Lemez - Éles váltás - The Horrors: Skying

Zene

Amikor a Southendből induló The Horrors 2007-ben piacra dobta a Psychotic Sounds For Freaks And Weirdos alcímmel ellátott első albumát, a Strange House-t, talán még ők maguk sem gondolták, hogy pár éven belül igenis fejlődőképes, nemcsak a gothokat érdeklő, újságíró- és rajongókedvenc zenekarrá válnak. Torzonborz frizuráikkal és darkos imázsukkal úgy festettek, mintha az Addams család beszállt volna a Siouxsie & The Bansheesbe, akiktől zeneileg nem is álltak távol, és ehhez jött még a Bauhaus, a Joy Division és a korai The Cure, no meg egy-két punkosabb beütés: a Birthday Party, a Cramps és a dalcímihletet (Sheena Is A Parasite) is nyújtó Ramones. Néhány színpadi balhé és viszonylagos (el)ismertség után a 2009-es Primary Colours már jóval érettebb hangvételt árasztott, ami a portisheades Geoff Barrow produceri munkájának is köszönhető volt.
A dalokból eltűnt a goth, sokkal több lett viszont a posztpunk, és némileg előtérbe kerültek a szintetizátorok, de aki azt várta, hogy a Horrors elkommerszesedik, az tévedett - a disszonáns hangzás továbbra sem faragott szupersztárt belőlük. Az album viszont - nem kis meglepetésre - első lett az NME év végi listáján, ami azért mindig megemeli az adott együttes/előadó ázsióját. És ilyenkor mindig nehéz elkészíteni a folytatást: a Klaxons és az MGMT (hogy csak két példát említsünk a közelmúltból) nem is vette sikerrel az akadályt, a Horrors viszont simán átviszi a magasra helyezett lécet.

A Skyingnak már nincs külső producere - állítólag maga Barrow beszélte rá a már némileg kevésbé kócos ötöst, hogy készítsék el saját maguk a lemezt. Hogy mennyire igaza volt, azt jól mutatja, hogy Farris Badwan és társai az Endless Blue-ban és a Wild Eyedban pont oda raknak fúvós hangszereket, ahova kell. A hangzás tovább tisztult; ha a Strange House után hallgatnánk meg a Skyingot, talán észre se vennénk, hogy ugyanaz a zenekar szól, annyira messze jutottak az egykori gothok. A posztpunk azért továbbra is hangsúlyosan jelen van, és jön vele a new wave, konkrétan a korai Simple Minds az editorsös Tom Smith énekmanírjaival előadott You Saidben és az első maxinak választott Still Life-ban. Van itt még shoegaze a Spiritualized vagy még inkább elődzenekara, a Spacemen 3 irányából (Changing The Rain), elszállós Echo & The Bunnymen-utalás (Dive In), ősriffel ellátott Suede-zúzás (Monica Gems), radioheades utánérzés (Oceans Burning), a 8 és fél perces, többtételes Moving Further Away-ből pedig - ami ennek a lemeznek a Sea Within A Sea-je - még a Chemical Brothers is előhömpölyög. Természetesen ez sem teszi kommerszebbé a lemezt és a zenekart, csak jobbá, a Horrors stílusváltásai pedig egyre jobban hasonlítanak az Arctic Monkeys pálfordulásaira - a különbség csak annyi, hogy még egylemeznyi hátrányban vannak.

XL/Neon Music, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.