lemez - JONATHAN RICHMAN: O MOON, QUEEN OF NIGHT ON EARTH

  • - nvg -
  • 2011. március 10.

Zene

Jonathan Richmanmég él? Már lassan negyven éve, hogy elkészült aThe Modern Loverselső, öncímű lemeze, s olybá tűnik, mintha a masszív kultstátuszt élvező - s a punk előtörténetében fölötte fontos - zenekar feloszlása után a nazális hangú bandavezér kiugrott volna a zenehistóriából. Pedig papíronRichman csupán szólóra váltott, és sutba dobta a Velvet Undergroundtól megörökölt nihilista esztétikát -mindmáig pedig szakajtónyi korongot dalolt tele kamaszos gondjaival és infantilis vidámsággal.
Jonathan Richmanmég él? Már lassan negyven éve, hogy elkészült aThe Modern Loverselsõ, öncímû lemeze, s olybá tûnik, mintha a masszív kultstátuszt élvezõ - s a punk elõtörténetében fölötte fontos - zenekar feloszlása után a nazális hangú bandavezér kiugrott volna a zenehistóriából. Pedig papíronRichman csupán szólóra váltott, és sutba dobta a Velvet Undergroundtól megörökölt nihilista esztétikát -mindmáig pedig szakajtónyi korongot dalolt tele kamaszos gondjaival és infantilis vidámsággal. Ám a csörömpölõ körítés nélkül jócskan megkopott a báj, a kedvesen banális számok pedig gyakran csak gyermetegnek tûnnek - hogy a latinos hangulatokról már ne is beszéljünk.Az I'm Straight és a Girlfriend lenyûgözõ lúzerhimnuszainak magasságait már csupán fényévnyi távolból idézi a deresedõ trubadúr.

Persze ettõl még a szólók java korántsem vacak, s az O Moon, Queen OfNight On Earthis kellemes hallgatnivaló - kivált akkor, ha otthonosan mozgunk ennek a kedves bohócnak a szûkös világában.Richman újfent régi témái köré költött néhány könnyû dalocskát: akad ismét egy városnóta (Winter Afternoon By B.U. In Boston), bájos nonszensz (These Bodies That Came To Cavort), segy francia nyelvû kûr (Sa Voix M'atisse) is, a csúcspontot pedig a My Affected Accent jelenti, amelyben a hatvan körüli dalszerzõ bocsánatot kér azért, hogy a középsuliban idétlenül affektált. Richmannek jól áll a kor, intim dalai fátyolos, törékeny hangon szólnak, s olykor a vénülõk félelmei színezik õket meglepõen sötétre. Csendes, gyöngéd lemez ez; van benne bõséggel szeretnivaló.

Vapor, 2010

****

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.