Lemez - Függő játszma - Jane's Addiction: The Great Escape Artist

Zene

Valahol még mindig megvan egy magnófelvételem, ahogy a haverokkal a 90-es évek legelején nézzük az akkor még újdonságnak számító MTV-t, és amolyan Beavis & Butt-Head módra szétröhögjük magunkat a Been Caught Stealing klipjén. Nem sejtettük, hogy a számunkra új zenekar épp akkoriban oszlott fel két zseniális albumot (Nothing's Shocking; Ritual De Lo Habitual) követően, hogy aztán több mint egy évtizeden át ne adjon ki új stúdiólemezt.

 

A 2003-as Strays bombasztikus visszatérés volt, igaz, Eric Avery basszusgitáros nélkül, aki csak 2008-ban csatlakozott ismét Perry Farrellhez, Dave Navarróhoz és Stephen Perkinshez. Tavaly januárban aztán ismét távozott. A többiek első körben az egykori Guns N' Roses- és Velvet Revolver-basszistával, Duff McKagannel próbálták meg helyettesíteni, de Duff szintén lelécelt, mert túl elektronikus volt a számára az új irányvonal. Így előbb a pár éve a pornóbizniszbe is belekóstoló Navarro vette a nyakába a mélygitárt, majd le is tette, mert érkezett a megmentőnek szánt Dave Sitek szuperproducer, a TV On The Radio agytrösztje, és felbasszusozta a számok többségét - hogy aztán ő se maradjon sokáig; a felvételek végül a már a Straysen is bizonyító Chris Chaneyvel fejeződtek be.

Nem tudni, hogy ez a macera volt-e az oka, de a The Great Escape... nem üti meg az első három album szintjét. Nem rossz amúgy, felcsendülnek rajta a megszokott és tényleg modern köntösbe öltöztetett Jane's védjegyek, de valami hiányzik. A toxikus ikerpár, Farrell és Navarro jó formát mutat (és nem csak, mint mindig, fizikailag), de a kémiai kölcsönhatás gyengült, ami talán a követendőnek előírt példák számlájára írható. Posztpunk, goth, Radiohead, Muse, Pink Floyd: ezek voltak a hozzávalók, és nagyjából fel is lehet fedezni őket. A goth a nyitó Underground intrójában, a Floyd a pszichedelikus Twisted Talesben, a Radiohead pedig a Splash A Little Water On Itben sejlik fel, hol több, hol kevesebb értelemmel. A még Duffal írt három dal a Broken People-t leszámítva nem túl izgalmas, és az első maxinak választott, fenyegető hangvételű End To The Lies sem rengeti meg a világot. Úgyhogy aki most szeretne megismerkedni a Jane's Addictionnel, előbb az első három album valamelyikéhez nyúljon.

Capitol/EMI, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.