Lemez - Dünnyög egy új mesét - Fujiya & Miyagi: Ventriloquizzing

  • - minek -
  • 2011. február 17.

Zene

A Fujiya & Miyagit illetően rég megoldódtak a rejtélyek: persze hogy nem japánok, és nem is ketten vannak (bár voltak annyian is). Mikor (bő tíz éve) az angliai Brightonban a szintis/bítkovács Steve Lewis és a gitáros-énekes David Best életre hívta közös produkcióját, egy patinás japán édességbolt-hálózat (Fujiya), illetve a Karate kölyök című míves alkotás Pat Morita által megformált idős mestere (Miyagi) nevét vették fel.
Mindez korántsem jelentette azt, hogy munkásságukat a japán zenei élet inspirálta volna. Nekik a hetvenes évek német kraut-rockja volt a vezérlő csillaguk: Neu!-jal keltek és Cannel feküdtek. A zenei struktúrák finom felépítését, a motorikus alapokat és a kulturális referenciák (néha zavarba ejtően túlgondolt) halmozását örökölték elődeiktől - ehhez pedig a közben eltelt évtizedek gitározós és/vagy elektronikus tánczenéjéből hozzátették azt, amit érdekesnek véltek. A szintézis eredményét először a 2006-os Transparent Thingsnél kezdte értékelni szaksajtó és közönség: ünnepelt és alaposan hype-olt zenekar lett belőlük - ekkor már Matt Hainsby basszer belépésével trióvá (majd hamarosan, Lee Adams dobos érkeztével kvartetté) bővült a zenekar. A 2008-as Lightbulbs sokkal fanyalgóbb kritikákat kapott, pedig jó kis lemez az is - csak éppen azt nem lehetett érezni, hogy az F&M többet vagy mást gondolna a zenéről, mint korábbi munkáin.

A vadonatúj Ventriloquizzing pedig hathatósan igazolja, hogy két-három évente képesek megcsinálni egy-egy érdekes, bár nem túl érdekfeszítő lemezt - nem teljesen "ugyanazt", hiszen apróbb-nagyobb módosulások rendre felfedezhetők, de vannak hatás- és stíluselemek, melyektől nem tudnának s sejthetően nem is akarnak szabadulni. Ott van mindjárt az analóg hangkeltő eszközök (vagy legalábbis az analóg kort idéző hangzás) iránti rajongásuk, no meg az a képességük, hogy a számok elején szépen belőjenek egy-egy hipnotikus groove-ot, amely azután szinte fülön fogva vezet minket. Adott David Best jellegzetes dünnyögő/motyogó énekhangja is, ami alkalmanként még sejtelmesebbé teszi a dalokat - amelyek közé néhány kifejezetten izgalmas és szórakoztató darab is becsúszott. A lemez címadója témaválasztását tekintve (a kreatívan szóvegyített cím egyszerre utal a sokszor bábokkal operáló hasbeszélő-produkciókra, no meg a kvízre) leginkább a KFT egykori formabontó slágerére utal. Eme önironikus tónus a későbbiekben is felbukkan a fogyasztói kultúra témáját többszörösen körüljáró, ugyanakkor többnyire jól táncolható, fülbemászó számokban. A Sixteen Shades Of Black And Blue, a Taiwanese Boots vagy a Minestrone kétségtelenül a jobban sikerült darabok közül való - a záró Universe pedig meglepően lassú, női vokálkórussal megbolondított, sompolygós szerzemény. Ezen is érződik a producer, Thom Monahan keze munkája, aki korábban például Devendra Banhart és a Lavender Diamond lemezein dolgozott: utóbbi énekesnője, Becky Stark két számban is vokálozik. A Ventriloquizzing összességében tisztes, jól kifundált, több elemében figyelemre méltó produkció - még ha az ihletettség nem is mindig a sajátja.

Full Time Hobby/Neon Music, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.