lemez - EXTRAWELT: SCHÖNE NEUE EXTRAWELT

  • - minek -
  • 2008. november 27.

Zene

Arne Schaffhausen és Wayan Raabe, a két hamburgi stúdiófenomén ismeretsége nem éppen új keletű: jó évtizedes együttműködésük előbb Sprallianz néven indult, majd felvették az alkalmanként ma is használt Midi Miliz titulust. 2005 óta Extraweltként hódítják meg a rafinált elektronikus tánczenék őszinte szerelmeseinek szívét - jól kifundált maxislágereikkel (Soopertrack/Zu Fuss, Doch Doch, Titelheld) számos fejet és fület csavartak el, szellemes remixeik és élő fellépéseik (többek között Budapesten is!) csak fokozták a velük kapcsolatos várakozásokat.
Arne Schaffhausen és Wayan Raabe, a két hamburgi stúdiófenomén ismeretsége nem éppen új keletû: jó évtizedes együttmûködésük elõbb Sprallianz néven indult, majd felvették az alkalmanként ma is használt Midi Miliz titulust. 2005 óta Extraweltként hódítják meg a rafinált elektronikus tánczenék õszinte szerelmeseinek szívét - jól kifundált maxislágereikkel (Soopertrack/Zu Fuss, Doch Doch, Titelheld) számos fejet és fület csavartak el, szellemes remixeik és élõ fellépéseik (többek között Budapesten is!) csak fokozták a velük kapcsolatos várakozásokat. Már csak egy igazi elsõ albumra volt szükségük, s ezt jó kétéves munkával sikerült is összehozni - az anyag ismeretében úgy hisszük, megérte a türelmet (részünkrõl) és a fáradságot (az õ oldalukról). Írtak kéttucatnyi számot, majd megfelezték õket: az alkotók ennyivel is képesek megmutatni, mi hatott rájuk az utóbbi másfél évtized zenéibõl, s azt is, hogyan értelmezik át, szövik újra a már megélt mintákat és hatáselemeket. Minimalista tech-house textúrákba helyenként határozottabb, markánsabb elektro-, techno- és trance-elemek ékelõdnek, futurisztikus melódiák és szigorú 4/4-es ütemek fonódnak össze - a gépi ritmusok furcsa melankóliája és a markánsan kirajzolódó, képzeletbéli látképek óhatatlanul megérintenek. Egymást váltják szinte túlvilágian melodikus darabok, majdnem ambient szerzemények és expresszívebb technoszámok (Must Attack), s idõvel azon vesszük észre magunkat, hogy a sok kattogásból és csilingelésbõl kinõtt valami szabálytalan, alig megfogható szépség. Technónak még techno, de lelke az van neki.

Cocoon/Deep Distribution, 2008

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.