lemez - FINAL SONG #01

  • - minek -
  • 2009. április 30.

Zene

Feltették már maguknak azt az elsőre morbidnak tűnő kérdést, mit is szeretnének hallani halálos ágyukon, s hogy mi szóljon majd a búcsúztató alatt. Nos, a Get Physical kiadó pont ezzel fordult neves elektronikus zenekészítőkhöz, dj-khez - s csodák csodája, jó néhányan válaszoltak is, sőt ahhoz is hozzájárultak, hogy utolsó kívánságaikat csokorba gyűjtve kiadják.
Feltették már maguknak azt az elsõre morbidnak tûnõ kérdést, mit is szeretnének hallani halálos ágyukon, s hogy mi szóljon majd a búcsúztató alatt. Nos, a Get Physical kiadó pont ezzel fordult neves elektronikus zenekészítõkhöz, dj-khez - s csodák csodája, jó néhányan válaszoltak is, sõt ahhoz is hozzájárultak, hogy utolsó kívánságaikat csokorba gyûjtve kiadják. Megérte: az így összeállt gyûjtemény az utóbbi év egyik legjobb és legszórakoztatóbb kompilációs lemeze lett - s még azt sem mondhatnánk, hogy a hallgatót oly sokszor megcsapná az elkerülhetetlen elmúlás gondolata. Ráadásul a halottasházi zenék családja igen sokszínû: a nyitánytól (Erik Satie: 1. Gymnopédie a kiadó-libling dj T óhajára) a zárásig (Brian Eno: En Ending - a Coldcut rendelésére) a lehetõ legkülönfélébb, de egyaránt jó muzsikák hallhatók, s még arra is van alkalmunk, hogy eltûnõdjünk, miért is választotta dj Hell a Stranglers Golden Brownját, Ewan Pearson pedig Peggy Lee elementáris popballadáját (Is That All There Is?) - óh, és jót derülhetünk azon is, hogy Chloé, a francia hauzerhölgy éppen saját, amúgy finoman megmunkált, korai ambient szerzeményére szeretne átlibbenni az árnyékvilágba. Technótemetést viszonylag kevesen rendeltek: Richie Hawtin persze behúzta a tech/house történelem egyik örök klasszikusát (Link: Amenity), Kevin Saunderson pedig érezhetõen még a new wave/korai elektro/diszkó korszakban szocializálódott, ennek köszönhetõen kapjuk Cerrone Supernature-jét.

S még Radiohead-, Rob Gallagher-, Beach Boys-, Photek- és Pharoah Sanders-szerzemények: soha rosszabb temetési partit - lehetõleg addig élvezzük, amíg élünk!

Get Physical/Neon Music, 2009

*****

Figyelmébe ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”