Lemez - Függő játszma - Jane's Addiction: The Great Escape Artist

Zene

Valahol még mindig megvan egy magnófelvételem, ahogy a haverokkal a 90-es évek legelején nézzük az akkor még újdonságnak számító MTV-t, és amolyan Beavis & Butt-Head módra szétröhögjük magunkat a Been Caught Stealing klipjén. Nem sejtettük, hogy a számunkra új zenekar épp akkoriban oszlott fel két zseniális albumot (Nothing's Shocking; Ritual De Lo Habitual) követően, hogy aztán több mint egy évtizeden át ne adjon ki új stúdiólemezt.

 

A 2003-as Strays bombasztikus visszatérés volt, igaz, Eric Avery basszusgitáros nélkül, aki csak 2008-ban csatlakozott ismét Perry Farrellhez, Dave Navarróhoz és Stephen Perkinshez. Tavaly januárban aztán ismét távozott. A többiek első körben az egykori Guns N' Roses- és Velvet Revolver-basszistával, Duff McKagannel próbálták meg helyettesíteni, de Duff szintén lelécelt, mert túl elektronikus volt a számára az új irányvonal. Így előbb a pár éve a pornóbizniszbe is belekóstoló Navarro vette a nyakába a mélygitárt, majd le is tette, mert érkezett a megmentőnek szánt Dave Sitek szuperproducer, a TV On The Radio agytrösztje, és felbasszusozta a számok többségét - hogy aztán ő se maradjon sokáig; a felvételek végül a már a Straysen is bizonyító Chris Chaneyvel fejeződtek be.

Nem tudni, hogy ez a macera volt-e az oka, de a The Great Escape... nem üti meg az első három album szintjét. Nem rossz amúgy, felcsendülnek rajta a megszokott és tényleg modern köntösbe öltöztetett Jane's védjegyek, de valami hiányzik. A toxikus ikerpár, Farrell és Navarro jó formát mutat (és nem csak, mint mindig, fizikailag), de a kémiai kölcsönhatás gyengült, ami talán a követendőnek előírt példák számlájára írható. Posztpunk, goth, Radiohead, Muse, Pink Floyd: ezek voltak a hozzávalók, és nagyjából fel is lehet fedezni őket. A goth a nyitó Underground intrójában, a Floyd a pszichedelikus Twisted Talesben, a Radiohead pedig a Splash A Little Water On Itben sejlik fel, hol több, hol kevesebb értelemmel. A még Duffal írt három dal a Broken People-t leszámítva nem túl izgalmas, és az első maxinak választott, fenyegető hangvételű End To The Lies sem rengeti meg a világot. Úgyhogy aki most szeretne megismerkedni a Jane's Addictionnel, előbb az első három album valamelyikéhez nyúljon.

Capitol/EMI, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.