Lemez - A velszi tartomány - Super Furry Animals: Dark Days/Light Years

  • - minek -
  • 2009. október 22.

Zene

Messze (?) még az év vége, tán az elemes rénszarvasok bőgése sem hallatszik a shopping mallok felől, de azért lassan már összeírhatók a 2009-es besztofok - igényesen szórakoztató popzenei kategóriában például bármely konkrét és virtuális top tenben helyet kaphat majd a Super Furry Animals ez évi produkciója.

Messze (?) még az év vége, tán az elemes rénszarvasok bőgése sem hallatszik a shopping mallok felől, de azért lassan már összeírhatók a 2009-es besztofok - igényesen szórakoztató popzenei kategóriában például bármely konkrét és virtuális top tenben helyet kaphat majd a Super Furry Animals ez évi produkciója.

Elképesztő tény: Gruff Rhys és hasonlóan mesebeli hangzású (naná, walesi) neveket viselő társai tizenhat (!) éve zenélnek együtt, s 1996 óta gyártják egyenletesen magas színvonalon az albumokat - az idén (még késő tavasszal) megjelent Dark Days/Light Years című lemezük pedig egyszerűen remekmű, igazi csemege a fülnek, az agynak és a lábnak. A SFA mindig is élen járt a némileg folkbeütésű pszichedelikus gitárzenei hangzás és a jóféle elektronika ötvözésében - az új utak keresésében pedig jó irányt és példát mutatott számukra a szólóban és a (Boom Bippel közös) Neon Neon duó tagjaként is jeleskedő zenekarvezető (a fent említett Rhys) és az Acid Casualsként szorgoskodó Cian Ciárán. Az új lemezen szépen összeérik és egymáshoz simul minden, amiért rock-/popzenét hallgatni jó: klikkelünk a start gombra, és a kora hetvenes évek kissé pszichotikus gitárnyüstölését idéző Crazy Naked Girlstől a serpadiszkó-hangulatú, bluesrockos-álexoticás Mt.-en keresztül az überfunky Moped Eyesig kapunk egy szép ívű felvezetőt, s az aktuális zeneanyag szépen fel is szippantott magába. De mindez csak afféle háromtételes intró a legszebb XTC-s időket idéző Inaugural Trams ellenállhatatlan punk/funk, robotdiszkó lüktetéséhez - az átható kraut-pop érzéshez alkotón járul hozzá a Franz Ferdinandból kölcsönkért Nick McCarthy német nyelvű kántálása.

A glam-rockos Inconvenience után a Cardiff In The Sun alattomosan bontakozó pszichedéliája mintegy meg is nyitja az utat a lemez jó értelemben vett bolondblokkjához: a játékos című számok (The Very Best Of Neil Diamond, Helium Hearts, White Socks/Flip Flops) szinte enciklopédikus gazdagsággal foglalják össze a poptörténet jó három évtizedét - meg a SFA saját históriáját. Sűrű utalások, kikacsintások egyszerre (!) a rágógumipop és a progrock zenei hagyomány felé, egy kis orientalizmus, ja és némi megmerítkezés a welsh (másképp: Cymraeg) nyelv szépségeiben (Lliwiau Llachar).

Ami viszont biztos, a finálét zseniálisan rakták össze: a Pric igazi lüktető, törzsi ritmusú tánczene, acid rockba ojtott "szerves" technó, amelyhez még a kellő, háromperces lecsengést is hozzácsapták. A Dark Days/Light Years a SFA eddigi leghosszabb albuma - mégis azt kell mondanunk: bűn lett volna akár egy percet is elhagyni belőle.

Rough Trade/Neon Music, 2009

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."