lemez - Andreas Scholl: O Solitude

  • - kolozsil -
  • 2011. június 16.

Zene

Halálakor minden kortársa úgy emlegette Henry Purcellt, mint a legnagyobb angol zeneszerzőt. Purcell 1695-ben majdnem pontosan a zene védőszentjének, Szent Cecíliának a napján halt meg.
Halálakor minden kortársa úgy emlegette Henry Purcellt, mint a legnagyobb angol zeneszerzõt. Purcell 1695-ben majdnem pontosan a zene védõszentjének, Szent Cecíliának a napján halt meg. Életében - neki sem adatott hosszabb, mint Mozartnak - Orpheus Britannicusként emlegették: a dalaiból készült kétkötetes, népszerû gyûjteménynek is ez a címe, mely a szerzõ semi-operáiból és egyéb mûveibõl kiemelt részletekbõl áll. E válogatásból merített a kontratenor Andreas Scholl: az O Solitude címû album így tulajdonképpen egy "Best of Purcell" lemez.

Best of annyiban is, hogy e lemezen is tetten érhetõ, ahogy közelednek a komolyzenészek a könnyûzene felé. Ennek nemcsak az a jele, hogy a borítók egyre pofásabbak, hanem az is, hogy e lemez tulajdonképpen megaslágerek összegereblyézése. És az Accademia Bizantina is mintha egy San Remó-i fellépõt kísérne olykor (vezényel az egyre felkapottabb Stefano Montanari). Scholl olvadékonyan, érzékien, nem egy esetben elragadóan énekel. De e stílushoz nem passzol - ahogy a hangjához sem - például az Arthur királyból a Fagy Szellemének didergõs áriája - a MûPában is hallhattuk, hogy Andreas Scholl inkább szépen énekel, mint erõteljesen.

A Purcellt mélyebben ismerõknek is érdekes lehet Scholl albuma. Scholl ugyanis elénekel néhány, kontratenortól szokatlan szerzeményt is: az Orpheusz-gyûjteménybe be nem fért híres áriák is helyet kaptak, így például a Dido búcsúja (ez a lemez egyik csúcspontja). A dalok többsége kifejezetten komor, mégsem a melankólia uralja az O Solitude-ot - a keserûbe Scholl nem kevés édeset kever. Egyetérthetünk azzal az angol ítésszel, aki kínai leveshez hasonlította Scholl - mindent összevetve remek, tizenhét dalt tartalmazó - albumát. Túl sok megfeküdné a hasat, de egy-két kanállal fogyasztva belõle jót tesz a lelki egészségnek.

DECCA/Universal, 2011

****

Figyelmébe ajánljuk

Buli a reggeli felfrissüléstől kifulladásig – így látják az idei Szigetet a Narancs fotósai

  • narancs.hu

Meglepő fesztiválszettek, fényes nappal is csapató bulizók, rengeteg por, a koncerten épp elénk beálló ismeretlen, neonfényekkel kivilágított ösvények, napközbeni workshopok, esti koncertek, hajnalig tartó bulik és sakk a WC-ben – a Sziget az idén is pont ugyanolyan őrült, mint a korábbi években. Mutatjuk a Narancs fotósainak legjobb képeit az idei fesztiválról! 

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.