Lemez - Éles váltás - The Horrors: Skying

Zene

Amikor a Southendből induló The Horrors 2007-ben piacra dobta a Psychotic Sounds For Freaks And Weirdos alcímmel ellátott első albumát, a Strange House-t, talán még ők maguk sem gondolták, hogy pár éven belül igenis fejlődőképes, nemcsak a gothokat érdeklő, újságíró- és rajongókedvenc zenekarrá válnak. Torzonborz frizuráikkal és darkos imázsukkal úgy festettek, mintha az Addams család beszállt volna a Siouxsie & The Bansheesbe, akiktől zeneileg nem is álltak távol, és ehhez jött még a Bauhaus, a Joy Division és a korai The Cure, no meg egy-két punkosabb beütés: a Birthday Party, a Cramps és a dalcímihletet (Sheena Is A Parasite) is nyújtó Ramones. Néhány színpadi balhé és viszonylagos (el)ismertség után a 2009-es Primary Colours már jóval érettebb hangvételt árasztott, ami a portisheades Geoff Barrow produceri munkájának is köszönhető volt.
A dalokból eltűnt a goth, sokkal több lett viszont a posztpunk, és némileg előtérbe kerültek a szintetizátorok, de aki azt várta, hogy a Horrors elkommerszesedik, az tévedett - a disszonáns hangzás továbbra sem faragott szupersztárt belőlük. Az album viszont - nem kis meglepetésre - első lett az NME év végi listáján, ami azért mindig megemeli az adott együttes/előadó ázsióját. És ilyenkor mindig nehéz elkészíteni a folytatást: a Klaxons és az MGMT (hogy csak két példát említsünk a közelmúltból) nem is vette sikerrel az akadályt, a Horrors viszont simán átviszi a magasra helyezett lécet.

A Skyingnak már nincs külső producere - állítólag maga Barrow beszélte rá a már némileg kevésbé kócos ötöst, hogy készítsék el saját maguk a lemezt. Hogy mennyire igaza volt, azt jól mutatja, hogy Farris Badwan és társai az Endless Blue-ban és a Wild Eyedban pont oda raknak fúvós hangszereket, ahova kell. A hangzás tovább tisztult; ha a Strange House után hallgatnánk meg a Skyingot, talán észre se vennénk, hogy ugyanaz a zenekar szól, annyira messze jutottak az egykori gothok. A posztpunk azért továbbra is hangsúlyosan jelen van, és jön vele a new wave, konkrétan a korai Simple Minds az editorsös Tom Smith énekmanírjaival előadott You Saidben és az első maxinak választott Still Life-ban. Van itt még shoegaze a Spiritualized vagy még inkább elődzenekara, a Spacemen 3 irányából (Changing The Rain), elszállós Echo & The Bunnymen-utalás (Dive In), ősriffel ellátott Suede-zúzás (Monica Gems), radioheades utánérzés (Oceans Burning), a 8 és fél perces, többtételes Moving Further Away-ből pedig - ami ennek a lemeznek a Sea Within A Sea-je - még a Chemical Brothers is előhömpölyög. Természetesen ez sem teszi kommerszebbé a lemezt és a zenekart, csak jobbá, a Horrors stílusváltásai pedig egyre jobban hasonlítanak az Arctic Monkeys pálfordulásaira - a különbség csak annyi, hogy még egylemeznyi hátrányban vannak.

XL/Neon Music, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.