Oldham akusztikus gitárja kapja a főszerepet, hanem „Nashville legjobb zenekara” kíséri őt. Ez az énekesre is hallható hatással volt: előző albumának (Keeping Secrets Will Destroy You, 2023) fojtogatóan intim hangulatához képest egészen önfeledtnek tűnik a The Purple Bird dalaiban. Néha már-már a hagyomány­őrző country területére is átlép bendzsókkal és hegedűkkel, ami kissé groteszken hat ettől az excentrikus, örök kívülálló figurától, de szerencsére ez az anyag kisebb részét teszi ki, és a végén sokkal emlékezetesebbek lesznek az olyan kiváló dalok, mint a London May vagy a Sometimes It’s Hard to Breathe. Ha a korai csúcslemezek mélységét nem is éri el, de biztosan ez az egyik legkönnyebben fogyasztható albuma, úgyhogy az ismerkedést érdemes lehet itt kezdeni Bonnie ’Prince’ Billyvel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.