lemez - ADAM GREEN: MINOR LOVE

  • Soós Csaba
  • 2010. április 22.

Zene

A popzenében bármi megtörténhet. Például az is, hogy világra szóló sikert arat egy dal, amelynek egy részében csak kappanhangon elővezetett dudorászás van.
A popzenében bármi megtörténhet. Például az is, hogy világra szóló sikert arat egy dal, amelynek egy részében csak kappanhangon elõvezetett dudorászás van. Persze mindjárt más a helyzet, ha ezt a Juno zárójelenetében, Ellen Page és Michael Cera elõadásában hallhatjuk. Mondhatnánk azt is, hogy így könnyû. A helyzet persze nem ilyen egyszerû. Az Anyone Else But You-t azért mégiscsak a Moldy Peachesnek köszönhetjük, hiszen az inkriminált számot Kimya Dawson és Adam Green írta közösen, még 2001-ben. A zenekar 2004-ben feloszlott, de Adam Green addigra már második szólóalbumát adta ki, friss lemeze pedig a hatodik a sorban.

A 28 éves New York-i dalszerzõ-énekes (akinek dédmamája egy darabig Franz Kafka jegyese volt!) egész eddigi pályafutása másról sem szól, csak a vég nélküli mókázásról: írt már gúnyos dalt az amerikai popénekesnõrõl, Jessica Simpsonról, egy Foo Foo nevû nyúlról, vagy például arról, hogy szerinte Bob Dylan egy zöldséges felesége volt. Mindezt kazettahangzású szoba-, illetve Lou Reedet, Leonard Cohent és francia sanzonénekeseket megidézõ akusztikus popban, ellenállhatatlanul slágeres dalokban "elmondva". A Minor Love-ra talán most ez utóbbiakból kevesebb jut, persze ettõl függetlenül így is majdnem minden számban találhatunk magunknak emlékezetes pillanatot, talán csak az eddigi szeleburdi és hányaveti arcából mutat Green kevesebbet, de a Lockout lüke funkja vagy a Goblin bolondozása jelzi, hogy a látszólagos visszafogottság csak átmeneti állapot. És ami a legfontosabb: csalódnunk most sem kellett benne, ez itt egy újabb megbízható minõségû Adam Green-lemez.

Rough Trade/Neon Music, 2010

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.