lemez - JONATHAN RICHMAN: O MOON, QUEEN OF NIGHT ON EARTH

  • - nvg -
  • 2011. március 10.

Zene

Jonathan Richmanmég él? Már lassan negyven éve, hogy elkészült aThe Modern Loverselső, öncímű lemeze, s olybá tűnik, mintha a masszív kultstátuszt élvező - s a punk előtörténetében fölötte fontos - zenekar feloszlása után a nazális hangú bandavezér kiugrott volna a zenehistóriából. Pedig papíronRichman csupán szólóra váltott, és sutba dobta a Velvet Undergroundtól megörökölt nihilista esztétikát -mindmáig pedig szakajtónyi korongot dalolt tele kamaszos gondjaival és infantilis vidámsággal.
Jonathan Richmanmég él? Már lassan negyven éve, hogy elkészült aThe Modern Loverselsõ, öncímû lemeze, s olybá tûnik, mintha a masszív kultstátuszt élvezõ - s a punk elõtörténetében fölötte fontos - zenekar feloszlása után a nazális hangú bandavezér kiugrott volna a zenehistóriából. Pedig papíronRichman csupán szólóra váltott, és sutba dobta a Velvet Undergroundtól megörökölt nihilista esztétikát -mindmáig pedig szakajtónyi korongot dalolt tele kamaszos gondjaival és infantilis vidámsággal. Ám a csörömpölõ körítés nélkül jócskan megkopott a báj, a kedvesen banális számok pedig gyakran csak gyermetegnek tûnnek - hogy a latinos hangulatokról már ne is beszéljünk.Az I'm Straight és a Girlfriend lenyûgözõ lúzerhimnuszainak magasságait már csupán fényévnyi távolból idézi a deresedõ trubadúr.

Persze ettõl még a szólók java korántsem vacak, s az O Moon, Queen OfNight On Earthis kellemes hallgatnivaló - kivált akkor, ha otthonosan mozgunk ennek a kedves bohócnak a szûkös világában.Richman újfent régi témái köré költött néhány könnyû dalocskát: akad ismét egy városnóta (Winter Afternoon By B.U. In Boston), bájos nonszensz (These Bodies That Came To Cavort), segy francia nyelvû kûr (Sa Voix M'atisse) is, a csúcspontot pedig a My Affected Accent jelenti, amelyben a hatvan körüli dalszerzõ bocsánatot kér azért, hogy a középsuliban idétlenül affektált. Richmannek jól áll a kor, intim dalai fátyolos, törékeny hangon szólnak, s olykor a vénülõk félelmei színezik õket meglepõen sötétre. Csendes, gyöngéd lemez ez; van benne bõséggel szeretnivaló.

Vapor, 2010

****

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.