Lemez - Éles váltás - The Horrors: Skying

Zene

Amikor a Southendből induló The Horrors 2007-ben piacra dobta a Psychotic Sounds For Freaks And Weirdos alcímmel ellátott első albumát, a Strange House-t, talán még ők maguk sem gondolták, hogy pár éven belül igenis fejlődőképes, nemcsak a gothokat érdeklő, újságíró- és rajongókedvenc zenekarrá válnak. Torzonborz frizuráikkal és darkos imázsukkal úgy festettek, mintha az Addams család beszállt volna a Siouxsie & The Bansheesbe, akiktől zeneileg nem is álltak távol, és ehhez jött még a Bauhaus, a Joy Division és a korai The Cure, no meg egy-két punkosabb beütés: a Birthday Party, a Cramps és a dalcímihletet (Sheena Is A Parasite) is nyújtó Ramones. Néhány színpadi balhé és viszonylagos (el)ismertség után a 2009-es Primary Colours már jóval érettebb hangvételt árasztott, ami a portisheades Geoff Barrow produceri munkájának is köszönhető volt.
A dalokból eltűnt a goth, sokkal több lett viszont a posztpunk, és némileg előtérbe kerültek a szintetizátorok, de aki azt várta, hogy a Horrors elkommerszesedik, az tévedett - a disszonáns hangzás továbbra sem faragott szupersztárt belőlük. Az album viszont - nem kis meglepetésre - első lett az NME év végi listáján, ami azért mindig megemeli az adott együttes/előadó ázsióját. És ilyenkor mindig nehéz elkészíteni a folytatást: a Klaxons és az MGMT (hogy csak két példát említsünk a közelmúltból) nem is vette sikerrel az akadályt, a Horrors viszont simán átviszi a magasra helyezett lécet.

A Skyingnak már nincs külső producere - állítólag maga Barrow beszélte rá a már némileg kevésbé kócos ötöst, hogy készítsék el saját maguk a lemezt. Hogy mennyire igaza volt, azt jól mutatja, hogy Farris Badwan és társai az Endless Blue-ban és a Wild Eyedban pont oda raknak fúvós hangszereket, ahova kell. A hangzás tovább tisztult; ha a Strange House után hallgatnánk meg a Skyingot, talán észre se vennénk, hogy ugyanaz a zenekar szól, annyira messze jutottak az egykori gothok. A posztpunk azért továbbra is hangsúlyosan jelen van, és jön vele a new wave, konkrétan a korai Simple Minds az editorsös Tom Smith énekmanírjaival előadott You Saidben és az első maxinak választott Still Life-ban. Van itt még shoegaze a Spiritualized vagy még inkább elődzenekara, a Spacemen 3 irányából (Changing The Rain), elszállós Echo & The Bunnymen-utalás (Dive In), ősriffel ellátott Suede-zúzás (Monica Gems), radioheades utánérzés (Oceans Burning), a 8 és fél perces, többtételes Moving Further Away-ből pedig - ami ennek a lemeznek a Sea Within A Sea-je - még a Chemical Brothers is előhömpölyög. Természetesen ez sem teszi kommerszebbé a lemezt és a zenekart, csak jobbá, a Horrors stílusváltásai pedig egyre jobban hasonlítanak az Arctic Monkeys pálfordulásaira - a különbség csak annyi, hogy még egylemeznyi hátrányban vannak.

XL/Neon Music, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.