Lemez - Kinn, a farmon - The Decemberists: The King Is Dead

Zene

Valami lehet a portlandi levegőben vagy talajban, mert elég sok jó zenész bukkant fel onnan az utóbbi bő másfél évtizedben. Elég csak a Dandy Warholst, a Modest Mouse-t, a Shinst, a Blitzen Trappert vagy a néhai Elliott Smitht említeni - na meg a Decemberistset. A jóllakott óvodás kinézetű Colin Meloy vezette öttagú zenekart sokan az Arcade Fire-höz hasonlítják, ami a kevésbé szokványos hangszerek (tangóharmonika, nagybőgő) miatt némileg megállja a helyét, kanadai kollégáikhoz képest viszont meglehetősen más zenei előképekkel rendelkeznek.

Valami lehet a portlandi levegőben vagy talajban, mert elég sok jó zenész bukkant fel onnan az utóbbi bő másfél évtizedben. Elég csak a Dandy Warholst, a Modest Mouse-t, a Shinst, a Blitzen Trappert vagy a néhai Elliott Smitht említeni - na meg a Decemberistset. A jóllakott óvodás kinézetű Colin Meloy vezette öttagú zenekart sokan az Arcade Fire-höz hasonlítják, ami a kevésbé szokványos hangszerek (tangóharmonika, nagybőgő) miatt némileg megállja a helyét, kanadai kollégáikhoz képest viszont meglehetősen más zenei előképekkel rendelkeznek.

Az új album címe persze megint egy Smith-asszociáció (utalva a klasszikus The Queen Is Deadre), itt azonban véget is érnek az ez irányú párhuzamok, viszont színre lép Neil Young, no és az R.E.M. A Decemberists ezzel némiképp visszautal a korai korszakra, konkrétan az első két albumra (Castaways And Cutouts, 2002; Her Majesty, 2003), amikor még sokkal "amerikaibb" zenét játszottak. Aztán őket is elérte a 2000-es évek közepén divatos elbritesedés - még ha (például a Killersszel szemben) ők nem is a posztpunkhoz nyúltak ihletért. A 2005-ös Picaresque már jóval szélesebb, bombasztikusabb hangzású lett, az egy évre rá kiadott The Crane Wife pedig egy jól sikerült konceptalbum volt, sok izgalmas pillanattal - a tavalyelőtti túlvállalós és szégyenszemre még egy Bon Jovi-nyúlást is tartalmazó The Hazards Of Love már kevésbé. Meloy és társai is tudhatták ezt: az oregoni farmon felvett új lemez már az americana, a bluegrass és az alt-country jegyében fogant.

A megkerülhetetlen Neil Young mellett természetesen felsejlik a kortárs Wilco is, a legnagyobb hatás viszont tényleg az R.E.M., ami nem is csoda, hiszen Peter Buck három dalban is vendégeskedik. A Calamity Song gitártémáját a Disturbance At The Heron House-ból vették kölcsön - mondjuk ebben Buck pont nem gitározik, játszik viszont az Eagles vállalhatóbb dolgait idéző Rise To Me-ben, az első kislemeznek választott Down By The Waterben és az album talán legjobb dalában, a June Hymnben. Igazi amerikai vidéki lemezhez méltóan szinte állandóan szól a szájharmonika, de van itt még countrys hegedű (ami az All Arise-ban kissé idegesítő) és bendzsó is, elektromos gitár viszont annál kevésbé. A váltás jól áll a Decemberistsnek, de tény az is, hogy a Crane Wife színvonalát nem sikerült elérni.

Capitol/EMI, 2011

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."