lemez - F*>K Dance, Let's Art - Sounds From a New American Underground

  • - minek -
  • 2010. december 2.

Zene

A !K7 kiadó legújabb zenés gyűjteménye remekül illusztrálja, hogy kell kinéznie és megszólalnia egy izgalmas kompilációnak. A kissé elkoptatott címre is rácáfolva egy meglepően friss, ezzel együtt módfelett szórakoztató nótacsokrot sikerült öszszeállítani - túlnyomórészt keleti parti, friss és még jórészt ismeretlen előadók az utóbbi egy évből származó, néha egyenesen vadonatúj szerzeményeiből.
A !K7 kiadó legújabb zenés gyûjteménye remekül illusztrálja, hogy kell kinéznie és megszólalnia egy izgalmas kompilációnak. A kissé elkoptatott címre is rácáfolva egy meglepõen friss, ezzel együtt módfelett szórakoztató nótacsokrot sikerült öszszeállítani - túlnyomórészt keleti parti, friss és még jórészt ismeretlen elõadók az utóbbi egy évbõl származó, néha egyenesen vadonatúj szerzeményeibõl. Persze van itt két kakukktojás is, ám a My Girlsszel szereplõ Animal Collective vagy az amúgy kanadai Crystal Castles (Crimewave) pontosan arra nyújt példát, hogy az új törekvések idõvel a szélesebb publikum érdeklõdésére is számot tarthatnak.

Álomszerû hangulat, rendhagyó módon alkalmazott elektronika, sejtelmes nõi vokál: már az elsõ, szinte programadó szám (Baghdaddy: Hot Shit - Creep Remix) megadja a kellõ impulzust. A folytatás is gazdag az ízekben és aromákban: jöhet elvarázsolt, poszttriphop hangfestmény (Balam Acab: See Birds), kortalan lo-fi popzene (Small Black: Despicable Dogs), a detroiti hagyományt átértelmezõ érzelmes techno (Slava: Anything) vagy éppen tábortûztõl messze szakadt folktronika (Truman Peyote: Kartwheels) - az ember csak hallgatja, és mosolyog. A végén a Phenomenal Handclap Band és a Memory Tapes egy-egy "alapmûvének" szellemes, már-már tánctérbarát remixét is megkapjuk - mondjuk a Bear In Heaven nem kicsit pszichedelikus elektropopja mellé (s igen: hívhatnak egy elõadót akár oOoOO-nak is...). Újrakezdhetjük, végteleníthetjük, átrakhatjuk random fokozatra - ezt egyszerûen nem lehet megunni.

!K7/Neon Music, 2010

*****

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.