Lemez - Meghasonlott bikák - Jay-Z-Kanye West: Watch the Throne

  • Kovács Marcell
  • 2011. szeptember 1.

Zene

A bágyadt nyári hónapokon átsegítő kötelező hiphoplemez idén kissé késve érkezett, mintha kivárta volna a kánikulát. A műfaj két legnagyobbika hozta össze, csak úgy soron kívül. Jártak-keltek a világban, felvettek ezt-azt, szinte látom, ahogy a lábukat a medencébe lógatva szórakoznak a rímekkel. Ám a jóléti hiphop e két gigászának közös mókája valahogy nem izgatta fel a nagyérdeműt. Jobb körökben úgy tartják, Jay-Z a fekete lemeze óta csak rombolja a renoméját, Kanye pedig már akkor elásta magát, amikor kiváló producerből közepes rapperré avanzsált. Na, de elég az előítéletekből.

A bágyadt nyári hónapokon átsegítő kötelező hiphoplemez idén kissé késve érkezett, mintha kivárta volna a kánikulát. A műfaj két legnagyobbika hozta össze, csak úgy soron kívül. Jártak-keltek a világban, felvettek ezt-azt, szinte látom, ahogy a lábukat a medencébe lógatva szórakoznak a rímekkel. Ám a jóléti hiphop e két gigászának közös mókája valahogy nem izgatta fel a nagyérdeműt. Jobb körökben úgy tartják, Jay-Z a fekete lemeze óta csak rombolja a renoméját, Kanye pedig már akkor elásta magát, amikor kiváló producerből közepes rapperré avanzsált.

Na, de elég az előítéletekből. A Watch the Throne alaposan rácáfol minden rosszindulatú feltételezésre. A két rapper között igenis működik a kémia. Nem először dolgoznak együtt. Kanye karrierje Hova Blueprintjével indult, és azóta is folyamatos a munkakapcsolat. A megszólalás Kanye tavalyi sikerlemezét idézi, ugyanazt a sűrű és színes, a hiphopban gyökerező, de sokfelé kacsintgató hangzást hozza itt is. A hangulat azonban egészen más. A My Beautiful Dark Twisted Fantasy vad csapongásával szemben a tónus most komor, kiábrándult. Egy régi Phil Manzanera-riff lelassított mintájával indul a műsor, mellbevágóan ijesztő hangulatban. Ez a húzós, vészjósló morgás fémjelzi az egész lemezt. A két rapper nagyjából ugyanannyit szerepel, de Hova karakteresebb, az ő szövegei fajsúlyosabbak. Kicsit olyan a Watch the Throne, mint egy új Jay-Z-lemez, Kanye West produceri közreműködésével. Sorjáznak a hatvanas-hetvenes évekből származó minták, James Brown, Nina Simone és Curtis Mayfield is beköszön, az Otis című remeklésben pedig Kanye egy darabokra szabdalt Otis Redding-örökzöldből barkácsol kíséretet. Vannak persze hús-vér közreműködők is. A Beyoncéval készült szám van olyan jó, mint bármi a művésznő ünnepelt idei albumán, és Frank Ocean is jól teljesít az amúgy kissé túllihegett Odd Future-kollektívából.

A zene tehát hasít, a Watch the Throne sajátos karakterét azonban a szövegek adják. Első hallásra ugyan csak a karóramárkák, a luxuslimuzinok és a párizsi divatházak emlegetése marad meg. A két főhős hozza a szokásos karakterét, Kanye forrófejű, Jay-Z megfontolt. Néha viccelődnek ezekkel a szerepekkel, amikor Hova azt mondja, otthon várja a tüzes szukája, nyilvánvaló, hogy Beyoncé harcos női öntudatát borzolja csak. Idővel azonban kibukik, hogy ez a lemez igazából a fekete elitről szól, és bizony a csalódottság hangján. Hőseink fáradhatatlanul a feketetémát ragozzák, mintha magukat győzködnék arról, mekkora eredmény, amit feketeként elértek. Csakhogy egy olyan országban, ahol az elnök fekete, a fekete elit semmivel sem nemesebb a fehérnél. Mert a dzsumbujban közben nem változott semmi, de azzal a világgal Jay-Z-nek és Kanye Westnek már régen nincs semmi kapcsolata. 'k a büszke feketék, akik sokra vitték, csak mintha már nem esne olyan jól ezzel vitézkedniük.

Universal Music, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.