lemez - FINAL SONG #01

  • - minek -
  • 2009. április 30.

Zene

Feltették már maguknak azt az elsőre morbidnak tűnő kérdést, mit is szeretnének hallani halálos ágyukon, s hogy mi szóljon majd a búcsúztató alatt. Nos, a Get Physical kiadó pont ezzel fordult neves elektronikus zenekészítőkhöz, dj-khez - s csodák csodája, jó néhányan válaszoltak is, sőt ahhoz is hozzájárultak, hogy utolsó kívánságaikat csokorba gyűjtve kiadják.
Feltették már maguknak azt az elsõre morbidnak tûnõ kérdést, mit is szeretnének hallani halálos ágyukon, s hogy mi szóljon majd a búcsúztató alatt. Nos, a Get Physical kiadó pont ezzel fordult neves elektronikus zenekészítõkhöz, dj-khez - s csodák csodája, jó néhányan válaszoltak is, sõt ahhoz is hozzájárultak, hogy utolsó kívánságaikat csokorba gyûjtve kiadják. Megérte: az így összeállt gyûjtemény az utóbbi év egyik legjobb és legszórakoztatóbb kompilációs lemeze lett - s még azt sem mondhatnánk, hogy a hallgatót oly sokszor megcsapná az elkerülhetetlen elmúlás gondolata. Ráadásul a halottasházi zenék családja igen sokszínû: a nyitánytól (Erik Satie: 1. Gymnopédie a kiadó-libling dj T óhajára) a zárásig (Brian Eno: En Ending - a Coldcut rendelésére) a lehetõ legkülönfélébb, de egyaránt jó muzsikák hallhatók, s még arra is van alkalmunk, hogy eltûnõdjünk, miért is választotta dj Hell a Stranglers Golden Brownját, Ewan Pearson pedig Peggy Lee elementáris popballadáját (Is That All There Is?) - óh, és jót derülhetünk azon is, hogy Chloé, a francia hauzerhölgy éppen saját, amúgy finoman megmunkált, korai ambient szerzeményére szeretne átlibbenni az árnyékvilágba. Technótemetést viszonylag kevesen rendeltek: Richie Hawtin persze behúzta a tech/house történelem egyik örök klasszikusát (Link: Amenity), Kevin Saunderson pedig érezhetõen még a new wave/korai elektro/diszkó korszakban szocializálódott, ennek köszönhetõen kapjuk Cerrone Supernature-jét.

S még Radiohead-, Rob Gallagher-, Beach Boys-, Photek- és Pharoah Sanders-szerzemények: soha rosszabb temetési partit - lehetõleg addig élvezzük, amíg élünk!

Get Physical/Neon Music, 2009

*****

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.