Lemez

World music: választás

Zene

volt Berlinben, Nicosiában és Granadában is, és mindhárom városban diadalmaskodott a multikulturalizmus.

Mr Žarko: Balkan Herbal Clinic Ez itt a nettó multikulturalizmus, vagyis kész fertő. Azzal kezdődött, hogy a szerb Žarko Jova­šević fogta magát és Berlinbe költözött. Annak is a legaljára, ami Emigráns Köztársaságként híresült el a Rotfront-féle bandák jóvoltából, új alapokra fektetve a Balkán és Kelet-Európa zenéit. Nos, itt alapította meg Žarko Jovašević a Mr Žarko nevű zenekart olyan bolgár, román, török, amerikai és német muzsikusokkal, akik Balkan beatben és Russian discóban utaztak. 2013-ban Electric Gypsy Disco Noise címmel debütáltak, és ez több mint bejött: azonnal pörgetni s mixelni kezdték a trendi világzenei dj-k.

Ezt kellett Žarkónak a második albumával überelnie. Az lesz a legjobb, gondolta, ha beveszi magát a szerb cigányzene mélyére, és belekapaszkodik a gyökereibe. Úgyhogy nekivágott Vladičin Hannak, ahol a čoček irányzat született, és ahol manapság a Bojan Krstić Orkestar a legmenőbb. Annak közreműködésével született meg a Balkan Herbal Clinic, de szerencsére a szerb rezeszene túlzott befolyása nélkül. Ott van a mélyén – töményen, mint a szilvapálinka –, de ettől még vegytiszta popzene került az albumra. Funkyval, rappel, surf rockkal, és ami fontosabb: tetőtől talpig kimondottan üdítő és élvezetes dalokkal. Ezek nem kínálnak kevesebbet, mint a csalódások, a rémálmok, a depresszió, a választási kudarc és az anyagi csőd egyetlen hatásos gyógyszerét: az önfeledt bulizást! Káros mellékhatások nélkül! (Broken Silence, 2018)

 

 

 

 

 

Monsieur Doumani: Angathin Azt eddig is tudtuk, hogy a rangos Songlines magazin odavan ezért a 2011-től működő ciprusi trióért, az első albumuk (Grippy Grappa, 2013) megjelenése után a legjobb új csapat díjára, a 2015-ös Sikoses után pedig a legjobb európai zenekar díjára jelölte. Ám most úgy tűnik, hogy nincs egyedül az elragadtatással, hiszen a minap kijött Angathin máris az élen áll a Transglobal World Music Chart, illetve a második helyen a World Music Charts Europe listáján. Szóval, ez most a menő – ami azért is nagy szó, mert Monsieur Doumani mögött nem áll sem nagy hatalmú ügynökség, sem lemezkiadó.

Míg kezdetben főleg feldolgozott népzenét játszottak, az Angathin túlnyomó része saját szerzemény. Akusztikus gitárra (Angelos Ionas), a buzukiféle tzourasra (Antonis Antoniou) és harsonára (Demetris Yiasemides) hangszerelve, vagyis meglehetősen szokatlanul. A prímet a tzouras viszi, és olyan hang­ütéssel, hogy az Angathin számait ne tudjuk megkülönböztetni a városi görög zenéktől – valahogy úgy fest, mintha valami vagány, ro­ckos rembetikát hallanánk. Időnként betépett szólókkal, időnként bekeményítve, időnként más égtájak és stílusok felé fordulva, például a népszerű ciprusi rapper, JULIO közreműködésével. Így nemcsak frissnek, de változatosnak is tűnnek Antoniou dalai, s ráadásul a karcosságuk is példás. Tüske – jelenti az album címe, utalva a megosztott ciprusi társadalom feszült politikai helyzetére és burjánzó korrupciójára. (Szerzői kiadás, 2018)


 

 

 

 

Eskorzo: Alerta Caníbal A granadai Eskorzo azt a fúziós latin zenét tolja, aminek a Mano Negra volt az egyik úttörője, és ma roppant népszerű Spanyolországban. Többek közt a Che Sudaka, a La Selva Sur, a La Pegatina és a Txarango műveli a fesztiválok népé­nek felhőtlen örömére. Dallamosak, energikusak, és lehet rajtuk ugrálni rogyásig; mindössze az okozhat gondot, ha lemezen bizonyítaniuk kell…

Szabályt erősítő kivételnek eddig csak a La Selva Sur tűnt számomra, de új lemezével most felzárkózott mellé az 1995-ben alakult Eskorzo is. Annyira, hogy kínosnak érezzem: az előző öt dobásukról lemaradtam. Kannibálos címe alapján persze valami véres metálra gyanakodtam, de nincs benne semmi marcangolás. (A jelek szerint mélyebb, tágabb, jelképesebb értelmében használták az urak. Egy kormányra, például, amely éhezteti a rászorulókat, és felzabálja a jövőt.) Megnyalhatjuk mind a tíz ujjunkat: az Alerta Caníbal számai lényegében egytől egyig nagy élvezettel fogyaszthatók. Pillanatok alatt kiderül, hogy nincs ezekben sem hullámlovaglás, sem közhely, sem olcsó töltelék. Az elemeit ismerjük: állat latin rock alapon markáns cumbia-, ska- és salsabefolyás, de ahogyan ezt vegyítik, az eredetiségre és kiváló arányérzékre vall. Nyolcan tolják, szóval nem spórolnak ki egyetlen kívánatos hangszert sem, és amikor a fúvósok összedugják a fejüket, az akkor elementárisan kannibál… A rend kedvéért megemlítendő az Amparanoia közreműködése, és egy külön piros pont jár a The Guns of Brixton című Clash-nóta feldolgozásáért. (Rootsound Music, 2017)


Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.