Visszhang: lemez

Bonnie ’Prince’ Billy: The Purple Bird

Visszhang

Johnny Cash karrierje az utolsó éveiben új lendületet kapott.

Ennek az időszaknak a legismertebb lemezén szerepelt az I See a Darkness című dal, amelyet egy akkor viszonylag ismeretlen dalszerző, Will Oldham írt. Oldham akkor már egy évtizede adott ki anyagokat különböző nevek alatt (Palace Music, Palace Brothers), míg a 90-es évek végén megalkotta Bonnie ’Prince’ Billy nevű alteregóját, amelyet azóta is szinte folyamatosan használ. Most megjelent harmincadik stúdióalbumának története a Cash-felvételig nyúlik vissza, mert ugyan általában maga vezényli le stúdiómunkálatait, most kivételesen úgy döntött, hogy rábízza magát arra a David R. Fergusonra, aki annak idején a countrylegenda lemezeinek hangmérnöke volt.

És ezúttal nem is Oldham akusztikus gitárja kapja a főszerepet, hanem „Nashville legjobb zenekara” kíséri őt. Ez az énekesre is hallható hatással volt: előző albumának (Keeping Secrets Will Destroy You, 2023) fojtogatóan intim hangulatához képest egészen önfeledtnek tűnik a The Purple Bird dalaiban. Néha már-már a hagyomány­őrző country területére is átlép bendzsókkal és hegedűkkel, ami kissé groteszken hat ettől az excentrikus, örök kívülálló figurától, de szerencsére ez az anyag kisebb részét teszi ki, és a végén sokkal emlékezetesebbek lesznek az olyan kiváló dalok, mint a London May vagy a Sometimes It’s Hard to Breathe. Ha a korai csúcslemezek mélységét nem is éri el, de biztosan ez az egyik legkönnyebben fogyasztható albuma, úgyhogy az ismerkedést érdemes lehet itt kezdeni Bonnie ’Prince’ Billyvel.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Egy nácisztikus személyiség

Leni Riefenstahlt ellentmondásos filmrendezőnek szokták nevezni, aki kétségtelen, olykor egyenesen zseniálisnak aposztrofált tehetségét rossz célok szolgálatába állította, pedig a képlet nem olyan bonyolult: életében és művészetében következetesen vezérelte saját becsvágya.

A padlónál is lejjebb

Steven Knight nem kóborol messze a Peaky Blinders világától; az Ezer bokszütésben tekintetét változatlanul az erőszak mindenféle for­mái­ra, az általános kegyetlenkedés közepette szövődő véd- és dacszövetségekre és a személyes ambícióra szegezi.

„Vigyen a ló”

A fegyverkovács alakjához kapcsolódó historikus szimbólumhordozás és a villoni balladaírás jelenti a szerző új verseskötetének képi és vershagyományát.

Curtis, az etalon

A belvárosi kerületek nagykörúton túli, jó közlekedésű, de kevésbé frekventált részein található üzlethelyiségek jellege és profilja folyamatosan változik, elég csak a Rózsa utca–Aradi utca–Izabella utca–Andrássy út által határolt kicsiny rész egykori legendás helyeire gondolnunk.

„Állj, ki vagy?”

Csáki Judit az utóbbi években kevesebb színikritikát írt, ám annál többet beszélgetett. Három év alatt három portrékötete jelent meg: 2022-ben Csuja Imréről (Imi, ne csináld!), 2023-ban Alföldi Róbertről (Alföldi – rajtam nem múlt), legutóbb pedig Csehalmi Györgyről.