lemez - ESCLIN SYNDO: SLEEPING TRAVELER

  • - minek -
  • 2009. március 26.

Zene

A már hat éve létező, s 2006-ban újraformázott társulat produkciója jó érzékkel vegyíti az elektronikus hangzást és a majdnem hagyományos, "rockos" megszólalást - ám a dalokat valósággal uralja Berger Dalma változatos regisztereken megszólaló orgánuma. A Sleeping Traveler, amely a korai demók után a társulat első hivatalos albuma, nagy ívű kísérlet egy új, a maga nevében párját ritkító hangzás megformálására - s el kell ismernünk, valóban sikerült egy csak rájuk jellemző, félreismerhetetlen formanyelvet és megszólalási módot kialakítani.
A már hat éve létezõ, s 2006-ban újraformázott társulat produkciója jó érzékkel vegyíti az elektronikus hangzást és a majdnem hagyományos, "rockos" megszólalást - ám a dalokat valósággal uralja Berger Dalma változatos regisztereken megszólaló orgánuma. A Sleeping Traveler, amely a korai demók után a társulat elsõ hivatalos albuma, nagy ívû kísérlet egy új, a maga nevében párját ritkító hangzás megformálására - s el kell ismernünk, valóban sikerült egy csak rájuk jellemzõ, félreismerhetetlen formanyelvet és megszólalási módot kialakítani. A zenekarról szólván - néha öndefiníciós jelleggel is - gyakorta emlegetik a "triphop", a "posztpunk", esetleg az "indusztriális metál" mûfaji kategóriákat, amibõl annyi bizonyára igaz, hogy az ES-re is hatottak a kilencvenes évek érzelmes vokált kattogós elektronikával és néha síró vagy zúzós gitárokkal vegyítõ hibrid zenéi (Portishead, Massive Attack, Tricky és társaik) meg a nyolcvanas-kilencvenes évek posztpunk/new wave gitár- és szintipop zenekarai. De mindez csak a nyersanyag, a produkció tudatosan asszimilálja a hatásokat, s az alkotói folyamatot pontosan követi a lemez szerkezete is. A szándékoltan rideg, futurista felütést (melyet külön nyomasztóvá tesz a boszorkányvokál és a démoni sikítások) az album közepének dark-pop allúziói, s kvázi folkos, csaknem chill out hangulatok követik. A fináléban (Halfway To Recognition) elõtûnik Dalma hangjának eredendõen megkapó, csilingelõ vidámsága - meglepõ befejezés, egyben egy ígéretes, ha nem is tökéletes nyitány lezárása: ha tetszik, a hallgató szinte már várja is a folytatást.

CLS, 2009

****

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.