lemez - LIFE BEYOND MARS - Bowie Covered

  • - minek -
  • 2008. augusztus 14.

Zene

Aligha egyszerű dolog hozzányúlni egy olyan életműhöz, mint amilyet Bowie ránk hagyott - régóta tudni véljük, mekkora hatást gyakorolt a poptörténet tán legtöbb eposzi jelzővel illetett ikonja kortársaira és a közeli-távoli utódokra. S itt eshet szó zenéről, szövegről, attitűdről, stílusról, Gesammtkunstwerkről - és akkor nem szóltunk az elöl rövid, hátul hosszú mulletről, amely azóta is vissza-visszatérően megszabja a focista-hajviselet térformáit.

Aligha egyszerû dolog hozzányúlni egy olyan életmûhöz, mint amilyet Bowie ránk hagyott - régóta tudni véljük, mekkora hatást gyakorolt a poptörténet tán legtöbb eposzi jelzõvel illetett ikonja kortársaira és a közeli-távoli utódokra. S itt eshet szó zenérõl, szövegrõl, attitûdrõl, stílusról, Gesammtkunstwerkrõl - és akkor nem szóltunk az elöl rövid, hátul hosszú mulletrõl, amely azóta is vissza-visszatérõen megszabja a focista-hajviselet térformáit.

Meglehet, a Rapster Records még némi kockázatot is vállalt az újabb Bowie-feldolgozáslemezzel - habár a korunk legizgalmasabb elektronikus szerzõi/elõadói közül válogatott gárda már papíron is kecsegtetõ. S lássunk csodát, a kísérlet sikerült: túlnyomórészt izgalmas, jól sikerült verziókat találunk a CD-n, s a Bowie-korpusszal való találkozás azt is látni engedi, hol érintkezik az utódok munkássága a jelentõs elõdével. Az Au Revoir Simone nevû bájos indie/szinti poptrió Oh! You Pretty Thingse rögvest meg is adja az alaphangot: itt most szórakozva fogunk tanulni; a feladat nem teszi elfogódottá az újraszabászokat, akik láthatóan szívesen eljátszadoztak a nyersanyaggal. Kelley Polar tényleg varázslatot ûz a Magic Dance alatt, Matthew Dear, Joakim vagy az Emperor Machine több mint megbízhatóan hozza a tõlük elvárhatót, de a személyes kedvenc Susumu Yokota Golden Years-adaptációja, amely egyszerre borult és mégis végtelenül funky. A végére, mintegy ellenpontozásként felkent totális dekonstrukció (The Thing: Life On Mars) sem veszi el lelkesedésünket - sõt, ha tehetjük, okulás gyanánt rögvest elõvesszük az eredetit is.

Rapster/Neon Music, 2008

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”