Lemez - Meghasonlott bikák - Jay-Z-Kanye West: Watch the Throne

  • Kovács Marcell
  • 2011. szeptember 1.

Zene

A bágyadt nyári hónapokon átsegítő kötelező hiphoplemez idén kissé késve érkezett, mintha kivárta volna a kánikulát. A műfaj két legnagyobbika hozta össze, csak úgy soron kívül. Jártak-keltek a világban, felvettek ezt-azt, szinte látom, ahogy a lábukat a medencébe lógatva szórakoznak a rímekkel. Ám a jóléti hiphop e két gigászának közös mókája valahogy nem izgatta fel a nagyérdeműt. Jobb körökben úgy tartják, Jay-Z a fekete lemeze óta csak rombolja a renoméját, Kanye pedig már akkor elásta magát, amikor kiváló producerből közepes rapperré avanzsált. Na, de elég az előítéletekből.

A bágyadt nyári hónapokon átsegítő kötelező hiphoplemez idén kissé késve érkezett, mintha kivárta volna a kánikulát. A műfaj két legnagyobbika hozta össze, csak úgy soron kívül. Jártak-keltek a világban, felvettek ezt-azt, szinte látom, ahogy a lábukat a medencébe lógatva szórakoznak a rímekkel. Ám a jóléti hiphop e két gigászának közös mókája valahogy nem izgatta fel a nagyérdeműt. Jobb körökben úgy tartják, Jay-Z a fekete lemeze óta csak rombolja a renoméját, Kanye pedig már akkor elásta magát, amikor kiváló producerből közepes rapperré avanzsált.

Na, de elég az előítéletekből. A Watch the Throne alaposan rácáfol minden rosszindulatú feltételezésre. A két rapper között igenis működik a kémia. Nem először dolgoznak együtt. Kanye karrierje Hova Blueprintjével indult, és azóta is folyamatos a munkakapcsolat. A megszólalás Kanye tavalyi sikerlemezét idézi, ugyanazt a sűrű és színes, a hiphopban gyökerező, de sokfelé kacsintgató hangzást hozza itt is. A hangulat azonban egészen más. A My Beautiful Dark Twisted Fantasy vad csapongásával szemben a tónus most komor, kiábrándult. Egy régi Phil Manzanera-riff lelassított mintájával indul a műsor, mellbevágóan ijesztő hangulatban. Ez a húzós, vészjósló morgás fémjelzi az egész lemezt. A két rapper nagyjából ugyanannyit szerepel, de Hova karakteresebb, az ő szövegei fajsúlyosabbak. Kicsit olyan a Watch the Throne, mint egy új Jay-Z-lemez, Kanye West produceri közreműködésével. Sorjáznak a hatvanas-hetvenes évekből származó minták, James Brown, Nina Simone és Curtis Mayfield is beköszön, az Otis című remeklésben pedig Kanye egy darabokra szabdalt Otis Redding-örökzöldből barkácsol kíséretet. Vannak persze hús-vér közreműködők is. A Beyoncéval készült szám van olyan jó, mint bármi a művésznő ünnepelt idei albumán, és Frank Ocean is jól teljesít az amúgy kissé túllihegett Odd Future-kollektívából.

A zene tehát hasít, a Watch the Throne sajátos karakterét azonban a szövegek adják. Első hallásra ugyan csak a karóramárkák, a luxuslimuzinok és a párizsi divatházak emlegetése marad meg. A két főhős hozza a szokásos karakterét, Kanye forrófejű, Jay-Z megfontolt. Néha viccelődnek ezekkel a szerepekkel, amikor Hova azt mondja, otthon várja a tüzes szukája, nyilvánvaló, hogy Beyoncé harcos női öntudatát borzolja csak. Idővel azonban kibukik, hogy ez a lemez igazából a fekete elitről szól, és bizony a csalódottság hangján. Hőseink fáradhatatlanul a feketetémát ragozzák, mintha magukat győzködnék arról, mekkora eredmény, amit feketeként elértek. Csakhogy egy olyan országban, ahol az elnök fekete, a fekete elit semmivel sem nemesebb a fehérnél. Mert a dzsumbujban közben nem változott semmi, de azzal a világgal Jay-Z-nek és Kanye Westnek már régen nincs semmi kapcsolata. 'k a büszke feketék, akik sokra vitték, csak mintha már nem esne olyan jól ezzel vitézkedniük.

Universal Music, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.