Lemez - Meghasonlott bikák - Jay-Z-Kanye West: Watch the Throne

  • Kovács Marcell
  • 2011. szeptember 1.

Zene

A bágyadt nyári hónapokon átsegítő kötelező hiphoplemez idén kissé késve érkezett, mintha kivárta volna a kánikulát. A műfaj két legnagyobbika hozta össze, csak úgy soron kívül. Jártak-keltek a világban, felvettek ezt-azt, szinte látom, ahogy a lábukat a medencébe lógatva szórakoznak a rímekkel. Ám a jóléti hiphop e két gigászának közös mókája valahogy nem izgatta fel a nagyérdeműt. Jobb körökben úgy tartják, Jay-Z a fekete lemeze óta csak rombolja a renoméját, Kanye pedig már akkor elásta magát, amikor kiváló producerből közepes rapperré avanzsált. Na, de elég az előítéletekből.

A bágyadt nyári hónapokon átsegítő kötelező hiphoplemez idén kissé késve érkezett, mintha kivárta volna a kánikulát. A műfaj két legnagyobbika hozta össze, csak úgy soron kívül. Jártak-keltek a világban, felvettek ezt-azt, szinte látom, ahogy a lábukat a medencébe lógatva szórakoznak a rímekkel. Ám a jóléti hiphop e két gigászának közös mókája valahogy nem izgatta fel a nagyérdeműt. Jobb körökben úgy tartják, Jay-Z a fekete lemeze óta csak rombolja a renoméját, Kanye pedig már akkor elásta magát, amikor kiváló producerből közepes rapperré avanzsált.

Na, de elég az előítéletekből. A Watch the Throne alaposan rácáfol minden rosszindulatú feltételezésre. A két rapper között igenis működik a kémia. Nem először dolgoznak együtt. Kanye karrierje Hova Blueprintjével indult, és azóta is folyamatos a munkakapcsolat. A megszólalás Kanye tavalyi sikerlemezét idézi, ugyanazt a sűrű és színes, a hiphopban gyökerező, de sokfelé kacsintgató hangzást hozza itt is. A hangulat azonban egészen más. A My Beautiful Dark Twisted Fantasy vad csapongásával szemben a tónus most komor, kiábrándult. Egy régi Phil Manzanera-riff lelassított mintájával indul a műsor, mellbevágóan ijesztő hangulatban. Ez a húzós, vészjósló morgás fémjelzi az egész lemezt. A két rapper nagyjából ugyanannyit szerepel, de Hova karakteresebb, az ő szövegei fajsúlyosabbak. Kicsit olyan a Watch the Throne, mint egy új Jay-Z-lemez, Kanye West produceri közreműködésével. Sorjáznak a hatvanas-hetvenes évekből származó minták, James Brown, Nina Simone és Curtis Mayfield is beköszön, az Otis című remeklésben pedig Kanye egy darabokra szabdalt Otis Redding-örökzöldből barkácsol kíséretet. Vannak persze hús-vér közreműködők is. A Beyoncéval készült szám van olyan jó, mint bármi a művésznő ünnepelt idei albumán, és Frank Ocean is jól teljesít az amúgy kissé túllihegett Odd Future-kollektívából.

A zene tehát hasít, a Watch the Throne sajátos karakterét azonban a szövegek adják. Első hallásra ugyan csak a karóramárkák, a luxuslimuzinok és a párizsi divatházak emlegetése marad meg. A két főhős hozza a szokásos karakterét, Kanye forrófejű, Jay-Z megfontolt. Néha viccelődnek ezekkel a szerepekkel, amikor Hova azt mondja, otthon várja a tüzes szukája, nyilvánvaló, hogy Beyoncé harcos női öntudatát borzolja csak. Idővel azonban kibukik, hogy ez a lemez igazából a fekete elitről szól, és bizony a csalódottság hangján. Hőseink fáradhatatlanul a feketetémát ragozzák, mintha magukat győzködnék arról, mekkora eredmény, amit feketeként elértek. Csakhogy egy olyan országban, ahol az elnök fekete, a fekete elit semmivel sem nemesebb a fehérnél. Mert a dzsumbujban közben nem változott semmi, de azzal a világgal Jay-Z-nek és Kanye Westnek már régen nincs semmi kapcsolata. 'k a büszke feketék, akik sokra vitték, csak mintha már nem esne olyan jól ezzel vitézkedniük.

Universal Music, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.