lemez - MAGDALENA KOZENÁ: LETTERE AMOROSE

  • - kolozsil -
  • 2011. január 27.

Zene

Magdalena Kozená igen termékeny énekesnő: legalább három lemezt ad ki évente. Ennek eddig maradéktalanul örülhettek a barokk zene rajongói, nem beszélve a cseh klasszika elkötelezettjeiről.
Magdalena Kozená igen termékeny énekesnõ: legalább három lemezt ad ki évente. Ennek eddig maradéktalanul örülhettek a barokk zene rajongói, nem beszélve a cseh klasszika elkötelezettjeirõl.

Kozená legutóbb Andrea Marconnal dolgozott együtt: a jeles velenceivel felvett lemezeinek kompozíciója, koncepciója volt. Marcont és együttesét most egy Private Musicke nevû fiatal csapatra cserélte. Pierre Pitzlék nem játszanak olyan tûzzel, olyan elementárisan, felszabadultan, mint a taljánok, de a lemeznek mégis az egyik legsikerültebb és legemlékezetesebb része Luis de Brice–o instrumentális darabja: vagyis egy olyan szám, melyben nem is kap szót a fõszereplõ. És helyben is vagyunk. E lemez egy kifinomult, hangjával jól bánó, de takarékosnak és kissé unottnak tûnõ énekesnõt mutat. Vannak persze ötletek, melyek elõtt elismeréssel kell adózni. Ilyen többek közt az, hogy a Si dolce é'l tormentót a capella kezdi el, és ilyen a teljes drámává lényegített ária Merulától (Folle é ben chi si crede). És ilyen a másik Merula-dal is. Egy altató, mellyel a kis Jézust altatta Mária, és melyben felködlik a kereszt is. Ez valóban lélegzetelállító: itt, e mûrészletben megmutatkozik Kozená jellemformáló ereje, ahogy a zenekar költõi vénája is. De a Monteverdi-áriát bizony a barokk énekesnek egyáltalán nem mondható Villazón sokkal érzékibben, átéltebben formálta meg. Kozená elõadásában ez az ária legfeljebb, ha szép.

Nemcsak az a baj tehát, hogy Kozená túl sokat vibrál a reneszánsz dalokban, melyektõl a vibrato teljességgel idegen, hanem az is, hogy elõször érezni: a mûvésznõt túl sokat foglalkoztatták. Viszont ennek a lemezének lett a legszebb a borítója; a kísérõfüzet lényegre törõ, a fotósok ügyességének elismeréssel adózhatunk - de a hibátlan smink jelen esetben a fáradt vonásokat igyekszik takarni.

Universal, 2010

***

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.