lemez - CHALGA: ERDő, ERDő

  • - kyt -
  • 2010. július 22.

Zene

Nem hallottam még élőben játszani őket, de valami azt súgja, hogy ez az általuk városinak nevezett, mégis népzenei motívumokból fölépített stílus átütőbben szólhat a színpadon, mint a fegyelmezett stúdiókeretek között. Ott messzebb futhat a hegedűszólam lendülete, megvadulhat a dzsembe és a bendir, kevésbé fékezi őket a formák kerekségének kényszere.
Nem hallottam még élõben játszani õket, de valami azt súgja, hogy ez az általuk városinak nevezett, mégis népzenei motívumokból fölépített stílus átütõbben szólhat a színpadon, mint a fegyelmezett stúdiókeretek között. Ott messzebb futhat a hegedûszólam lendülete, megvadulhat a dzsembe és a bendir, kevésbé fékezi õket a formák kerekségének kényszere. A Chalga nem a nevét adó (Bulgáriában honos törökös-diszkós-folkos populáris) stílust követi, de keverék zenét játszik, arccal Délkelet-Európa felé. Mondhatni: változatlanul, hiszen a négy évvel ezelõtti, Sabir címû lemezükre is ez volt jellemzõ. Azóta a zenekar tagjai részben kicserélõdtek, de a dalok receptje nagyjából változatlan: áttetszõ, dúdolható, saját költésû dallamok, alattuk a gitáralapok hivatottak a városias jelleg hangsúlyozására, a hegedû mellett hol a szaxofon, hol népi fúvós hangszerek hozzák a balkáni motívumokat, a dobok a keleties lüktetést. (Van a lemezen egy csángó népdal is, mintegy kijelölve egy további sarokpontot.) Ami változott, az a többletintenzitás, amely a dalok nagy részét jellemzi. Dicséretes, hogy az együttes nem próbál autentikusnak látszani, bevallottan mintegy kívülrõl közelít a saját ízlésére formált népzenei közeghez, ami szabadságot ad, inkább szórakozást kínál, mint elmélyülést.

Véres süveg, keselyûk, üszök és néma iszonyat - szerencsére a két bumfordi alak a borítón mintha arra utalna, hogy a Rila vitéz és Todorova gyászos történetét cifrázó komor szavakat elég csak szõrmentén átélnünk. Legyen elég annyi, hogy oldalvást valami régmúlt bolgár bonyodalomba keveredtünk. A néha kissé keresetten õsi tisztaságot sóvárgó szövegek egyfajta vidéki hagyományhoz, egyszerû, bonyolítatlan érzelmekhez, természethez kötöttséget sugallnak, de a szívnek ebbe sem kell beleszakadnia.

Szerzõi kiadás, terjesztõ: Periferic Records, 2010

***

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.