Lemez - A túlsó partra - k.d. lang: Recollection

  • Németh Róbert
  • 2010. április 8.

Zene

Constant Craving. Nyilvánvaló, hogy alig akad zenehallgató, akinek k.d. lang nevének említésekor ne ez a kilencvenes évek eleji - többek közt MTV-s klipjéről is elhíresült - rádiós sláger jutna az eszébe. A kanadai dalszerző-énekesnő életműve ugyan nem zseniális vagy korszakalkotó, mégis árnyaltabb annál, hogy tulajdonosa afféle egyslágeres csodaként vonuljon be a könnyűzene történetébe. A most megjelent, dupla és tripla kiszerelésben egyaránt piacra dobott Recollection című válogatás többé-kevésbé éppen erről szólhat: összefoglalni egy, az általános vélekedéshez képest gazdagabb karriert.

Constant Craving. Nyilvánvaló, hogy alig akad zenehallgató, akinek k.d. lang nevének említésekor ne ez a kilencvenes évek eleji - többek közt MTV-s klipjéről is elhíresült - rádiós sláger jutna az eszébe. A kanadai dalszerző-énekesnő életműve ugyan nem zseniális vagy korszakalkotó, mégis árnyaltabb annál, hogy tulajdonosa afféle egyslágeres csodaként vonuljon be a könnyűzene történetébe. A most megjelent, dupla és tripla kiszerelésben egyaránt piacra dobott Recollection című válogatás többé-kevésbé éppen erről szólhat: összefoglalni egy, az általános vélekedéshez képest gazdagabb karriert.

Az 1961-es születésű Kathryn Dawn Lang pályája az intellektuális, ám népszerű - poszt-Joan Baez-es, poszt-Joni Mitchell-es, majd poszt-Suzanne Vegá-s - popcsajok igazi hajnalát jelentő nyolcvanas évek derekán indult, ő maga az évtized második felében vált ismertté. Zenéje és története izgalmas "határsértés": klasszikus country-, country-rock és rockabillyelemeket emelt ki eredeti környezetükből, s pakolt át új (pop)kontextusba, miközben maga is határozott lépésekkel sasszézott ki a purista folkergettóból, ráadásul úgy, ahogy van, új fazont vitt a többé-kevésbé jól megszokott countryfigurák közé. Négy sorlemezt is kihozott már, mire kijött 1992-es Ingénue című sorlemeze, rajta az inkriminált kislemezdallal - persze addig sem volt sikertelen, hiszen 1988-as Shadowland című nagylemeze hazájában platina-, az USA-ban aranylemez lett, az egy évvel későbbi Absolute Torch And Twang pedig megismételte ezt a kommerciális sikert. 1993-ban - egy évvel azután, hogy nyilvános nyilatkozatban vallott leszbikusságáról - ő írta és énekelte a Gus Van Sant-féle Néha a csajok is úgy vannak vele zenéjét, aztán szépen-lassan kiúszott a horizontról. Illetve dehogy úszott: talán kevesebbet látjuk, halljuk, ám ő maga folyamatosan készít lemezeket (1995 óta összesen hat stúdióalbumot), melyek hazájában és az Egyesült Államokban időről időre kifejezetten izmos eladásokat produkálnak. A kétezres években ráadásul két különleges nagylemezt is készített: a 2002-es A Wonderful World közös feldolgozós nagylemez a táncdalénekes Tony Bennett-tel, a 2004-es Hymns of the 49th Parallel pedig egy hasonló portéka, klasszikus kanadai dalszerzők - többek közt Neil Young, Joni Mitchell, Leonard Cohen, Ron Sexmith és Bruce Cockburn - közkedvelt dalaival. Előbbiért az énekesnő negyedik Grammy-díját vihette haza - az elsőt 1989-ben kapta a Roy Orbisonnal közös Crying című dalért, a másodikat 1990-ben az Absolute Torch And Twangért, a harmadikat pedig - nem meglepő - a Constant Cravingért.

A most kiadott Recollection klasszikus karrier-áttekintő kompiláció, mely - az énekesnő pályafutásának korai szakaszát tételező, két esztendővel ezelőtt kiadott Reintarnation folytatásaként - k.d. lang 1992-től máig tartó, azaz a befutása utáni periódusára fókuszál. Az első korong főleg a k.d. lang-daloké, néhány feldolgozással (többek közt a Neil Young-féle Helpless-szel, Cohen Hallelujah-jával, vagy a Chris Isaak-féle Western Starsszal) körítve, míg a második lemezen éppen fordított a felállás; a jó ízléssel kölcsönvett dalok (például a Golden Slumbers a Beatlestől, a Love For Sale Cole Portertől) viszik a prímet, közibük szúrva egy-egy lang-szerzemény, köztük a külön e lemezre írt Beautifully Combined. A lemez tanulsága pedig, ahogy kell, pofonegyszerű. Félő, hogy ezek a számok bárki mástól középszerűnek, tét nélkülinek tűnhetnének - az egyéniség, a szenvedély és a személyesség viszi át a dalokat a túlsó partra.

Warner/Nonesuch, 2010

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.