lemez - LIFE BEYOND MARS - Bowie Covered

  • - minek -
  • 2008. augusztus 14.

Zene

Aligha egyszerű dolog hozzányúlni egy olyan életműhöz, mint amilyet Bowie ránk hagyott - régóta tudni véljük, mekkora hatást gyakorolt a poptörténet tán legtöbb eposzi jelzővel illetett ikonja kortársaira és a közeli-távoli utódokra. S itt eshet szó zenéről, szövegről, attitűdről, stílusról, Gesammtkunstwerkről - és akkor nem szóltunk az elöl rövid, hátul hosszú mulletről, amely azóta is vissza-visszatérően megszabja a focista-hajviselet térformáit.

Aligha egyszerû dolog hozzányúlni egy olyan életmûhöz, mint amilyet Bowie ránk hagyott - régóta tudni véljük, mekkora hatást gyakorolt a poptörténet tán legtöbb eposzi jelzõvel illetett ikonja kortársaira és a közeli-távoli utódokra. S itt eshet szó zenérõl, szövegrõl, attitûdrõl, stílusról, Gesammtkunstwerkrõl - és akkor nem szóltunk az elöl rövid, hátul hosszú mulletrõl, amely azóta is vissza-visszatérõen megszabja a focista-hajviselet térformáit.

Meglehet, a Rapster Records még némi kockázatot is vállalt az újabb Bowie-feldolgozáslemezzel - habár a korunk legizgalmasabb elektronikus szerzõi/elõadói közül válogatott gárda már papíron is kecsegtetõ. S lássunk csodát, a kísérlet sikerült: túlnyomórészt izgalmas, jól sikerült verziókat találunk a CD-n, s a Bowie-korpusszal való találkozás azt is látni engedi, hol érintkezik az utódok munkássága a jelentõs elõdével. Az Au Revoir Simone nevû bájos indie/szinti poptrió Oh! You Pretty Thingse rögvest meg is adja az alaphangot: itt most szórakozva fogunk tanulni; a feladat nem teszi elfogódottá az újraszabászokat, akik láthatóan szívesen eljátszadoztak a nyersanyaggal. Kelley Polar tényleg varázslatot ûz a Magic Dance alatt, Matthew Dear, Joakim vagy az Emperor Machine több mint megbízhatóan hozza a tõlük elvárhatót, de a személyes kedvenc Susumu Yokota Golden Years-adaptációja, amely egyszerre borult és mégis végtelenül funky. A végére, mintegy ellenpontozásként felkent totális dekonstrukció (The Thing: Life On Mars) sem veszi el lelkesedésünket - sõt, ha tehetjük, okulás gyanánt rögvest elõvesszük az eredetit is.

Rapster/Neon Music, 2008

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.