rés a présen

„Lelki kenyér”

  • rés a présen
  • 2021. december 8.

Zene

Keller András zenekarvezető, Concerto Budapest

rés a présen: Hogy foglalná össze a Concerto Budapest koncertjeinek a célját?

Keller András: A Concerto Budapest feladata a klasszikus zene magasrendű megszólaltatása úgy, hogy a művészet által értékeket teremtsen a társadalom számára. A jelenkor értékválságában még fontosabbnak tartom a klasszikus zene szerepét abban, hogy emberi maradhasson a világ. A zene univerzális nyelv, amely egyaránt hat az érzelmekre és az értelemre, és képes jobbá tenni a világot. Az együttes a nagyobb rendezvényein szeretné ráirányítani a figyelmet egy-egy témára. Ilyen a Mozart-nap, A hallgatás napja című kortárs zenei fesztivál, a Magyar Kincsek Ünnepe, a többnapos Hallgassunk Brahmsot! vagy az idén a Viva La Viola!-val elindult sorozat, mely egy-egy hangszert állít a középpontba. Célom a Concerto Budapesttel emellett az, hogy napról napra még jobb zenekar és még jobb zenészek legyünk.

rap: Mit vett el ebből a járványhelyzet?

KA: A járvány az egész világot felborította. De a világ tovább szeretne élni, elindultak a közvetítések, szüksége volt az embereknek a zenére. A Concertónak egy év alatt milliós nézettsége volt. Viszont a közösségi élmény, a lényeg elveszett. Ráadásul sokan, akik ingyenesen juthattak a kultúrához, most kevésbé szánnak rá pénzt, ami nagy baj, mert csak akkor maradhat fenn a kultúra, ha az emberek áldoznak rá. Ez a lelki kenyér.

rap: Milyen események várhatók még az évben? Lesz-e karácsonyi koncert?

KA: December 11-én lesz a Müpában a rég­óta várt koncertünk Eötvös Péterrel, ahol az új, Alhambra című hegedűversenyének lesz a magyarországi bemutatója Baráti Kristóffal, valamint a 2020-ban íródott Siren’s Song mellett két Debussy-mű, az Egy faun délutánja és az Ibéria lesz műsoron. Másnap, december 12-én két nagyszabású klasszikus remekművet, Beethoven Szeptettjét és Schubert Oktettjét adjuk elő a Zeneakadémián, a Keller Quartet, Klenyán Csaba, Mohai Bálint, Tóth Bálint és Buza Vilmos közreműködésével. Karácsonyi koncertünk december 20-án lesz a Zeneakadémián. Eredetileg Beethoven IX. szimfóniáját terveztük az ünnepi koncertre, de a járvány jelenlegi alakulása miatt erről le kellett mondanunk. Egy szimfonikus zenekar munkája fokozottan veszélyeztetett, egy légtérben több mint nyolcvan ember, hosszú időn keresztül, ráadásul a fúvósok nem tudnak maszkban játszani. Ehhez még egy nagy létszámú kórus jönne, amit úgy ítéltem meg, hogy most túl veszélyes lenne. Megkérdeztük a közönséget arról, hogy mit szeretne helyette hallani: végül Beethoven csodálatos VII. szimfóniája mellett döntöttek. A koncert szólistája Berecz Mihály lesz Beethoven G-dúr zongoraversenyével.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.