Opera

Leleplezi a trükköt

Hasse: Artaserse

  • Kling József
  • 2018. május 26.

Zene

Amikor Eric Ander bariton félig a takarásban, de azért elég jól láthatóan beleesik a díszletbe, egy pillanatra elhiszem, ez is a rendezés része.

Maga Kovalik Balázs ugrik oda, hogy néhány díszletmunkás segítségével kitámogassa az énekest. Simán belefér, hiszen ebben az előadásban a díszletmunkások is teljes értékű, demokratikus szereplői a drámának, akik hatásosan tologatják ide-oda a bayreuthi operaház színpadmakettjét (színház a színházban!), működtetik szemünk láttára a barokk szél- és vihargépet (leszámolás minden illúzióval!), díszletdarabokon marakodnak az énekesekkel, és a háttérben az előadás alatt többször felvillan a rendező sárga nadrágja (is).

Azt már a legelején megtudjuk, hogy Eric Ander gyengélkedik, de ez nem ok az aggodalomra, már csak azért sem, mert a szövegkörnyezet is erősen támogatja a háttérben történteket. Baritonja valóban náthásan karcos, ám heroikusan végigénekli-játssza az első részt, és hangi ingadozásai még stimmelnek is idegbeteg-brutális-hisztérikus alkatához. Lévén ő (I.) Frigyes Vilmos király, aki üti-vágja-alázza a gyerekeit, a későbbi (II.) Nagy Frigyest és annak nővérét, Wilhelminét.

Hogy kerülnek ezek a történelmi figurák Johann Adolf Hasse Artaserse című operájába?

Rögtönzött, bár a kelleténél hosszabbra nyúlt történelemóra keretében kapunk választ az égető kérdésre, szintén magától a rendezőtől, aki botcsinálta konferansziéként (kész stand-up minden megnyilvánulása) az énekesek egészségi állapotán túl is hasznos infókkal tömi a fejünket a függöny előtt. A fuvolázó és zeneszerző II. Frigyes képe nagyjából mindenkinek megvan, aki találkozott már ének-zene tankönyvvel, neki köszönhetjük a Musikalisches Opfer születését, ő adta a témát, amire Bachnak fúgát kellett impróznia. Wilhelminéről azonban a tankönyvek mélyen hallgattak. Pedig ő maga írta, komponálta, rendezte operáit, melyek egyetlen kottafejjel sem maradtak el a kor sztárkomponistáinak műveitől (és nem mellesleg messze megelőzte Wagnert a Gesamtkunstwerk-pályán, éppen Bayreuthban). Kovalikék egy áriát és egy recitativót be is építettek a darabba egyetlen fennmaradt operájából, az Argenoréból, de ezt a legvájtfülűbbek sem szúrnák ki. És hát ő építtette a bayreuthi operaházat, amelyet anno Hasse művével nyitottak meg. Pontosabban az Artaserse és az Ezio című operák pasticciójával, bár ezen máig vitatkoznak a zenetörténészek (egészségükre!). Viszont ez a magyarázata annak, miért lehetünk részesei mi is ennek a – nem túlzás – csodának. A bayreuthi Markgräfliches Opernhaust az utóbbi években renoválták, és ezzel a darabbal, Kovalik Balázs rendezésében nyitották újra (remélem, ezen Ókovács Szilveszter is elgondolkodik). Mázli, hogy a Budapesti Tavaszi Fesztivál meghívta az előadást.

A pasticcio (egyébként annyit tesz: pástétom) azt jelenti, hogy 1730 körül előszeretettel kutyulták össze a főleg Metastasio librettóira épülő darabokat. Az Artasersébe simán befigyelt egy másik operából vett ária vagy recitativo. Kovalik ezt a lehetőséget fejelte meg zseniális ötlettel. Az eredeti Hasse–Metastasio-darabot elküldte a háttérbe, amit a tilitoli színpadon adnak elő kvázi pantomimben az énekesek. Főszereplőnek pedig Wilhelminét tette meg, akinek leveleiből egyre sűrűbb drámában bontakozik ki a mérgező szülők alkotta légkör: „a királyi udvarban dúló családi belharcok és intrikák, az apa, Frigyes Vilmos brutalitása, a házassággal önmagát feláldozó lánytestvér vívódásai”.

A 78 éves Anja Silje skarlátvörös királynői pompában ül a színpadon. Az operaéneklés hőskorának díváját a rendezés nem hozza abba a kellemetlen helyzetbe, hogy vokálisan kelljen megmérkőznie a Bayerische Theaterakademie August Everding mesterszakos hallgatóival. Bár az utolsó szó, pontosabban hang így is az övé. A darabot záró recitativója nemcsak az előadás saját rendszerén belül koronázza meg a művet. Túl is mutat önmagán. Az énekesnő személyes, mélyen intim kamaradrámájaként is működik, aki itt és most szembesül azzal, hogy művészi karrierje véget ért, az élet (vagy mi?) visszavette tőle ajándékát, a hangot, és odaadta a fiataloknak. Ha kihámozom a rendezésből a zenei produkciót, nem marad más, mint egy szuper, ötcsillagos vizsga­előadás. A Hofkapelle München törékeny, finom játékát a karmester, Michael Hofstetter folyamatosan energetizálja.

Pauline Rinvet, Kathrin Zukowski, Natalya Boeva, Tianji Lin és Eric Ander jelesre vizsgázott barokk operából. Ők a jövő nagy operasztárjai? Nem tudom. Kovalik rendezése azt sugallja, valójában nincs szükség sztárokra, idolokra, ikonokra, és ezzel a műfaji megújulás lehetőségét kínálja fel. Megpróbálja lebontani a művészet és az élet (valóság?) között tátongó űrt azzal, hogy minden pillanatban illúziótlanít. Bűvész, aki leleplezi a trükköt. Miközben folyamatosan, mindennel ironizál, a barokk operával, a mérgező szülőkkel, az emlékezéssel, az öregséggel, a szenvedéssel, a kegyetlenséggel, Metastasióval, az opera műfajával.

És a valóság hiába rúgja ki Kovalik alól a rendezői széket, ő akkor is ülve marad. Egy kicsit remeg ugyan a hangja, amikor bejelenti, Eric Ander rosszul van, át kell ugranunk két jelenetet. Dermedt csöndben ülünk a művészet és valóság között hirtelen támadt senkiföldjén. Még ezekben a pillanatokban is felmerül bennem a gyanú, mi van, ha ez is a játék része. Nézőként soha nem engedtek még ilyen közel egy előadás epicentrumához. Még a Müpa színészbejárója előtt villogó mentőautó sem arculcsapás a valóság részéről. Egyszerűen tény. Remélem, Eric Ander azóta jól van, és lázasan készül a következő szerepére.

Müpa, Fesztivál Színház, április 22.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.