lemez - FINAL SONG #01

  • - minek -
  • 2009. április 30.

Zene

Feltették már maguknak azt az elsőre morbidnak tűnő kérdést, mit is szeretnének hallani halálos ágyukon, s hogy mi szóljon majd a búcsúztató alatt. Nos, a Get Physical kiadó pont ezzel fordult neves elektronikus zenekészítőkhöz, dj-khez - s csodák csodája, jó néhányan válaszoltak is, sőt ahhoz is hozzájárultak, hogy utolsó kívánságaikat csokorba gyűjtve kiadják.
Feltették már maguknak azt az elsõre morbidnak tûnõ kérdést, mit is szeretnének hallani halálos ágyukon, s hogy mi szóljon majd a búcsúztató alatt. Nos, a Get Physical kiadó pont ezzel fordult neves elektronikus zenekészítõkhöz, dj-khez - s csodák csodája, jó néhányan válaszoltak is, sõt ahhoz is hozzájárultak, hogy utolsó kívánságaikat csokorba gyûjtve kiadják. Megérte: az így összeállt gyûjtemény az utóbbi év egyik legjobb és legszórakoztatóbb kompilációs lemeze lett - s még azt sem mondhatnánk, hogy a hallgatót oly sokszor megcsapná az elkerülhetetlen elmúlás gondolata. Ráadásul a halottasházi zenék családja igen sokszínû: a nyitánytól (Erik Satie: 1. Gymnopédie a kiadó-libling dj T óhajára) a zárásig (Brian Eno: En Ending - a Coldcut rendelésére) a lehetõ legkülönfélébb, de egyaránt jó muzsikák hallhatók, s még arra is van alkalmunk, hogy eltûnõdjünk, miért is választotta dj Hell a Stranglers Golden Brownját, Ewan Pearson pedig Peggy Lee elementáris popballadáját (Is That All There Is?) - óh, és jót derülhetünk azon is, hogy Chloé, a francia hauzerhölgy éppen saját, amúgy finoman megmunkált, korai ambient szerzeményére szeretne átlibbenni az árnyékvilágba. Technótemetést viszonylag kevesen rendeltek: Richie Hawtin persze behúzta a tech/house történelem egyik örök klasszikusát (Link: Amenity), Kevin Saunderson pedig érezhetõen még a new wave/korai elektro/diszkó korszakban szocializálódott, ennek köszönhetõen kapjuk Cerrone Supernature-jét.

S még Radiohead-, Rob Gallagher-, Beach Boys-, Photek- és Pharoah Sanders-szerzemények: soha rosszabb temetési partit - lehetõleg addig élvezzük, amíg élünk!

Get Physical/Neon Music, 2009

*****

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.