Az állambiztonság és a táncdalénekesek

Leheletnyi kétely

Zene

Fényes Kató az 1945 utáni, Németh Lehel pedig az 1956 utáni évek ragyogó csillaga volt. Mindketten disszidáltak. Alább életpályájuk eddig homályban maradt epizódjairól írunk – dokumentumok alapján.

A forrás kritikával kezelendő. Középkori kódex, oral history interjú vagy állambiztonsági irat – soha nem lehetünk tökéletesen biztosak afelől, hogy mindig minden úgy igaz, amit és ahogyan a forrás közöl. Bonyolítja a helyzetet, hogy egyes események elhallgatása is beszédes lehet.

Ez történt Lellén és Bernben

Fényes Kató 1921-ben született. 1936-ban, 15 évesen már színpadon állt. Bő egy évtizeddel később, 1947 novemberében lépett fel utoljára Budapesten. Simon Géza Gábor Magyar jazztörténet (1999) című kötete szerint november 30-án, a Zeneakadémián (a G. Dénes György rendezte, Ez Amerika ritmusa című műsorban, Vadas Zsuzsa, Horváth Jenő, Lantos Olivér, Kapitány Anni, Martiny Lajos, Hajdú Péter és mások mellett). Ézsiás Erzsébet Csupa könny a szobám – Fényes Kató életregénye (1993) szerint viszont a Dubarryban, a Duna-korzón. Lehet, hogy két helyen is.

Bárhogy történt, az utolsó estét megelőző évtized sorsfordító eseményekben bővelkedett számára. Korán férjhez ment egy nála harminc évvel idősebb kecskeméti likőrgyároshoz, Fürer Istvánhoz. 21 éves volt a lányuk megszületésekor. 1944/45-ben nem akart sárga csillagot viselni. Memoárja szerint egy Budapesten élelmiszer-elosztóként szolgáló német katonatisztnek, Leonhard Schellernek köszönhetően úszta meg élve, aki hamis papírokat szerzett neki, asszisztenseként foglalkoztatta. Lakásukban zsidókat bújtattak. Közben a gyerek a nagyszüleinél volt. Az államosítások során a likőrgyár odalett. Férjétől elvált, de szakított a szovjet letartóztatásból igen rossz állapotban kikerült német tiszttel is. A háború utáni röpke budapesti jazzkorszakban a pezsgő éjszakai élet jobb helyein, köztük a nyugati szövetséges erők klubjaiban szerepelt. Francia, latin-amerikai, angol és magyar dalokat egy­aránt repertoárján tartott, lemezei jelentek meg, hallható volt a rádióban. A legnépszerűbb énekesnők közé tartozott, de a nyugati diplomatákkal való kapcsolattartás az ő esetében is szúrhatta az államvédelmisek szemét. Úgy érezte, menekülnie kell.

Útlevelét Csornoky Viktornak köszönhette. Őt egy évvel Fényes Kató távozása után, 1948 decemberében, 29 éves korában a kommunisták által kreált koncepciós perben hűtlenség (köznyelven: hazaárulás), a demokratikus államrend megdöntésére irányuló és egyéb cselekmények vádjával elítélték és kivégezték. Az ifjú kisgazdapárti politikusnak útlevelek szabálytalan kiállítását is felrótták. Az ítélet szerint ezt 1948-ban követte el, de megtehette 1947 novemberében is (amikor Fényes Katónak segített), közvetlenül azelőtt, hogy Egyiptomba indult volna megkezdeni kairói nagyköveti szolgálatát. 1948 júliusában rendelték haza jelentéstétel ürügyén, s vették őrizetbe. Mindez elsősorban apósa, Tildy Zoltán államfő eltávolítását és a kisgazdapárt kiszorítását célozta. (Az énekesnő neve nem szerepel Csornoky ítéletében.)

Fényes Kató belgiumi szerződései lejárta után nem tért haza, Svájcban lelt otthonra. Férjhez ment egy orvoshoz. Megkapta az állampolgárságot. 1954-ben elváltak. 1955 nyarán a berni magyar nagykövetségen azt kérte: tegyék lehetővé, hogy 13 éves lánya meglátogathassa. A részletek megbeszélésére több alkalommal, különböző helyeken találkozott a követségen külügyi fedésben dolgozó Szabó Károly őrnaggyal. Júlia karácsonykor két hetet édesanyjával tölthetett, majd visszautazott nagyszüleihez Budapestre.

Ezután Szabó őrnagy ismét találkozott Fényes Katóval, és emlékeztette ígéretére: a segítség visszajár, most rajta a sor. Mivel rendszeresen járt az NSZK-ban (főként ott, Svájcban és Ausztriában szerepelt, s lemezei is jelentek meg), megegyeztek: segít megállapítani, hogy „egyes magyar személyek” hol tartózkodnak, mivel foglalkoznak, miként vélekednek egykori hazájukról. Szabó őrnagy bevonta a magyar hírszerzés munkájába Fényes Katót. Az ettől kezdve Hamvas Edit fedőnéven emlegetett – de formálisan be nem szervezett – énekesnő 1956. márciusi nyugatnémet fellépései során „kutató-tanulmányozó feladatokat hajtott végre részünkre”. Körülbelül húsz személy adatairól, anyagi helyzetéről, politikai beállítottságáról számolt be szóban. Értesüléseit saját biztonságára hivatkozva nem adta írásba. Beszélt a Szabad Európa Rádió (SZER) egyes munkatársairól is, mivel korábban egyszer szerepelt ott. Szülei kérésére a SZER-kapcsolatot megszakította, de fölmerült, hogy talán lenne lehetősége felújítani azt. 1956 nyarán úgy érzékelték, hogy a svájci elhárítás felfigyelt Fényes Kató és a berni követség kapcsolatára, ezért júniustól nem érintkeztek. A következő találkozó 1956 novemberében lett volna. Ám közbejött a forradalom. „Hamvas Edit” anyagát október 30-án megsemmisítették. Mindezek Szabó Károly őrnagy és Nagy Imre hadnagy 1957-es jelentéseiben olvashatók, ugyanis fölmerült, hogy a berni rezidentúra felújíthatná a megszakadt kapcsolatot „Hamvas Edittel” (Bt-544 jelzetű dossziéja borítóján eredeti fedőnevét, a Hamvas Editet áthúzták, „Chapman” lett belőle).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.