lemez - AUDREY HORNE: AUDREY HORNE

  • V. Á.
  • 2010. április 8.

Zene

Amit az Audrey Horne zenekarról tudni lehet, már el lett mondva az előző lemez, a Le Fol megjelenésekor (Magyar Narancs, 2008. május 29.), így csak dióhéjban ismételjük át újból.
Amit az Audrey Horne zenekarról tudni lehet, már el lett mondva az elõzõ lemez, a Le Fol megjelenésekor (Magyar Narancs, 2008. május 29.), így csak dióhéjban ismételjük át újból. Tehát: renitens egykori black metal zenészek - akik közül már csak Arve Isdal gitáros van jelen, aki az egyébként egyre inkább jó értelemben véve retrósodó és lazuló Enslavedben penget Ice Dale néven - által alapított posztgrunge, illetve leginkább egyszerûen hard rock zenekarról van szó, a most megjelent album elõtt kettõ darab, gyakorlatilag házon belül felvett lemezzel.

Vízválasztónak szokták mondani a zenekarok harmadik albumát, mert körülbelül ekkorra már ki szokott derülni, hogy a kezdeti évek lendülete után marad-e még kreativitás és energia a tagokban, vagy sem. Az Audrey Horne zenészeiben annyi maradt, hogy képesek voltak 73 perces lemezt készíteni, és ez az egyetlen, amit talán fel lehet róni nekik hibaként: a letöltés évtizedében ugyanis keveseknek van türelmük egy ilyen hosszú anyaghoz. Ami csak azért szomorú, mert ez a 73 perc elejétõl a végéig vegytiszta érték: az a fajta klasszikus, idõtálló rockzene, ami nem õszinte-kõkemény, nem próbál sokkolni sem, ugyanakkor nélkülöz minden giccset. Hibátlan, mégsem túlpolírozott hangzás (Joe Barresi csúcsproducer felügyelte a munkálatokat), hatalmas gitározások - Ice Dale mondjuk hallhatóan inkább Deep Purple- és Iron Maiden-rajongó lehetett gyerekkorában, mint bluesarc -, valamint tizenhét dal és ugyanennyi kitörölhetetlen refrén. Nem lehet belekötni.

Indie Recordings, 2010

*****

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."