lemez - Balogh Kálmán Gipsy Cimbalom Band: Délibáb

  • - kyt -
  • 2010. december 9.

Zene

Balogh Kálmántól utoljára a tavalyi, Lukács Miklóssal közös cimbalomduó-lemezt hallottam. Az amúgy erősen román népzenei irányultságú anyagból a legjobban talán az Édesanyám rózsafája feldolgozása tetszett, ahogy óvatosan, szinte félve közelítette meg, majd bontotta ki a két nagyszerű cimbalmos a zenei témát, hogy aztán fényes magasságokba emelje.
Balogh Kálmántól utoljára a tavalyi, Lukács Miklóssal közös cimbalomduó-lemezt hallottam. Az amúgy erõsen román népzenei irányultságú anyagból a legjobban talán az Édesanyám rózsafája feldolgozása tetszett, ahogy óvatosan, szinte félve közelítette meg, majd bontotta ki a két nagyszerû cimbalmos a zenei témát, hogy aztán fényes magasságokba emelje.

Ezek után kicsit félve hallgattam ugyanezt a dallamot - ezúttal a második versszakra utaló Édesanyám sok szép szava cím alatt - Balogh Kálmán együttesének új lemezén, ahol Herczku Ágnes énekli. Az amúgy igazán szépen elénekelt szöveg felhangzása eleve megnehezíti a túlságosan elkalandozó feldolgozást, de az ének kíséretében ott van ugyanaz az elmélázó-töprenkedõ hangulat, ami a négykezes elõadásban. És ugyanez az elmélyült, mondhatni - és a borítón a szöveg mondja is - személyes hangvétel jellemzi végig a lemezt, például Kovács Ferenc trombitaszólóját a Jaj, de széles kezdetû dalban, vagy akár Balogh Gusztáv már-már "elvont" szájbõgõintróját az õrkõi pergetõben. Ne essen félreértés, a személyesség itt nem valamiféle fülledt befelé fordulást, hanem a zenébe mélyedést jelenti, olykor egészen a hûvös szétszálazásig. Aztán vannak persze szélsõségesen szenvedélyes pillanatok is, mint például a címadó dal elmondhatatlanul bánatos sorai között, amelyeket Váczi Eszter tölt meg lélegzettel.

Egy szó, mint száz, nem éppen mulatós lemezt hallunk most, amely ezzel szemben tele van feszültséggel, mint például a Sobri egymással birkózó, egymásba tekergõzõ, összeférhetetlen, mégis szétválaszthatatlan ritmusképleteiben. És nem hiányzik a lendület, a sodrás sem. Mindvégig sugárzik a dalokból a közös munka bensõséges türelme és komolysága, egy nagyszerû, együtt rezdülõ zenészcsapat igényes kísérletezõkedve. Ráadásul a lemez utolsó perceire kirobban a zenekar vad derûje is.

NarRator Records, 2010

*****

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.