Lemez - A túlsó partra - k.d. lang: Recollection

  • Németh Róbert
  • 2010. április 8.

Zene

Constant Craving. Nyilvánvaló, hogy alig akad zenehallgató, akinek k.d. lang nevének említésekor ne ez a kilencvenes évek eleji - többek közt MTV-s klipjéről is elhíresült - rádiós sláger jutna az eszébe. A kanadai dalszerző-énekesnő életműve ugyan nem zseniális vagy korszakalkotó, mégis árnyaltabb annál, hogy tulajdonosa afféle egyslágeres csodaként vonuljon be a könnyűzene történetébe. A most megjelent, dupla és tripla kiszerelésben egyaránt piacra dobott Recollection című válogatás többé-kevésbé éppen erről szólhat: összefoglalni egy, az általános vélekedéshez képest gazdagabb karriert.

Constant Craving. Nyilvánvaló, hogy alig akad zenehallgató, akinek k.d. lang nevének említésekor ne ez a kilencvenes évek eleji - többek közt MTV-s klipjéről is elhíresült - rádiós sláger jutna az eszébe. A kanadai dalszerző-énekesnő életműve ugyan nem zseniális vagy korszakalkotó, mégis árnyaltabb annál, hogy tulajdonosa afféle egyslágeres csodaként vonuljon be a könnyűzene történetébe. A most megjelent, dupla és tripla kiszerelésben egyaránt piacra dobott Recollection című válogatás többé-kevésbé éppen erről szólhat: összefoglalni egy, az általános vélekedéshez képest gazdagabb karriert.

Az 1961-es születésű Kathryn Dawn Lang pályája az intellektuális, ám népszerű - poszt-Joan Baez-es, poszt-Joni Mitchell-es, majd poszt-Suzanne Vegá-s - popcsajok igazi hajnalát jelentő nyolcvanas évek derekán indult, ő maga az évtized második felében vált ismertté. Zenéje és története izgalmas "határsértés": klasszikus country-, country-rock és rockabillyelemeket emelt ki eredeti környezetükből, s pakolt át új (pop)kontextusba, miközben maga is határozott lépésekkel sasszézott ki a purista folkergettóból, ráadásul úgy, ahogy van, új fazont vitt a többé-kevésbé jól megszokott countryfigurák közé. Négy sorlemezt is kihozott már, mire kijött 1992-es Ingénue című sorlemeze, rajta az inkriminált kislemezdallal - persze addig sem volt sikertelen, hiszen 1988-as Shadowland című nagylemeze hazájában platina-, az USA-ban aranylemez lett, az egy évvel későbbi Absolute Torch And Twang pedig megismételte ezt a kommerciális sikert. 1993-ban - egy évvel azután, hogy nyilvános nyilatkozatban vallott leszbikusságáról - ő írta és énekelte a Gus Van Sant-féle Néha a csajok is úgy vannak vele zenéjét, aztán szépen-lassan kiúszott a horizontról. Illetve dehogy úszott: talán kevesebbet látjuk, halljuk, ám ő maga folyamatosan készít lemezeket (1995 óta összesen hat stúdióalbumot), melyek hazájában és az Egyesült Államokban időről időre kifejezetten izmos eladásokat produkálnak. A kétezres években ráadásul két különleges nagylemezt is készített: a 2002-es A Wonderful World közös feldolgozós nagylemez a táncdalénekes Tony Bennett-tel, a 2004-es Hymns of the 49th Parallel pedig egy hasonló portéka, klasszikus kanadai dalszerzők - többek közt Neil Young, Joni Mitchell, Leonard Cohen, Ron Sexmith és Bruce Cockburn - közkedvelt dalaival. Előbbiért az énekesnő negyedik Grammy-díját vihette haza - az elsőt 1989-ben kapta a Roy Orbisonnal közös Crying című dalért, a másodikat 1990-ben az Absolute Torch And Twangért, a harmadikat pedig - nem meglepő - a Constant Cravingért.

A most kiadott Recollection klasszikus karrier-áttekintő kompiláció, mely - az énekesnő pályafutásának korai szakaszát tételező, két esztendővel ezelőtt kiadott Reintarnation folytatásaként - k.d. lang 1992-től máig tartó, azaz a befutása utáni periódusára fókuszál. Az első korong főleg a k.d. lang-daloké, néhány feldolgozással (többek közt a Neil Young-féle Helpless-szel, Cohen Hallelujah-jával, vagy a Chris Isaak-féle Western Starsszal) körítve, míg a második lemezen éppen fordított a felállás; a jó ízléssel kölcsönvett dalok (például a Golden Slumbers a Beatlestől, a Love For Sale Cole Portertől) viszik a prímet, közibük szúrva egy-egy lang-szerzemény, köztük a külön e lemezre írt Beautifully Combined. A lemez tanulsága pedig, ahogy kell, pofonegyszerű. Félő, hogy ezek a számok bárki mástól középszerűnek, tét nélkülinek tűnhetnének - az egyéniség, a szenvedély és a személyesség viszi át a dalokat a túlsó partra.

Warner/Nonesuch, 2010

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.