lemez - Andreas Scholl: O Solitude

  • - kolozsil -
  • 2011. június 16.

Zene

Halálakor minden kortársa úgy emlegette Henry Purcellt, mint a legnagyobb angol zeneszerzőt. Purcell 1695-ben majdnem pontosan a zene védőszentjének, Szent Cecíliának a napján halt meg.
Halálakor minden kortársa úgy emlegette Henry Purcellt, mint a legnagyobb angol zeneszerzõt. Purcell 1695-ben majdnem pontosan a zene védõszentjének, Szent Cecíliának a napján halt meg. Életében - neki sem adatott hosszabb, mint Mozartnak - Orpheus Britannicusként emlegették: a dalaiból készült kétkötetes, népszerû gyûjteménynek is ez a címe, mely a szerzõ semi-operáiból és egyéb mûveibõl kiemelt részletekbõl áll. E válogatásból merített a kontratenor Andreas Scholl: az O Solitude címû album így tulajdonképpen egy "Best of Purcell" lemez.

Best of annyiban is, hogy e lemezen is tetten érhetõ, ahogy közelednek a komolyzenészek a könnyûzene felé. Ennek nemcsak az a jele, hogy a borítók egyre pofásabbak, hanem az is, hogy e lemez tulajdonképpen megaslágerek összegereblyézése. És az Accademia Bizantina is mintha egy San Remó-i fellépõt kísérne olykor (vezényel az egyre felkapottabb Stefano Montanari). Scholl olvadékonyan, érzékien, nem egy esetben elragadóan énekel. De e stílushoz nem passzol - ahogy a hangjához sem - például az Arthur királyból a Fagy Szellemének didergõs áriája - a MûPában is hallhattuk, hogy Andreas Scholl inkább szépen énekel, mint erõteljesen.

A Purcellt mélyebben ismerõknek is érdekes lehet Scholl albuma. Scholl ugyanis elénekel néhány, kontratenortól szokatlan szerzeményt is: az Orpheusz-gyûjteménybe be nem fért híres áriák is helyet kaptak, így például a Dido búcsúja (ez a lemez egyik csúcspontja). A dalok többsége kifejezetten komor, mégsem a melankólia uralja az O Solitude-ot - a keserûbe Scholl nem kevés édeset kever. Egyetérthetünk azzal az angol ítésszel, aki kínai leveshez hasonlította Scholl - mindent összevetve remek, tizenhét dalt tartalmazó - albumát. Túl sok megfeküdné a hasat, de egy-két kanállal fogyasztva belõle jót tesz a lelki egészségnek.

DECCA/Universal, 2011

****

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.