lemez - CHALGA: ERDő, ERDő

  • - kyt -
  • 2010. július 22.

Zene

Nem hallottam még élőben játszani őket, de valami azt súgja, hogy ez az általuk városinak nevezett, mégis népzenei motívumokból fölépített stílus átütőbben szólhat a színpadon, mint a fegyelmezett stúdiókeretek között. Ott messzebb futhat a hegedűszólam lendülete, megvadulhat a dzsembe és a bendir, kevésbé fékezi őket a formák kerekségének kényszere.
Nem hallottam még élõben játszani õket, de valami azt súgja, hogy ez az általuk városinak nevezett, mégis népzenei motívumokból fölépített stílus átütõbben szólhat a színpadon, mint a fegyelmezett stúdiókeretek között. Ott messzebb futhat a hegedûszólam lendülete, megvadulhat a dzsembe és a bendir, kevésbé fékezi õket a formák kerekségének kényszere. A Chalga nem a nevét adó (Bulgáriában honos törökös-diszkós-folkos populáris) stílust követi, de keverék zenét játszik, arccal Délkelet-Európa felé. Mondhatni: változatlanul, hiszen a négy évvel ezelõtti, Sabir címû lemezükre is ez volt jellemzõ. Azóta a zenekar tagjai részben kicserélõdtek, de a dalok receptje nagyjából változatlan: áttetszõ, dúdolható, saját költésû dallamok, alattuk a gitáralapok hivatottak a városias jelleg hangsúlyozására, a hegedû mellett hol a szaxofon, hol népi fúvós hangszerek hozzák a balkáni motívumokat, a dobok a keleties lüktetést. (Van a lemezen egy csángó népdal is, mintegy kijelölve egy további sarokpontot.) Ami változott, az a többletintenzitás, amely a dalok nagy részét jellemzi. Dicséretes, hogy az együttes nem próbál autentikusnak látszani, bevallottan mintegy kívülrõl közelít a saját ízlésére formált népzenei közeghez, ami szabadságot ad, inkább szórakozást kínál, mint elmélyülést.

Véres süveg, keselyûk, üszök és néma iszonyat - szerencsére a két bumfordi alak a borítón mintha arra utalna, hogy a Rila vitéz és Todorova gyászos történetét cifrázó komor szavakat elég csak szõrmentén átélnünk. Legyen elég annyi, hogy oldalvást valami régmúlt bolgár bonyodalomba keveredtünk. A néha kissé keresetten õsi tisztaságot sóvárgó szövegek egyfajta vidéki hagyományhoz, egyszerû, bonyolítatlan érzelmekhez, természethez kötöttséget sugallnak, de a szívnek ebbe sem kell beleszakadnia.

Szerzõi kiadás, terjesztõ: Periferic Records, 2010

***

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.