lemez - FINAL SONG #01

  • - minek -
  • 2009. április 30.

Zene

Feltették már maguknak azt az elsőre morbidnak tűnő kérdést, mit is szeretnének hallani halálos ágyukon, s hogy mi szóljon majd a búcsúztató alatt. Nos, a Get Physical kiadó pont ezzel fordult neves elektronikus zenekészítőkhöz, dj-khez - s csodák csodája, jó néhányan válaszoltak is, sőt ahhoz is hozzájárultak, hogy utolsó kívánságaikat csokorba gyűjtve kiadják.
Feltették már maguknak azt az elsõre morbidnak tûnõ kérdést, mit is szeretnének hallani halálos ágyukon, s hogy mi szóljon majd a búcsúztató alatt. Nos, a Get Physical kiadó pont ezzel fordult neves elektronikus zenekészítõkhöz, dj-khez - s csodák csodája, jó néhányan válaszoltak is, sõt ahhoz is hozzájárultak, hogy utolsó kívánságaikat csokorba gyûjtve kiadják. Megérte: az így összeállt gyûjtemény az utóbbi év egyik legjobb és legszórakoztatóbb kompilációs lemeze lett - s még azt sem mondhatnánk, hogy a hallgatót oly sokszor megcsapná az elkerülhetetlen elmúlás gondolata. Ráadásul a halottasházi zenék családja igen sokszínû: a nyitánytól (Erik Satie: 1. Gymnopédie a kiadó-libling dj T óhajára) a zárásig (Brian Eno: En Ending - a Coldcut rendelésére) a lehetõ legkülönfélébb, de egyaránt jó muzsikák hallhatók, s még arra is van alkalmunk, hogy eltûnõdjünk, miért is választotta dj Hell a Stranglers Golden Brownját, Ewan Pearson pedig Peggy Lee elementáris popballadáját (Is That All There Is?) - óh, és jót derülhetünk azon is, hogy Chloé, a francia hauzerhölgy éppen saját, amúgy finoman megmunkált, korai ambient szerzeményére szeretne átlibbenni az árnyékvilágba. Technótemetést viszonylag kevesen rendeltek: Richie Hawtin persze behúzta a tech/house történelem egyik örök klasszikusát (Link: Amenity), Kevin Saunderson pedig érezhetõen még a new wave/korai elektro/diszkó korszakban szocializálódott, ennek köszönhetõen kapjuk Cerrone Supernature-jét.

S még Radiohead-, Rob Gallagher-, Beach Boys-, Photek- és Pharoah Sanders-szerzemények: soha rosszabb temetési partit - lehetõleg addig élvezzük, amíg élünk!

Get Physical/Neon Music, 2009

*****

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.