lemez - Boots Electric: Honkey Kong

  • - szszcs -
  • 2011. október 6.

Zene

Jesse Hughes az a típusú művész, akinek a személye, a karriertörténete, sőt talán még a bajusza is jóval érdekesebb a zenénél, amit csinál. Az elkötelezett republikánus aktivista és volt politikai szövegíró a Palm Desert-i stoner rock-színtér, illetve a későbbi QOTSA-főnök, Josh Homme vonzáskörzetéből indult, hogy aztán az őszinte, kőkemény iróniával felvértezett Eagles Of Death Metal élén váljon egy közkedvelt homoszexuális sztereotípia (a meleg motoros), valamint egy többé-kevésbé egyezményes rocksztárkép szórakoztató karikatúrájává, és egyúttal afféle majdnem-rocksztárrá.
Jesse Hughes az a típusú mûvész, akinek a személye, a karriertörténete, sõt talán még a bajusza is jóval érdekesebb a zenénél, amit csinál. Az elkötelezett republikánus aktivista és volt politikai szövegíró a Palm Desert-i stoner rock-színtér, illetve a késõbbi QOTSA-fõnök, Josh Homme vonzáskörzetébõl indult, hogy aztán az õszinte, kõkemény iróniával felvértezett Eagles Of Death Metal élén váljon egy közkedvelt homoszexuális sztereotípia (a meleg motoros), valamint egy többé-kevésbé egyezményes rocksztárkép szórakoztató karikatúrájává, és egyúttal afféle majdnem-rocksztárrá. Bár az indulásnál alighanem kevesen fogadtak volna erre, a teátrális, túlrajzolt macsógesztusok, illetve az ezeket ellenpontozó pár akkordos, szándékoltan komolyanvehetetlen, fülbemászó rockszámok végül nem oltották ki egymást egy nyár után, hanem hosszabb távon is sikeressé és mûködõképessé tették a produkciót. Sõt, késõbb az is kiderült, hogy Hughes, azon kívül, hogy különös tehetséggel tudja kombinálni bajuszát különféle napszemüvegekkel, egészen jó és megbízható dalszerzõ, aki ügyesen lavíroz a klasszikus novelty és a rock 'n' roll között. Boots Electric néven kiadott elsõ szólólemezén pedig egy olyan hangzásra talált, ami a 70-es évek összamerikai rockzenéjénél és a kvázi-garázsrocknál sokkal jobban illik a célkitûzéseihez. A Honkey Kong olcsó, ám változatosan megszólaló szintetizátorai és dobgépei, valamint még olcsóbb vulgaritása (és helyenként szentimentalizmusa) olyan elegyet alkot, amelyben Hughes végre önfeledten lehet harsány és bunkó, anélkül, hogy ezt a megszokott iróniájával tompítaná - hisz' bõven megteszi helyette egy-egy hülye szintihang. A hatások között egyaránt megfér Gary Numan robotikus elektropopja, Prince überszexuális mûanyag szintihangzása, a Beck-féle barkácspop, sõt a lemez legjobb dalában, a Brody Dalle-lal közösen elõadott Boots Electric Theme-ben még a Le Tigre leszbikus elektro-punkja is beköszön.

Dangerbird, 2011

***

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.