Lemez - Dünnyög egy új mesét - Fujiya & Miyagi: Ventriloquizzing

  • - minek -
  • 2011. február 17.

Zene

A Fujiya & Miyagit illetően rég megoldódtak a rejtélyek: persze hogy nem japánok, és nem is ketten vannak (bár voltak annyian is). Mikor (bő tíz éve) az angliai Brightonban a szintis/bítkovács Steve Lewis és a gitáros-énekes David Best életre hívta közös produkcióját, egy patinás japán édességbolt-hálózat (Fujiya), illetve a Karate kölyök című míves alkotás Pat Morita által megformált idős mestere (Miyagi) nevét vették fel.
Mindez korántsem jelentette azt, hogy munkásságukat a japán zenei élet inspirálta volna. Nekik a hetvenes évek német kraut-rockja volt a vezérlő csillaguk: Neu!-jal keltek és Cannel feküdtek. A zenei struktúrák finom felépítését, a motorikus alapokat és a kulturális referenciák (néha zavarba ejtően túlgondolt) halmozását örökölték elődeiktől - ehhez pedig a közben eltelt évtizedek gitározós és/vagy elektronikus tánczenéjéből hozzátették azt, amit érdekesnek véltek. A szintézis eredményét először a 2006-os Transparent Thingsnél kezdte értékelni szaksajtó és közönség: ünnepelt és alaposan hype-olt zenekar lett belőlük - ekkor már Matt Hainsby basszer belépésével trióvá (majd hamarosan, Lee Adams dobos érkeztével kvartetté) bővült a zenekar. A 2008-as Lightbulbs sokkal fanyalgóbb kritikákat kapott, pedig jó kis lemez az is - csak éppen azt nem lehetett érezni, hogy az F&M többet vagy mást gondolna a zenéről, mint korábbi munkáin.

A vadonatúj Ventriloquizzing pedig hathatósan igazolja, hogy két-három évente képesek megcsinálni egy-egy érdekes, bár nem túl érdekfeszítő lemezt - nem teljesen "ugyanazt", hiszen apróbb-nagyobb módosulások rendre felfedezhetők, de vannak hatás- és stíluselemek, melyektől nem tudnának s sejthetően nem is akarnak szabadulni. Ott van mindjárt az analóg hangkeltő eszközök (vagy legalábbis az analóg kort idéző hangzás) iránti rajongásuk, no meg az a képességük, hogy a számok elején szépen belőjenek egy-egy hipnotikus groove-ot, amely azután szinte fülön fogva vezet minket. Adott David Best jellegzetes dünnyögő/motyogó énekhangja is, ami alkalmanként még sejtelmesebbé teszi a dalokat - amelyek közé néhány kifejezetten izgalmas és szórakoztató darab is becsúszott. A lemez címadója témaválasztását tekintve (a kreatívan szóvegyített cím egyszerre utal a sokszor bábokkal operáló hasbeszélő-produkciókra, no meg a kvízre) leginkább a KFT egykori formabontó slágerére utal. Eme önironikus tónus a későbbiekben is felbukkan a fogyasztói kultúra témáját többszörösen körüljáró, ugyanakkor többnyire jól táncolható, fülbemászó számokban. A Sixteen Shades Of Black And Blue, a Taiwanese Boots vagy a Minestrone kétségtelenül a jobban sikerült darabok közül való - a záró Universe pedig meglepően lassú, női vokálkórussal megbolondított, sompolygós szerzemény. Ezen is érződik a producer, Thom Monahan keze munkája, aki korábban például Devendra Banhart és a Lavender Diamond lemezein dolgozott: utóbbi énekesnője, Becky Stark két számban is vokálozik. A Ventriloquizzing összességében tisztes, jól kifundált, több elemében figyelemre méltó produkció - még ha az ihletettség nem is mindig a sajátja.

Full Time Hobby/Neon Music, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.