Lemez - Hideg szerelem - !!!: Strange Weather, Isn't It?

  • - minek -
  • 2010. szeptember 23.

Zene

Az emberben jogos gyanút ébresztenek azon formációk, melyeknek már a neve is olyan furcsa, hogy külön kiejtési tanácsadót kell mellékelni hozzá. Ráadásul a !!! esetében mintegy kötelező kör a megoldási javaslatok elővezetése:

Az emberben jogos gyanút ébresztenek azon formációk, melyeknek már a neve is olyan furcsa, hogy külön kiejtési tanácsadót kell mellékelni hozzá. Ráadásul a !!! esetében mintegy kötelező kör a megoldási javaslatok elővezetése: a zenekar - túlságosan liberálisnak tűnő - értelmezése szerint tetszőleges egy szótagú kifejezés háromszori ismétlése is megteszi, de a kanonikus értelmezés csak azért is a csk-csk-csk (na jó, magyarul legyen: csak-csak-csak) felfejtést kínálja. Pedig amúgy egy kedves, még a kilencvenes évek közepe táján alakult kaliforniai zenekarral van dolgunk, amely tiszteletreméltó kitartással gyakorolta az egymással egy csodás történelmi pillanatban összeérő posztpunk és new wave/diszkó hagyomány egyidejű felelevenítését - aztán hamarosan a trendek is utolérték őket. Mindehhez mondjuk nem társult különösebb szorgalom: 2000-től kezdődően mostanáig mindössze négy albumot bírtak kiadni, s terjedelmi szempontból nézve a legfrissebbel sem erőltették meg magukat, bár a végeredmény legalább jó tömény lett.

A többszöri tagváltáson átesett, alapesetben öttagú (koncertszínpadon oktetté bővülő) zenekar a jól megfontolt eklektika megszállottja. Alapos precizitással hegesztenek össze funkygrúvokat, majdnem klasszikus diszkó-, illetve néha már kifejezetten house-ütemeket, Tyler Pope emblematikus, számtalan más formációba kikölcsönzött basszusgitárjátékát, elektronikus vartyogást és valószínűtlen, néha kifejezetten túlviláginak tűnő gitárhangzást. Mindehhez jön az énekes, Nic Offer elsőre tán jellegtelennek tűnő, de a megfelelő pillanatokban hangsúlyosan megszólaló vokálja. A nyitószám, az élő funk-break AM/FM után a Most Certain Sure-ban már vissza is találnak a hideg, pszichedelikus diszkóhoz - s a későbbiekben is fenntartják az érzékeny, számok közötti, sőt számokon belüli egyensúlyt a forró ritmusok és a "kúlságos" hangszeres és elektronikus körítés között. Azt még megjegyeznénk, hogy számcím-adásban különösen király az amúgy tartalmi gazdagságra nem kifejezetten törekvő !!!. A Jamie, My Intentions Are Bass szinte már jobb, mint maga a kissé félbehagyottnak tűnő (viszont kiváló funkos gitártémával tüntető) szám, az Even Judas Gave Jesus A Kiss viszont hibátlanul valósítja meg forma és tartalom egységét. A záró, überperkusszív The Hammer pedig talán még e táncorientált formáció maximálisan talp alá való számai közül is kiemelkedik úgy rafinériában, mint célratörésben. Kicsit tán még lehetett volna dolgozni az új albumon, de a végső benyomás alapján megérdemlik a piros pontot.

Warp/Neon Music, 2010

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.