Lemez - Következmények nélküli lemez - Oasis: Dig Out Your Soul

  • Kovács Marcell
  • 2008. október 16.

Zene

A lelkünk előbányászására buzdít címével az Oasis új, hetedik albuma. A zenekarra vetítve ez valamiféle megtisztulási törekvést sugall, lelki megújulást, azt a gyökerekig visszaásó és onnan újrakezdő szándékot, amit a régóta futó zenekarok a karrier második szakaszában (leszálló ágában?) szívesen megfogalmaznak magukban, valószínűleg őszinte megújulási vágytól hajtva - meg persze a pár évente rendszeresen érkező lemezeket bágyadt beletörődéssel fogadó publikumot is felrázandó. Kovács Marcell

A lelkünk előbányászására buzdít címével az Oasis új, hetedik albuma. A zenekarra vetítve ez valamiféle megtisztulási törekvést sugall, lelki megújulást, azt a gyökerekig visszaásó és onnan újrakezdő szándékot, amit a régóta futó zenekarok a karrier második szakaszában (leszálló ágában?) szívesen megfogalmaznak magukban, valószínűleg őszinte megújulási vágytól hajtva - meg persze a pár évente rendszeresen érkező lemezeket bágyadt beletörődéssel fogadó publikumot is felrázandó. Az efféle nekibuzdulásnak a gyümölcsei azok a második debütálásnak szánt - sokszor cím nélküli - albumok a pályafutás közepéről-végéről, amik az újrakezdés lendületét ígérik, fiatalos hevületet és temérdek mondandót, de legtöbbször kínos önáltatásnak bizonyulnak, és hangos közutálatnak örvendenek. A Dig Out Your Soul szerencsére se nem kínos, se nem utálatos, de azért tátott szájjal seggre ülni se fog tőle senki.

Először leginkább azzal sikerül meglepnie, hogy mennyire szürke és semmilyen. Sir Noel új megközelítésről beszélt, egy kemény, dögös rocklemezt ígért, grúvokat, sötét pszichedéliát - kábé amit a gombás-fejfás-gombafelhős borítókép is sejtet. Ehhez képest az első számok igen jellegtelenek, a hangzás ugyan valóban masszív, de ez nem újdonság. Talán tényleg több hangszer szól most, de lehet, hogy csak azért, mert nagy igyekezettel keresem őket a mixben. A régebben a kislemezek B oldalain is nagyot villantó Oasis három C oldalas számmal indítja az új lemezét. Érdekes. Szerencsére az első single, a The Shock of the Lightning helyreteszi a dolgokat. Döngölős alap, szállós refrén és kajak kis dobszóló félidőben. Vérbeli nyitó szám, kár, hogy kissé hosszúra nyúlt előtte az intro. A folytatás viszont már rendben van, jön a pszichedélia is szépen, itt egy vonyító orgona, ott egy Pink Floyd-os gitárhang, és megvan a mellotron is. A szünetekben zajok és zörejek. A számokkal sincs gond, a (Get Off Your) High Horse Lady robotcountryja végre beváltja a borult szonikus trip ígéretét, de Andy Bell kegyetlen lábdobhangzásra épülő Led Zep-parafrázisa (The Nature of Reality) is hengerel. Meglepő módon a lemez legjobb dalát sem az öreg Gallagher írta: a Gemtől származó To Be Where There's Life-ban a hangos basszusriff elnyomja a gitárt, a szitárt, de még a dobot is - meseszép.

Összességében nem rossz lemez ez, éppen csak az az elvadultság hiányzik belőle, amivel reklámozzák. Vannak erős pillanatai, nem is kevés, de ha a Dig Out Your Soul az a sötét grúvokkal teli szörnyeteg, aminek híresztelik, akkor én meg a rozmár vagyok.

Warner, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.