lemez - CHALGA: ERDő, ERDő

  • - kyt -
  • 2010. július 22.

Zene

Nem hallottam még élőben játszani őket, de valami azt súgja, hogy ez az általuk városinak nevezett, mégis népzenei motívumokból fölépített stílus átütőbben szólhat a színpadon, mint a fegyelmezett stúdiókeretek között. Ott messzebb futhat a hegedűszólam lendülete, megvadulhat a dzsembe és a bendir, kevésbé fékezi őket a formák kerekségének kényszere.
Nem hallottam még élõben játszani õket, de valami azt súgja, hogy ez az általuk városinak nevezett, mégis népzenei motívumokból fölépített stílus átütõbben szólhat a színpadon, mint a fegyelmezett stúdiókeretek között. Ott messzebb futhat a hegedûszólam lendülete, megvadulhat a dzsembe és a bendir, kevésbé fékezi õket a formák kerekségének kényszere. A Chalga nem a nevét adó (Bulgáriában honos törökös-diszkós-folkos populáris) stílust követi, de keverék zenét játszik, arccal Délkelet-Európa felé. Mondhatni: változatlanul, hiszen a négy évvel ezelõtti, Sabir címû lemezükre is ez volt jellemzõ. Azóta a zenekar tagjai részben kicserélõdtek, de a dalok receptje nagyjából változatlan: áttetszõ, dúdolható, saját költésû dallamok, alattuk a gitáralapok hivatottak a városias jelleg hangsúlyozására, a hegedû mellett hol a szaxofon, hol népi fúvós hangszerek hozzák a balkáni motívumokat, a dobok a keleties lüktetést. (Van a lemezen egy csángó népdal is, mintegy kijelölve egy további sarokpontot.) Ami változott, az a többletintenzitás, amely a dalok nagy részét jellemzi. Dicséretes, hogy az együttes nem próbál autentikusnak látszani, bevallottan mintegy kívülrõl közelít a saját ízlésére formált népzenei közeghez, ami szabadságot ad, inkább szórakozást kínál, mint elmélyülést.

Véres süveg, keselyûk, üszök és néma iszonyat - szerencsére a két bumfordi alak a borítón mintha arra utalna, hogy a Rila vitéz és Todorova gyászos történetét cifrázó komor szavakat elég csak szõrmentén átélnünk. Legyen elég annyi, hogy oldalvást valami régmúlt bolgár bonyodalomba keveredtünk. A néha kissé keresetten õsi tisztaságot sóvárgó szövegek egyfajta vidéki hagyományhoz, egyszerû, bonyolítatlan érzelmekhez, természethez kötöttséget sugallnak, de a szívnek ebbe sem kell beleszakadnia.

Szerzõi kiadás, terjesztõ: Periferic Records, 2010

***

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.