Lemez - Kinn, a farmon - The Decemberists: The King Is Dead

Zene

Valami lehet a portlandi levegőben vagy talajban, mert elég sok jó zenész bukkant fel onnan az utóbbi bő másfél évtizedben. Elég csak a Dandy Warholst, a Modest Mouse-t, a Shinst, a Blitzen Trappert vagy a néhai Elliott Smitht említeni - na meg a Decemberistset. A jóllakott óvodás kinézetű Colin Meloy vezette öttagú zenekart sokan az Arcade Fire-höz hasonlítják, ami a kevésbé szokványos hangszerek (tangóharmonika, nagybőgő) miatt némileg megállja a helyét, kanadai kollégáikhoz képest viszont meglehetősen más zenei előképekkel rendelkeznek.

Valami lehet a portlandi levegőben vagy talajban, mert elég sok jó zenész bukkant fel onnan az utóbbi bő másfél évtizedben. Elég csak a Dandy Warholst, a Modest Mouse-t, a Shinst, a Blitzen Trappert vagy a néhai Elliott Smitht említeni - na meg a Decemberistset. A jóllakott óvodás kinézetű Colin Meloy vezette öttagú zenekart sokan az Arcade Fire-höz hasonlítják, ami a kevésbé szokványos hangszerek (tangóharmonika, nagybőgő) miatt némileg megállja a helyét, kanadai kollégáikhoz képest viszont meglehetősen más zenei előképekkel rendelkeznek.

Az új album címe persze megint egy Smith-asszociáció (utalva a klasszikus The Queen Is Deadre), itt azonban véget is érnek az ez irányú párhuzamok, viszont színre lép Neil Young, no és az R.E.M. A Decemberists ezzel némiképp visszautal a korai korszakra, konkrétan az első két albumra (Castaways And Cutouts, 2002; Her Majesty, 2003), amikor még sokkal "amerikaibb" zenét játszottak. Aztán őket is elérte a 2000-es évek közepén divatos elbritesedés - még ha (például a Killersszel szemben) ők nem is a posztpunkhoz nyúltak ihletért. A 2005-ös Picaresque már jóval szélesebb, bombasztikusabb hangzású lett, az egy évre rá kiadott The Crane Wife pedig egy jól sikerült konceptalbum volt, sok izgalmas pillanattal - a tavalyelőtti túlvállalós és szégyenszemre még egy Bon Jovi-nyúlást is tartalmazó The Hazards Of Love már kevésbé. Meloy és társai is tudhatták ezt: az oregoni farmon felvett új lemez már az americana, a bluegrass és az alt-country jegyében fogant.

A megkerülhetetlen Neil Young mellett természetesen felsejlik a kortárs Wilco is, a legnagyobb hatás viszont tényleg az R.E.M., ami nem is csoda, hiszen Peter Buck három dalban is vendégeskedik. A Calamity Song gitártémáját a Disturbance At The Heron House-ból vették kölcsön - mondjuk ebben Buck pont nem gitározik, játszik viszont az Eagles vállalhatóbb dolgait idéző Rise To Me-ben, az első kislemeznek választott Down By The Waterben és az album talán legjobb dalában, a June Hymnben. Igazi amerikai vidéki lemezhez méltóan szinte állandóan szól a szájharmonika, de van itt még countrys hegedű (ami az All Arise-ban kissé idegesítő) és bendzsó is, elektromos gitár viszont annál kevésbé. A váltás jól áll a Decemberistsnek, de tény az is, hogy a Crane Wife színvonalát nem sikerült elérni.

Capitol/EMI, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”