Lemez - A túlsó partra - k.d. lang: Recollection

  • Németh Róbert
  • 2010. április 8.

Zene

Constant Craving. Nyilvánvaló, hogy alig akad zenehallgató, akinek k.d. lang nevének említésekor ne ez a kilencvenes évek eleji - többek közt MTV-s klipjéről is elhíresült - rádiós sláger jutna az eszébe. A kanadai dalszerző-énekesnő életműve ugyan nem zseniális vagy korszakalkotó, mégis árnyaltabb annál, hogy tulajdonosa afféle egyslágeres csodaként vonuljon be a könnyűzene történetébe. A most megjelent, dupla és tripla kiszerelésben egyaránt piacra dobott Recollection című válogatás többé-kevésbé éppen erről szólhat: összefoglalni egy, az általános vélekedéshez képest gazdagabb karriert.

Constant Craving. Nyilvánvaló, hogy alig akad zenehallgató, akinek k.d. lang nevének említésekor ne ez a kilencvenes évek eleji - többek közt MTV-s klipjéről is elhíresült - rádiós sláger jutna az eszébe. A kanadai dalszerző-énekesnő életműve ugyan nem zseniális vagy korszakalkotó, mégis árnyaltabb annál, hogy tulajdonosa afféle egyslágeres csodaként vonuljon be a könnyűzene történetébe. A most megjelent, dupla és tripla kiszerelésben egyaránt piacra dobott Recollection című válogatás többé-kevésbé éppen erről szólhat: összefoglalni egy, az általános vélekedéshez képest gazdagabb karriert.

Az 1961-es születésű Kathryn Dawn Lang pályája az intellektuális, ám népszerű - poszt-Joan Baez-es, poszt-Joni Mitchell-es, majd poszt-Suzanne Vegá-s - popcsajok igazi hajnalát jelentő nyolcvanas évek derekán indult, ő maga az évtized második felében vált ismertté. Zenéje és története izgalmas "határsértés": klasszikus country-, country-rock és rockabillyelemeket emelt ki eredeti környezetükből, s pakolt át új (pop)kontextusba, miközben maga is határozott lépésekkel sasszézott ki a purista folkergettóból, ráadásul úgy, ahogy van, új fazont vitt a többé-kevésbé jól megszokott countryfigurák közé. Négy sorlemezt is kihozott már, mire kijött 1992-es Ingénue című sorlemeze, rajta az inkriminált kislemezdallal - persze addig sem volt sikertelen, hiszen 1988-as Shadowland című nagylemeze hazájában platina-, az USA-ban aranylemez lett, az egy évvel későbbi Absolute Torch And Twang pedig megismételte ezt a kommerciális sikert. 1993-ban - egy évvel azután, hogy nyilvános nyilatkozatban vallott leszbikusságáról - ő írta és énekelte a Gus Van Sant-féle Néha a csajok is úgy vannak vele zenéjét, aztán szépen-lassan kiúszott a horizontról. Illetve dehogy úszott: talán kevesebbet látjuk, halljuk, ám ő maga folyamatosan készít lemezeket (1995 óta összesen hat stúdióalbumot), melyek hazájában és az Egyesült Államokban időről időre kifejezetten izmos eladásokat produkálnak. A kétezres években ráadásul két különleges nagylemezt is készített: a 2002-es A Wonderful World közös feldolgozós nagylemez a táncdalénekes Tony Bennett-tel, a 2004-es Hymns of the 49th Parallel pedig egy hasonló portéka, klasszikus kanadai dalszerzők - többek közt Neil Young, Joni Mitchell, Leonard Cohen, Ron Sexmith és Bruce Cockburn - közkedvelt dalaival. Előbbiért az énekesnő negyedik Grammy-díját vihette haza - az elsőt 1989-ben kapta a Roy Orbisonnal közös Crying című dalért, a másodikat 1990-ben az Absolute Torch And Twangért, a harmadikat pedig - nem meglepő - a Constant Cravingért.

A most kiadott Recollection klasszikus karrier-áttekintő kompiláció, mely - az énekesnő pályafutásának korai szakaszát tételező, két esztendővel ezelőtt kiadott Reintarnation folytatásaként - k.d. lang 1992-től máig tartó, azaz a befutása utáni periódusára fókuszál. Az első korong főleg a k.d. lang-daloké, néhány feldolgozással (többek közt a Neil Young-féle Helpless-szel, Cohen Hallelujah-jával, vagy a Chris Isaak-féle Western Starsszal) körítve, míg a második lemezen éppen fordított a felállás; a jó ízléssel kölcsönvett dalok (például a Golden Slumbers a Beatlestől, a Love For Sale Cole Portertől) viszik a prímet, közibük szúrva egy-egy lang-szerzemény, köztük a külön e lemezre írt Beautifully Combined. A lemez tanulsága pedig, ahogy kell, pofonegyszerű. Félő, hogy ezek a számok bárki mástól középszerűnek, tét nélkülinek tűnhetnének - az egyéniség, a szenvedély és a személyesség viszi át a dalokat a túlsó partra.

Warner/Nonesuch, 2010

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.