lemez - LIFE BEYOND MARS - Bowie Covered

  • - minek -
  • 2008. augusztus 14.

Zene

Aligha egyszerű dolog hozzányúlni egy olyan életműhöz, mint amilyet Bowie ránk hagyott - régóta tudni véljük, mekkora hatást gyakorolt a poptörténet tán legtöbb eposzi jelzővel illetett ikonja kortársaira és a közeli-távoli utódokra. S itt eshet szó zenéről, szövegről, attitűdről, stílusról, Gesammtkunstwerkről - és akkor nem szóltunk az elöl rövid, hátul hosszú mulletről, amely azóta is vissza-visszatérően megszabja a focista-hajviselet térformáit.

Aligha egyszerû dolog hozzányúlni egy olyan életmûhöz, mint amilyet Bowie ránk hagyott - régóta tudni véljük, mekkora hatást gyakorolt a poptörténet tán legtöbb eposzi jelzõvel illetett ikonja kortársaira és a közeli-távoli utódokra. S itt eshet szó zenérõl, szövegrõl, attitûdrõl, stílusról, Gesammtkunstwerkrõl - és akkor nem szóltunk az elöl rövid, hátul hosszú mulletrõl, amely azóta is vissza-visszatérõen megszabja a focista-hajviselet térformáit.

Meglehet, a Rapster Records még némi kockázatot is vállalt az újabb Bowie-feldolgozáslemezzel - habár a korunk legizgalmasabb elektronikus szerzõi/elõadói közül válogatott gárda már papíron is kecsegtetõ. S lássunk csodát, a kísérlet sikerült: túlnyomórészt izgalmas, jól sikerült verziókat találunk a CD-n, s a Bowie-korpusszal való találkozás azt is látni engedi, hol érintkezik az utódok munkássága a jelentõs elõdével. Az Au Revoir Simone nevû bájos indie/szinti poptrió Oh! You Pretty Thingse rögvest meg is adja az alaphangot: itt most szórakozva fogunk tanulni; a feladat nem teszi elfogódottá az újraszabászokat, akik láthatóan szívesen eljátszadoztak a nyersanyaggal. Kelley Polar tényleg varázslatot ûz a Magic Dance alatt, Matthew Dear, Joakim vagy az Emperor Machine több mint megbízhatóan hozza a tõlük elvárhatót, de a személyes kedvenc Susumu Yokota Golden Years-adaptációja, amely egyszerre borult és mégis végtelenül funky. A végére, mintegy ellenpontozásként felkent totális dekonstrukció (The Thing: Life On Mars) sem veszi el lelkesedésünket - sõt, ha tehetjük, okulás gyanánt rögvest elõvesszük az eredetit is.

Rapster/Neon Music, 2008

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.